هرروز زنجبیل؟ دلیلی وجود دارد که این ریشه فوق‌‌‏العاده تا این اندازه محبوبیت دارد

 

باورکنید یا نه، بسیاری از مؤثرترین داروهای شفادهنده درمحل‌‌‏های فروش دارو و پیشخوان داروخانه‌‌‏ها یافت نمی‌‌‏شوند، در واقع آنها در قفسه‌‌‏های فروشگاه‌‌‏های خوارو بار محله شما انبار شده‌‌‏اند. ریشه زنجبیل یکی از همین نمونه‌‌‏ها است. مخصوصا در خلال فصل آلرژی، این ریشه ادویه می‌‌‏تواند تسکین ماندگاری برای گلودرد، گرفتگی بینی و دیگر علایم مرتبط با سلامتی در این شرایط فراهم بیاورد و تمام این فواید در ازای پرداخت مبلغ ناچیزی در مقایسه با قیمت بالای داروها به‌‌‏دست می‌‌‏آید.

این روزها حامیان بهداشت و سلامت « بنا به دلیل خوبی » کمی به زنجبیل توجه نشان می‌‌‏دهند. این ریشه قدرتمند از زمانی که هر تمدنی آغاز شد، نه تنها به عنوان طعم‌‌‏دهنده غذا، بلکه به عنوان یک داروی طبیعی مورد مصرف قرار می‌‌‏گرفته‌‌‏است.

(Shutterstock)

 

۱) تهوع و استفراغ

اگر تا‌‌‏به حال به دنبال گردش با قایق بادبانی ویا موج‌‌‏سواری دچار تهوع و استفراغ شده‌‌‏باشید « بیماری حرکت »، احتمالا به منظور کمک در کاهش تهوع به شما داروهایی مانند درامامین « دیمن هیدرینات » توصیه‌‌‏شده است. اگر شما با گروهی همراه بودید که بیشتر خُلق و خوی طبیعی داشتند ممکن بود که به شما یک و یا دو کپسول از زنجبیل بدهند. مطالعات نشان داده‌‌‏اند که زنجبیل در تسکین تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان بسیار مؤثر است.

۲) مشکلات گوارشی

در همین راستا، زنجبیل می‌‌‏تواند به تمیز کردن دستگاه گوارش و محافظت در برابر آسیب‌‌‏های سموم کمک کند. . افرادی که از سوء هاضمه، یبوست، نفخ و دیگر مشکلات دستگاه گوارش رنج می‌‌‏برند، با مصرف روزانه زنجبیل « به‌‌‏صورت چای لیمو زنجبیل » به‌‌‏صورت منظم از تمام این مشکلات رهایی می‌‌‏یابند.

۳) سلامت مغز

ترکیبات بیشماری در زنجبیل یافته شده‌‌‏است که فواید محافظتی آنها از مغز اثبات شده‌‌‏است از جمله یک ماده‌‌‏ای به نام ۶- شوگول که سلول‌‌‏های عصبی « نورون‌‌‏ها » را در برابر آسیب‌‌‏ محافظت می‌‌‏کند. همچنین زنجبیل تازه محتوی ۱۰ – جینجرول است که تولید اکسید نیتریک و دیگر ترکیات شیمیایی را به‌‌‏منظور محافظت بافت مغز از تورم متعادل می‌‌‏کند.

۴) سردردهای میگرنی

در موارد مرتبط با مشکلات سر نیز زنجبیل به عنوان یک دارو برای سردرد شدید و مستأصل کننده‌‌‏ای که میگرن نامیده می‌‌‏شود، شناخته ‌‌‏شده‌‌‏است. نتیجه حاصله از یک پژوهش بالینی بر روی صد بیمار حاکی از آن بود که زنجبیل نه تنها به اندازه داروهای شیمیایی در تخفیف سردرد میگرنی مؤثر بوده، بلکه کاملا بی‌‌‏خطر وبدون عوارض جانبی هم بوده‌‌‏است.

۵) سلامت پوست

یکی از مزایای سلامتی کمتر شناخته شده از زنجبیل، توانایی ایجاد آنتی‌‌‏اکسیدانها در برابر اشعه ماوراء بنفش بی است. مطالعات نشان داده اند که آسیب‌‌‏هایی از دی اِن آ که مرتبط با اشعه ماوراء بنفش هستند « مانند جهش‌‌‏های ژنی »، در افرادی که به‌‌‏طور منظم زنجبیل مصرف می‌‌‏کنند به حداقل می‌‌‏رسد.

۶) قند خون

به جهت همه‌‌‏گیری گسترده دیابت، رژیم غذایی استاندارد آمریکایی « اس آ دی »، به‌‌‏منظور تعادل قند خون مردم کار بزرگی انجام داده است، اما مصرف منظم زنجبیل می‌‌‏تواند در به حداقل رساندن اثرات مخرّب قند خون، افزایش میزان حساسیت به انسولین « حساسیت سلول‌‌‏های بدن به انسولین در جهت کاهش قند خون » و سوخت وساز کربوهیدرات‌‌‏ها و چربی‌‌‏ها کمک کند.

۷) فشار خون

عصاره زنجبیل در برابر فشار خون بالا اثر محافظتی ایجاد می‌‌‏کند. یک مطالعه نشان داده‌‌‏است که تأثیر زنجبیل برای درمان فشار خون بالا، از تمام داروهای مختلف شناخته شده گیاهی بیشتراست.

۸) آرتروز

 پیری تجربه چندان لذت بخشی نیست، خصوصا اگر همراه با مشکلات سلامتی مرتبط با افزایش سن باشد. اما زنجبیل می‌‌‏تواند با تسکین دردها و رنج‌‌‏های مرتبط با آرتروز « یکی از موارد آزاردهنده و ناخوشایند در دوران پیری »، روند پیری را با افسردگی و تألّم کمتری همراه کند.

۹) سلامت قلبی عروقی

یک گردش خون سالم برای عملکرد و فعالیت بدن حیاتی است، نیازی به بیان این واقعیت نیست که یک گردش خون بهینه و مطلوب، به پمپاژ قلب شما کمک کرده و بدن شما را زنده نگه‌‌‏می‌‌‏دارد. براساس تحقیقی که ارائه شده، زنجبیل نه تنها از سیستم قلبی عروقی پشتیبانی می‌‌‏کند، بلکه بدن را در جهت مقابله با مشکلات متعدد سلامتی سیستم قلبی عروقی همراهی می‌‌‏نماید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *