امیدهای جدید برای درمان میگرن

20 درصد از مردم بریتانیا مبتلا به میگرن می‌‏باشند. درمانی جدید که به‌‏وسیله یک دستگاه قابل حمل مغناطیسی انجام می‌‏شود، نتایج خوبی را در آزمایشهای بالینی دربرداشته‌‏است. . (Jupiterimages/photos.com)

در کنفرانسی که درلندن درزمینه سردرد برگزار شد، برطبق تحقیقات ارائه شده، درمان بوسیله یک دستگاه کامپیوتری(تقریبا در اندازه یک دستگاه تلفن همراه) درهای جدیدی برای درمان بیماران مبتلا به میگرن گشوده‌‏است.

ارسال یک پالس مغناطیسی کوتاه به پشت سر از دستگاه قابل حمل، در زمان شروع حمله میگرن نتایجی مثبت در آزمایشهای بالینی در بریتانیا درپی داشته‌‏است.

نتایج آزمایشات حاکی ازاینست‌‏که تقریبا سه چهارم افرادی که درشهرهای لندن، هال، بَس، اِکستِر، لیورپول و اِبِردین مورد آزمایش قرار گرفتند، کاهش در میزان درد را گزارش نمودند. بیشتر از نصف آنان روزهای کمتری به سردرد مبتلا شدند و تقریبا دو- سوم ازآنان، ازعلائم میگرن کمتری برخوردار بودند.

پژوهشگران بر این باورند برای بیماران مبتلا به میگرنی که درمانهای معمول را بی‌‏اثر، دارای عوارض جانبی و یا خطرناک می‌‏یابند، دستگاه  تی اِم اِس ممکن است یک جایگزین موثر برای درمان باشد.

دکتر فیاض احمد، متخصص مغز و اعصاب از شهرهال که دارای کرسی استادی در انجمن مطالعات سردرد بریتانیا می‌‏باشد، یافته‌‏ها وهمچنین امیدهای جدید درمانی را درکنگره بین المللی سردرد و میگرن اروپا در روز جمعه ۲۱ دسامبر ارائه داد.

وی دریک ایمیل گفت : ” فکر می‌‏کنم تحریک عصبی آینده‌‏ی درمان سردرد و میگرن باشد.”

کارشناسان می گویند : میگرن یک اختلال پیچیده است، واکنش به درمان در بیماران متفاوت است.

دکتر فیاض گفت :”این درمان را در موارد به‌‏خصوصی توصیه می‌‏کنم. برای بیمارانی که دارای حملات کم هستند، مخصوصا کسانی که حملات آنان را ناتوان می‌‏کند و از اینکه وظایف وتعهدات اجتماعی‌‏شان تحت تاثیر قرار گیرد در هراسند، برای این دسته از افراد مناسب است.”

“این درمان گزینه‌‏ای دیگر و یک روزنه‌‏ امید برای چنین بیمارانی است. در زندگی آنان دیگر سردرد حاکم نخواهد بود. این درمان بی‌‏خطر بوده و از اینرو کسانی که این درمان برایشان مفید باشد ممکن است آن‌‏را به داروهای خوراکی ترجیح دهند.”

موسسه ملی کلینیکال اکسِلِنس(NICE)  در پی انتشار گزارشات خود، هشدار داد بالغ بر۱ میلیون نفر ممکن است در اثر ازمصرف بیش از حد مُسکن‌‏ها به سردرد مبتلا شوند.

دکتر گیلزاِلرینگتون ،مدیر و متخصص و مشاور مغز و اعصاب پزشکی موسسه خیریه میگرن در مرکز لندن، در یک ایمیل گفت : “این روشهای جدید، می‌‏تواند گام‌های مهمی به جلو در جهت درمان میگرن باشد. چهار نفر ازهر ده نفری که من می بینم، با مصرف بیش ازحد مُسکن‌‏ها، سردرد هایشان وخیم‌‏تر شده است. آنها می توانند گزینه دیگری را با عوارض جانبی کمتر انتخاب کنند.”

پژوهشگران می گویند تی اِم اِس تنها دستگاهی است که بدون ایجاد هیچ‌‏گونه جراحتی، یک محرک عصبی موثر در درمان میگرن می‌‏باشد. این نتیجه، حاصل داده‌‏ها و آزمایشات بالینی می‌‏باشد.

سخنگوی دیگر کنگره، آنا آندروا همکار تحقیقات در زمینه سردرد در بخش داروهای بیهوشی‌‏، مُسکن‌‏ها و بخش مراقبت‌‏های ویژه کالج سلطنتی لندن،  بررسی نموده است که چگونه دستگاه تی اِم اِس با مسیر درد تداخل ایجاد می‌‏کند.

آندروا خود مبتلا به میگرن مزمن است که دچار بالغ بر۳ حمله در هفته می‌‏شود. وی دستگاه را امتحان کرد و متوجه شد که آن برای دو – سوم از درد های میگرنش  اثربخش بوده‌‏است. آندروا شگفت زده بود. وی گفت : “وقتی دستگاه کار می‌‏کند بعد از ۲ دقیقه درد از بین می‌‏رود و اثری از حمله باقی نمی‌‏ماند.”

یاسمین بی بی که مدت طولانی است دچار میگرن می‌‏باشد و از درمان‌‏های مرسوم  و متداول ناامید شده‌‏است، مطالعاتش را در این زمینه آغازکرد. “برای ۹ سال از میگرن درد می کشیدم، داروها و مشاوره‌‏های پزشکی مختلف و امثال آنها را آزمایش کردم، اما آنها هیچ تاثیری نداشتند.”

” به طور کامل در تمام هفته ناتوان بودم و تمام هفته کاری‌‏ام بیهوده تمام می شد. اکنون با کمک این دستگاه بر این مشکل غلبه کردم.”

در حال حاضر، تی اِم اِس تنها در کلینیک‌‏های خصوصی قابل دسترس می باشد. برخی از پزشکان در مورد به‌‏صرفه‌‏بودن دستگاه برای استفاده عمومی در انگلستان تردید دارند.

دکتر نیکولا گیفین، عصب‌‏شناس مشاور در بیمارستان سلطنتی بَس، از دستگاه تی اِم اِس برای بعضی از بیماران همچون خانم‌‏های باردار و کسانی که قصد باردارشدن دارند و دارو مصرف نمی‌‏کنند، استفاده کرد.

او گفت : “برای برخی از بیماران، تی اِم اِس موثر واقع شده است، اما برای استفاده عموم مردم بسیار گران خواهد بود. فکر نمی کنم این روش درمانی برای میگرن باشد.”

به نقل از آندروا با ملاحظه اینکه تی اِم اِس  نمی‌‏تواند برای هر بیماری تجویز شود، اما می‌‏تواند یک گزینه جایگزین منطقی باشد. وی تصدیق کرد که به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. با این وجود در انگلیس بودجه کافی برای تحقیقات در دسترس نبوده و تمام اطلاعات از تحقیقات انجام شده در اروپا و آمریکا به‌‏دست می‌‏آید.

تکنولوژی تحریک عصبی مدت ۵۰ سال است که در علم طب مورد استفاده قرار گرفته است. دستگاههای بزرگ، اختلالات حرکتی مانند پارکینسون و افسردگی را درمان می کنند. یک کمپانی امریکایی با نام اینورا  تِراپُتیکس ابعاد را کاهش داد و این دستگاه تی اِم اِس را که در دست جا می‌‏شود برای درمان میگرن تولید نمود.

آمار دولت نشانگر تاثیرات میگرن بر ۸ میلیون نفر از مردم در بریتانیا است که برآورد هزینه سالیانه آن در اقتصاد بریتانیا، ۷ بیلیون یورو ارزیابی شده است

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *