ایران؛ پنجمین کشور غمگین جهان

نتایج نظرسنجی گالوپ می‌‌گوید گویا ما تنها مردمانی نیستیم که گرفتار احساس فلاکت و بدبختی شده‌‌ایم؛ دنیا واقعا در حال فرورفتن در موجی از خشم و اندوه است.

مؤسسه‌‌ی تجزیه‌‌و‌‌تحلیلی گالوپ، این هفته نتایج یک نظرسنجی جهانی را که برای اندازه‌گیری دمای عاطفی دنیا طراحی شده بود، به اشتراک گذاشته است. گزارش تکان‌‌دهنده‌‌ی آن‌ها حاکی از آن است که امروزه افراد، غمگین‌تر، عصبانی‌تر و مضطرب‌‌تر از هر زمان دیگری شده‌‌اند. یافته‌های تازه می‌تواند پیامدهای عمیقی برای سلامت جهانی داشته باشد. این گزارش می‌‌گوید هر سه شاخص اشاره‌‌شده، برای دومین سال متوالی در سطح جهان روند افزایشی داشته‌‌ و رکورد تازه‌‌ای را در سال ۲۰۱۸ بر جای گذاشته است.

خبر خوب اینکه گویا امسال مردم، کاهش اندکی در استرس را گزارش کرد‌‌ه‌‌اند، این بدان معنا است که در مجموع وضعیت مردم در سال‌‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تقریبا ثابت مانده است؛ هرچند میزان فلاکت گزارش‌‌شده در سال گذشته نیز خود رکوردی تازه محسوب می‌‌شد. در این ۱۲ ماه اخیر که جهان یک‌سره سلطه‌‌ی جنگ، بحران‌های سیاسی و وضعیت‌های اضطراری بشری را در گوشه‌وکنار خود تجربه می‌‌کرد، جمهوری چاد در آفریقا عنوان بدترین کشور جهان را از لحاظ وضعیت عاطفی مردم از آن خود کرده است.

world anger and sadness

مردم چاد؛ غمگین‌ترین مردم جهان

پس از چاد به‌‌ترتیب کشورهای نیجریه، سیرالئون و عراق قرار گرفته‌اند تا آفریقا و آسیای غربی همچنان در میان غمگین‌‌ترین مردم جهان باقی بمانند. این درحالی بود که کشورهای آمریکای لاتین در سوی دیگر این فهرست، توانسته‌اند عنوان شادترین کشورها را به خود اختصاص دهند.

گالوپ امسال برای دستیابی به این نتایج، ۱۵۱ هزار مصاحبه را در میان بزرگسالان ساکن در ۱۴۰ کشور جهان ترتیب داده است. این مؤسسه، روند اندازه‌‌گیری و ثبت شاخص‌‌های عاطفی جهان را از سال ۲۰۰۶  آغاز کرده است. دست‌‌اندکاران گزارش یادشده طی یک نظرسنجی، این پرسش را با افراد مطرح کرده‌اند که طی روز گذشته چه احساس داشته‌‌اند، از جمله اینکه آیا آن‌ها لبخند بر لب داشته‌اند و می‌خندیدند یا اینکه احساس ناراحتی یا خشم می‌کردند.

کشور ایران در رتبه‌ی پنجم از فهرست بدترین کشورهای جهان از لحاظ وضعیت عاطفی قرار گرفته است

در سال ۲۰۱۸، حدود چهار نفر از هر ۱۰ نفر اعلام کردند که روز قبل از مصاحبه، حجم بالایی از نگرانی را تجربه کرده‌اند، درحالی‌که یک‌‌سوم افراد، استرس خود را ابراز کرده و تقریبا ۳ نفر از میان هر ۱۰ نفر نیز درد فیزیکی زیادی را گزارش کرده‌‌اند. دراین‌میان حدود یک‌‌چهارم افراد مصاحبه‌‌شونده، احساس ناراحتی و ۲۲ درصد نیز خشم خود را ابراز کرده‌‌اند.

از زمان بروز افت در قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ تاکنون، کشور چاد دچار یک رکود اقتصادی سنگین شده و استانداردهای زندگی در این کشور آفریقایی رو به افول گذاشته است؛ به‌‌گونه‌‌ای که امروزه ۶ میلیون نفر از جمعیت ۱۵ میلیونی این کشور در فقر مطلق زندگی می‌‌کنند. گالوپ در گزارش خود آورده است:

امتیاز کلی این کشور تا حدی نشان‌دهنده‌‌ی خشونت، آوارگی و فروپاشی خدمات اولیه در بخش‌هایی از چاد است که بر زندگی هزاران خانوار تاثیر گذاشته‌ است.

world anger and sadness

مردم آمریکای لاتین با وجود کیفیت پایین سطح زندگی، رضایت بالایی را احساس می‌کنند

در حدود ۷۲ درصد از مردم این کشور گفته‌‌اند که در برخی از مواقع سال، با مشکلاتی برای تأمین غذای خود دست‌‌وپنجه نرم می‌‌کنند. همچنین پس از تعطیلی دولت این کشور،  مردم چاد در بیشتر ایام سال گذشته‌‌ی میلادی هیچ‌‌گونه دسترسی به اینترنت نداشته‌‌اند.

مقاله‌های مرتبط:

فهرست ۱۰ کشور با بدترین وضعیت عاطفی از قرار زیر است:

۱- چاد

۲- نیجریه

۳- سیرالئون

۴- عراق

۵- ایران

۶- بنین

۷- لیبریا

۸- گینه

۹- فلسطین

۱۰- کنگو

جمهوری آفریقای مرکزی، که در سال ۲۰۱۷، بدترین رتبه را از لحاظ شاخص فلاکت به خود اختصاص داده بود، در گزارش امسال مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

آمریکای لاتین؛ ملتی که هنوز لبخند می‌‌زنند

از سوی دیگر، مردم جهان تحت آزمون سنجش‌‌ احساسات مثبت، وضعیت کاملا متفاوتی را گزارش می‌‌کردند. در سطح جهانی، بیش از ۷ نفر در میان هر ۱۰ نفر اعلام کرده‌‌اند که در روز پیش از مصاحبه، احساس لذت کرده‌‌اند، استراحت کافی داشته‌‌اند، لبخند زده‌‌اند یا خندیده‌‌اند. دراین‌میان، ۸۷ درصد نیز گفتند که با آن‌‌ها با احترام رفتار شده است.

پاراگوئه به‌‌عنوان شادترین و مثبت‌‌ترین کشور جهان توانست دوباره این عنوان را از آن خود کند. جالب اینجا است که این کشور در رقابتی نزدیک با کشورهایی نظیر پاناما، گواتمالا، مکزیک، السالوادور و هندوراس این رقابت را برده است؛ کشورهایی که دارای سطح بالایی از فقر و خشونت هستند. جان کلیفتون، از شرکای مدیریت جهانی گالوپ در این گزارش می‌‌نویسد:

ممکن است مردم آمریکای لاتین همیشه بالاترین امتیاز را به سطح زندگی خود ندهند؛ اما آن‌ها می‌خندند، لبخند می‌زنند و لذت می‌برند و این کار را بهتر از هر کس دیگری در جهان انجام می‌‌دهند.

این گزارش افزوده نمرات بالای این کشورها، تا حدودی بازتاب‌‌کننده‌‌ی تمایل فرهنگی مردم این منطقه برای تاکید بر جنبه‌‌های مثبت زندگی است. در همین حال، اندونزی تنها کشوری خارج از قاره‌‌ی آمریکا است که توانست در فهرست کشورهای مثبت‌‌اندیش قرار گیرد.

سطح نابرابری در احساسات مردم جهان به‌صورت فزاینده‌ای در حال رشد است

روال جاری این‌‌گونه است که معمولا کشورهای حوزه‌‌ی اسکاندیناوی شامل فنلاند، دانمارک، نروژ و ایسلند در صدر شادترین کشورهای فهرست گزارش شادی جهانی سازمان ملل قرار می‌‌گیرند. بااین‌حال، رویکرد مبتنی‌‌بر مصاحبه‌‌ی مؤسسه‌‌ی گالوپ، سطوح بالاتری از رضایت را در کشورهای حوزه‌‌ی آمریکای لاتین به ثبت رسانده است.

در حالی جهان، امسال بالاترین امتیاز خود را در منفی‌‌نگری در این گزارش نشان داده است که در سال‌‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵  توانسته بود بالاترین رکوردهای مثبت‌‌اندیشی را ثبت کند؛ واقعیتی که نشان‌دهنده‌‌ی سطح نابرابری فزاینده در احساسات مردم جهان است.

world anger and sadness

مردم ایران در رتبه پنجم از لحاظ شاخص بدترین وضعیت عاطفی کشورهای جهان قرار گرفته‌اند

از روان تا جسم

تحقیقات نشان داده‌ است که حوزه‌‌ی اثرات احساسات منفی می‌تواند تا سلامت جسمی افراد نیز پیش رود. پیش‌‌تر مطالعاتی انجام شده‌‌ که حاکی از ارتباط مستقیم میان عصبانیت و ریسک حملات قلبی و سکته هستند. از سویی دیگر، نگرانی مزمن و ناراحتی نیز می‌تواند نشانه‌هایی از اختلالات اضطرابی و افسردگی باشد که خود با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی در ارتباط است.

اگر مردم جهان همچنان به رشد خود در آمار احساسات منفی ادامه دهند، ممکن است آینده‌‌ای را در پیش رو داشته باشیم که در آن اکثریت جمعیت با مشکلات حوزه‌‌ی سلامت دست‌‌وپنجه نرم می‌‌کنند؛ وضعیتی که مسلما عوارض جانبی ناخوشایند مختص‌‌به‌‌خود را به‌‌دنبال خواهد داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *