انار باعث استقامت و عملکرد بهتر عضلات می‌‏شود

(oxyzay/iStock)انار با دانه‌هایی اغلب قرمز‌ مزایای سلامتی بسیاری دارد. به گفته محققان، یک نوع از ترکیب یافت شده در انار نقش مهمی در تقویت سلول‌‏های عضلانی دارد.

اثر محفاظتی و تقویت کننده انار، به خاصیت ضد التهابی و محافظت نورونی این میوه برمی‌‏گردد و منجر به تولید « یورولتین » می‌‏شود.

این مطالعه که در مجله « Nature Medicine » منتشر شده است، توضیح می‌‏دهد که چگونه یورولتین، می‌‏تواند روند پیری را با تشویق سلول‌‏ها برای تعمیر و تجدید میتوکندری، بخشی از سلول که غذا را به انرژی تبدیل می‎کند، کاهش دهد.

عوامل محافظ کننده بدن توسط باکتری‌‏های روده و توسط پلی فنل‌‏هایی به نام « ellagitannins » تولید می‌‏شود که به طور طبیعی در انار وجود دارد. پلی فنل‌‏ها، آنتی اکسیدان قوی هستند که در بسیاری از میوه‌‏ها و سبزیجات یافت می‌‏شوند.

دانشمندان اثرات یورولتین در موش را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌‏ها به منظور بهبود عملکرد ماهیچه در موش با این ماده بدون تغییر توده عضلانی موفق به افزایش ۹ درصدی قدرت عضلات دست آن‌‏ها شدند. موش‌‏هایی که یورولتین دریافت کرده بودند ۵۷ درصد بیشتر از سایر موش‌‏ها در تمرینات موفق بودند. همچنین استقامت برخی از موش‌‏ها با دریافت این دارو ۴۲ درصد و در مواردی تا ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

محققان دریافتند که افزایش عملکرد ماهیچه طی احیای میتوکندری و با از بین بردن میتوکندری آسیب دیده و تقویت و افزایش تولید جدید از این ماده صورت می‌‏گیرد. پیش از این مطالعات نشان دادند که خوردن منظم انار دارای اثر محافظتی در برابر بیماری‌‏های چون بیماری آلزایمر دارد.

محققان با تحقیقات بیشتر درباره اثرات یورولتین سعی در پیدا کردن راه‌‏هایی جهت بهبود عملکرد میتوکندری و عملکرد بهتر ماهیچه‌‏های بدن هستند. در حال حاضر آزمایشات بالینی این ماده برای ارزیابی اثرش روی انسان صورت می‌‏گیرد. نتایج به دست آمده انتظار می رود، در سال ۲۰۱۷ منتشر شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *