مصرف هر روز آسپرین می‌‏تواند خطرناک باشد

 

مصرف هر روز آسپرین برای بیشتر افراد توصیه نمی‌‏شود.

حتماً شما هم به خبرهای زیادی در مورد مزایای مصرف آسپرین برخورد کرده‌اید و شاید معتقدید باید این داروی ارزان که به راحتی در دسترس است را بگیرید. در واقع مصرف روزانه آسپرین به همه توصیه نمی‌شود.

گروه خدمات پیشگیری آمریکا، خطرات مربوط به مصرف آسپرین که قبلاً کم اهمیت جلوه داده شده بود را یافته است. این خطرات شامل خطر خونریزی شدید، سکته مغزی و برخی از انواع مشکلات بینایی وابسته به سن می‌‌‌‏شوند. در این گزارش همچنین قید شده است که افرادی که سابقه حمله قلبی یا مغزی نداشته‌اند از مصرف آسپرین نفعی نبرده‌اند.

نظریه‌های جدید در مورد آسپرین از گروه خدمات پیشگیری آمریکا

این گروه مستقل، از متخصصین داوطلب تشکیل شده است که در زمینه‌های پزشکی خانواده، طب داخلی، زنان و زایمان، پرستاری، بهداشت رفتاری و اطفال فعالیت می‌کند.

مخاطب این گروه تنها افرادی هستند که هیچ نوع علائم بیماری در آن‌ها دیده نمی‌شود، و بیماری در آن‌‌‌‏ها غیر فعال است.

در آوریل ۲۰۱۶، این گروه طی گزارشی اعلام کرد که برخی ازمردان و زنان، بین سنین ۵۰ و ۶۹ سال می‌توانند برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی (CVD) و سرطان روده بزرگ روزانه آسپرین با دوز پایین مصرف کنند.

این گزارش ضوابط افرادی که باید آسپرین مصرف کنند را مشخص کرده است :

افراد بین ۵۰ تا ۵۹ سال باید دارای این خصوصیات باشند :

  • ده درصد یا بیشتر خطر افزایش بیماری قلبی عروقی
  • بدون خطر افزایش احتمال خونریزی
  • امید به زندگی حداقل ۱۰ سال
  • تمایل به مصرف آسپرین با دوز کم بطور روزانه به مدت ۱۰ سال

افرادی که دارای همه معیارهای ذکر شده بالا هستند، در کلاس “B” قرار دارند، به‌ این معنی که این گروه با رعایت شرایط استفاده متعادل، مصرف روزانه آسپرین برای آنها مفید خواهد بود. با این وجود برای آنها نیز این توصیه قابل توجهی نیست.

برای افراد بین سنین ۶۰ تا ۷۰ سال، با شرایط ذکر شده در بالا نیز باید به همان شکل برخورد کرد، اما این رده سنی در کلاس “C” قرار دارند، یعنی هر نوع تصمیم گیری برای مصرف آسپرین برای هر فرد باید با نظر و راهنمایی پزشک متخصص صورت گیرد. باز هم این موید تایید استفاده روزانه از آسپرین نیست.

در این گزارش قید شده است که، برای سنین پایین‌تر از ۵۰ و بالاتر از ۷۰ سال، شواهد کافی برای ارزیابی مزایای مصرف روزانه آسپرین، جهت پیشگیری اولیه از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان روده بزرگ نسبت به معایب آن موجود نیست.

قابل ذکر است که توصیه‌های جدید به طور قابل توجهی از توصیه‌های سال ۲۰۰۷ (برای سرطان روده بزرگ) و ۲۰۰۹ (بیماری‌های قلبی و عروقی) متفاوت است و در حال حاضر منسوخ شده است.

توصیه‌های قدیمی مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی در کلاس “A” قرار داشتند :

  • مصرف روزانه آسپرین برای مردان ۴۵ تا ۷۹ سال برای جلوگیری از حمله قلبی
  • مصرف روزانه آسپرین برای زنان ۵۵ تا ۷۹ سال برای جلوگیری از سکته مغزی

استفاده از مصرف روزانه آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای افرادی با خطر متوسط سرطان روده بزرگ روبرو بودند، دلسرد کننده بود.

به هر حال اگر تصمیم به مصرف روزانه آسپرین گرفته‌اید، حتماً با پزشک متخصص در این خصوص مشورت نمایید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *