معجزات درمانی انار

 

خواص درمانی مصرف انار

رنگ زرد صورت را بر طرف می‌‌‌‌‏کند و موجب روشن شدن پوست صورت می‌‌‌‌‏شود. (Oli Scarff/Getty Images)

 

انار درخت کوچکی است که ارتفاع آن حداکثر به شش متر می‌‌‌‏رسد ورشد سریعی دارد. در مناطق نیمه گرمسیر می‌‌‌‏روید. درخت انار به گونه‌‌‌‏ها‌‌‌‏ی متنوع در دنیا وجود دارد.

 ایرانیان از حدود سه هزار سال پیش با کشت انار آشنایی داشته اند. در آیین زرتشت نیز کشت‌‌‌‏ و کار درخت انار در منازل کاری نیکو بوده است. همچنین در کتیبه‌‌‌‏ها‌‌‌‏ی تخت جمشید کنده کاری‌‌‌‏ها‎ی بزرگی از انار دیده می‎‌‌‌‏شود. چنانچه گفته شده است ایران اولین زادگاه انار بوده و پس از آن انار به آسیای مرکزی، افریقا و یونان راه یافته است.

خواص درمانی انار :

 انار طبیعتی سرد ومرطوب دارد، آب آن برای صاف کردن صدا، رفع خارش، تب‌‌‌‏ها‌‌‌‏ی صفراوی و زن حامله مفید است.

 رنگ زرد صورت وخماری را بر طرف می‌‌‌‏کند و موجب روشن شدن پوست صورت می‌‌‌‏شود.

 سرفه‌‌‌‏ی گرم را تسکین می‌‌‌‏دهد، ادار را زیاد می‌‌‌‏کند.

 روش مصرف انار برای درمان بیماری :

 برای جلوگیری از استفراغ، انار ترش وشیرین را با پیه  داخل آن بکوبید و با قند بجوشانید و آب  آن را بنوشید. کسانی که قبل از غذا استفراغ می‌‌‌‏کنند، باید قبل از غذا آن را بخورند.

 کسانی که از زخم‌‌‌‏های دهان در عذابند، می‌‌‌‏توانند هر روز دهان را چند بار با آب انار بشویند. زخم‌‌‌‏ها برطرف می‌‌‌‏شوند.

 هر شب کمی آب انار را بسوزانید، بعد نرم بسایید و با عسل مخلوط کرده و بر سینه وپشت ضماد کنید. سرفه‌‌‌‏ها‌‌‌‏ی همراه با خون را درمان می‌‌‌‏کند.

 آب انار را در ظرف مسی  قرمز و سفید نشده ریخته بجوشانید وبه بدن بمالید. خارش و جوش‌‌‌‏‌‌‌‏ها‌‌‌‏ی خارش دار را درمان می‌‌‌‏کند.

 برای برطرف کردن چرک گوشه‌‌‌‏‌‌‌‏ی ناخن، یک عدد انار سالم را کنار آتش ملایم بپزید؛ بعد خوب له کرده و مانند مرهم روی زخم گذاشته و رویش را ببندید.

 سر یک انار شیرین را سوراخ کرده و روی آتش ملایم بگذارید وبه دفعات تا آنجا که گنجایش داشته است روغن بادام شیرین یا روغن بنفشه را در آن ریخته تا جذب شود. سپس آن را فشار دهید و بمکید برای رفع سرفه‌‌‌‏ی مزمن خشک بسیار مناسب است.

 داخل انار را خالی کنید و در ان روغن گل سرخ بریزید و روی آتش ملایم گذارید؛ سپس چند قطره در گوش بچکانید برای درد گوش مفید است.

آب ترش و شیرین انار را با ۱۰۰ گرم شکر مخلوط کنید وبخورید. مسهل صفرا ومقوی معده است.

مصرف بیش از حد انار :

 اگر در خوردن انار اسراف کنید؛

 غذا را در معده فاسد می‌‌‌‏کند، معده را سست می‌‌‌‏نماید وایجاد نفخ می‌‌‌‏کند.

 خوردن انار با هسته یبوست ایجاد می‌‌‌‏کند.

  مصرف زیاد انار ترش روده‌‌‌‏ها را خراش می‌‌‌‏دهد به خصوص اگر ناشتا خورده شود ممکن است موجب التهاب روده‌‌‌‏ها شود.

برگرفته از کتاب اسرار گیاهان دارویی تالیف احمد حاجی شریفی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *