ماهی شکم پر گیلانی( ماهی فویج)

غذای بسیار خوشمزه و دلچسب برای شب عید

موادلازم :

ماهی سفید یا قزل آلا یا ماهی آزاد (هر نوع ماهی به دلخواه یک کیلوگرم)
گردو ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم
سبزی معطر (پونه، گشنیز، چوچاق، نعناع، خالواش، برگ سیر) ۴ قاشق غذاخوری خرد شده
پیاز متوسط یک عدد رنده شده – سیر ۳ حبه
رب انار به میزان لازم
روغن به میزان لازم
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

ماهی شکم پر

طرز تهیه:

داخل ماهی را خوب تمیز کرده با نمک و فلفل مزه دار می کنیم و در ضمن روی پوست ماهی را نیز به کمی نمک و فلفل آغشته میکنیم.
سیر را خلال کرده و به همراه پیاز که رنده کرده و آبش را گرفته ایم، به همراه گردو، رب انار، سبزی معطر و نمک و فلفل مخلوط می کنیم.
مواد مخلوط شده را داخل شکم ماهی قرار داده و با نخ و سوزن یا خلال دندان لبه های شکم ماهی را روی هم می بندیم. مقداری از این مواد را در داخل سر ماهی نیز می ریزیم تا تمام ماهی طعم عالی این مواد را به خودش جذب کند.

طریقه ی پخت به دو صورت میباشد:

اگر بخواهیم ماهی را در تابه سرخ کنیم ابتدا تهِ تابه را با کره یا روغن چرب کرده و یک ردیف پیاز حلقه شده تهِ تابه می چینیم، ماهی را روی آن قرار داده، در تابه را گذاشته تا با حرارت ملایم پخته و سرخ شود.
در صورتی که بخواهیم غذا را در فر آماده کنیم، ماهی را در ظرف نچسب مخصوص ماهی طبخ میکنیم – ابتدا تمام ظرف را با کره یا روغن زیتون چرب میکنیم تا پوست ماهی به ظرف نچسبد. سپس ماهی را درظرف نچسب مخصوص فر، قرار داده روی سطح ماهی راکمی کره می مالیم تا خوش عطر شود و کره بر اثر حرارت به خورد ماهی برود.

سپس روی آنرا با فویل کاملا می پوشانیم تا ماهی و مواد آن مغز پخت شود. توجه داشته باشید که فویل اصلا با ماهی تماس نداشته باشد وگرنه ماهی به آن می چسبد و در هنگام سرو کردن کنده میشود. به مدت یک ساعت و نیم در فر ۱۸۰ درجه آن را قرار داده تا کاملا پخته شود. بعد فویل آنرا بردارید و ماهی را با روغن زیتون و کرده آغشته کنید و  برای ۱۰ دقیقه دیگر آنرا در فر بگذارید تا کمی ماهی شما حالت برشته پیدا کند و طلایی شود.

این ماهی را میتوانید به همراه سبزی پلو، زیتون، سیرترشی، و نارنج در شب عید نوش جان کنید.

اگر سبزی های محلی در دسترس تان نبود، از گشنیز، شوید، تره، جعفری استفاده کنید.

اگر تمایل داشتید میتوانید مقداری زرشک تفت داده شده نیز به مواد اضافه کنید.

ماهی شکم پر

ماهی شکم پر

ماهی شکم پر

روش های پخت در نقاط مختلف گیلان:
این غذا در شرق گیلان با سبزی های گشنیز، نعناع، چوچاق(چوشاق)، خالواش(کوت کوتو) طبخ شده و میزان مصرف گردو بیشتر از سبزی می باشد.
در غرب گیلان از سبزی های گشنیز، نعناع، چوچاق(بلش)، برگ سیر یا چند دانه سیر استفاده می شود و مقدار گردو به مانند شرق گیلان بیشتر از سبزی می باشد.
در رشت سبزی های یاد شده در مواد لازم استفاده می شود اما گردو خیلی کمتر از سبزی می باشد برای طعم دار کردن پوست ماهی از گلپر و سُماق استفاده می کنند.
در بندر انزلی اشبل ماهی را به مواد شکم پر اضافه کرده و به همراه مواد داخل ماهی شکم پر قرار می دهند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *