رژیم غذایی مدیترانه‌‌‌‏ای باعث بهبود عملکرد مغز می‌‌‌‏شود

 

رژیم غذای مدیترانه ای

 محققان دریافتند که رژیم غذایی مدیترانه‌‌‌‏ای حاوی فواید بسیاری برای افراد در تمام سنین است. استفاده از این رژیم می‌‌‌‏تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند.

تحقیقات جدید در استرالیا نشان می‌‌‌‏دهد که رژیم مدیترانه‌‌‌‏ای باعث کاهش سرعت زوال عقل در افراد با این بیماری ‌‌‌‏می‌‌‌‏شود.

طبق تحقیقاتی انجام گرفته توسط تیمی از محققان در مرکز کلینیک دارو درمانی دانشگاه تکنولوژی سوینبرن، ملبورن رژیم غذایی مدیترانه‌‌‌‏ای دارای مزیت‌‌‌‏های بسیاری از جمله کاهش خطر سکته مغزی، بیماری قلبی و سرطان می‌‌‌‏شود و به بهبود عملکرد مغز کمک می‌‌‌‏کند.

این رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی مانند سبزی‌‌‌‏های برگ‌‌‌‏دار، میوه و سبزیجات تازه، غلات، حبوبات، لوبیا، آجیل و به طور متوسط حاوی ماهی، لبنیات و مقدار کمی گوشت قرمز همراه با روغن زیتون (منبع اصلی چربی سالم رژیم) است.

تحقیقات با تجزیه و تحلیل ۱۸ مقاله بین سال‌‌‌‏های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ در مورد نحوه عملکرد شناختی مغز افراد حین استفاده از این رژیم صورت گرفت. بر اساس نتایج کسانی که از این نوع رژیم استفاده می‌‌‌‏کردند با سرعت کندتری به بیماری زوال عقل دچار شده‌‌‌‏اند و عملکرد شناختی مغز این افراد بهبود یافته است و همچنین خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در این نوع افراد کاهش یافته است.

افرادی که از رژیم مدیترانه‌‌‌‏ای استفاده می‌‌‌‏کنند همچنین تأثیرات مثبتی در بخش حافظه در زمینه‌‌‌‏های مختلف از جمله حافظه بلند مدت و کوتاه مدت (بخش فعال مغز) را تجربه کردند.

اگرچه زوال شناختی یکی از بیماری‌‌‌‏های مرتبط با افزایش سن است، اما نتایج تحقیقات مربوط به سالمندان نبوده و تأثیرات مثبت این نوع رژیم غذایی در افراد جوان‌‌‌‏تر هم مشاهده شده است.

نتایج مثبت استفاده از این نوع رژیم در سراسر جهان و حتی برای افراد خارج از منطقه مدیترانه مشاهده شده است. رژیم مدیترانه‌‌‌‌‌‏ای نشأت گرفته از فرهنگ غذایی مردمان کشورهای اسپانیا، ایتالیا و یونان است.

« روی هاردمن »، محقق درباره چگونگی تأثیر این رژیم بر عملکرد مثبت مغز گفت : « رژیم باعث کاهش پاسخ‌‌‌‏های التهابی، افزایش ریز مغذی‌‌‌‏ها، برقراری تعادل ویتامین و مواد معدنی موجود در بدن، تغییر اندازه چربی بدن با جایگزینی روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی در رژیم غذایی، حفظ وزن و از بین بردن چاقی، بهبود پلی فنل‌‌‌‏ها در خون، بهبود سوخت و ساز انرژی سلولی و احتمالا تغییر میکرو-بیوتا موجود در روده می‌‌‌‏شود. »

وی استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌‌‌‏ای را در هر سنی برای رسیدن به تغییرات مناسب توصیه کرد. نتایج این تحقیقات در مجله مرز در تغذیه، Frontiers in Nutrition منتشر شده است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *