منابع غذایی حاوی پتاسیم

منابع غذایی حاوی پتاسیم

اگر موز میوه مورد علاقه شما باشد و حداقل روزانه 1 موز در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد احتمالاً مشکلی از نظر مصرف پتاسیم نخواهید داشت اما اگر به موز علاقه خاصی ندارید و میخواهید در مورد سایر منابع اصلی پتاسیم اطلاعاتی کسب کنید با ما همراه شوید:

پتاسیم از جمله مواد معدنی بسیار مفید برای بدن به شمار می رود. آنچه بیشتر ما در مورد این ماده می دانیم آن است که در موز وجود دارد و می تواند در مقابل سکته و بیماری های قلبی و عروقی از بدن ما محافظت کند. اما شاید دقیقا ندانیم که مصرف موز تنها می تواند ۱۰ درصد از پتاسیم مورد نیاز بدن مان را فراهم آورد. اگرچه در سایر مقالات مرتبط با سلامت نیز به اهمیت این ماده اشاراتی کردیم، اما لازم است با سایر مواد خوراکی که منبع غنی از پتاسیم هستند نیز آشنا شویم.

کدو تنبل

در مقایسه با موز که ۴۲۰ میلی گرم پتاسیم را داراست، در ریشه های گیاهان شیرینی چون کدو، ۵۸۲ میلی گرم از همین ماده وجود دارد. بر اساس یافته های انجمن سلامت آمریکا، هر فرد بزرگسال نیازمند به دریافت ۴٫۷۰۰ میلی گرم پتاسیم در روز است. بنابراین بهتر است سایر موارد این نوشته را نیز پیگیری کنیم تا بتوانیم این مقدار مورد نیاز برای بدن مان را تامین کنیم.

لوبیا سبز

یک فنجان لوبیا سبز، حاوی ۶۷۶ میلی گرم پتاسیم است. همچنین این ماده مقادیر قابل توجهی پروتئین گیاهی نیز دارد که برای تقویت عضلات بدن بسیار مفید است. با مزه دار کردن این ماده غذایی می توانید آن را با طعم مطبوع تری در وعده های غذایی خود استفاده کنید.

سیب زمینی معمولی یا نوع شیرین آن

یک سیب زمینی شیرین، ۵۴۲ میلی گرم پتاسیم دارد و در کنار نوع بسیار مشابه آن یعنی سیب زمینی های معمولی، چیزی در حدود ۹۴۱ میلی گرم پتاسیم دارد. هر دوی این مواد علاوه بر دارا بودن پتاسیم، مقادیر قابل توجهی از «ویتامین آ» را نیز در خود دارند.

برگ چغندر سوئیسی

با پختن تنها یک چغندر از این نوع خواهید توانست ۹۶۱ میلی گرم پتاسیم را برای بدن تامین کنید. این برگ های سبز رنگ حاوی مقادیری آهن، کلسیم، ویتامین های «آ»، «سی» و «کا» نیز هستند.

چغندر

هر یک فنجان از این ماده حاوی ۵۱۸ میلی گرم پتاسیم است. نه تنها با خوردن چغندر پتاسیم را به بدن خود خواهید رسانید بلکه منگنز، مس، فیبر، فسفر، آهن و «ویتامین بی ۶» را نیز به بدن وارد خواهید کرد.

سُس گوجه فرنگی

بسیاری از افراد ممکن است از وجود پتاسیم در سس های گوجه فرنگی آگاهی نداشته باشند. با ریختن این سس بر روی پیتزا، پاستا و یا سبزیجات، ۷۲۸ میلی گرم پتاسیم را به بدن خود می رسانید.

لوبیای سیاه

یک فنجان لوبیا سیاه دارای ۷۳۹ میلی گرم پتاسیم است. همچنین مقادیر قابل توجهی پروتئین گیاهی، فیبر، آنتی اکسیدان، آهن، فسفر، کلسیم، مگنزیم، مس و زینک نیز دارد.

لوبیای سفید

ممکن است بسیاری از افراد از این موضوع آگاهی نداشته باشند که لوبیای سفید یکی از بهترین منابع دریافت پتاسیم به شمار می آید. یک لیوان از آن ۱٫۱۸۹ میلی گرم پتاسیم دارد و این در حدود نیمی از پتاسیمی است که توصیه می شود روزانه مصرف شود. این نوع از لوبیا همانند لوبیا سیاه دارای مقادیری از پروتئین گیاهی، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مفید دیگر نیز است.

هندوانه

تنها دو قاج هندوانه محتوی ۶۴۱ میلی گرم پتاسیم است. همچنین این میوه می تواند از ابتلا به بسیاری از سرطانها هم جلوگیری به عمل آورد.

ماست

ماست نه تنها منبع مفیدی از کلسیم به شمار می رود بلکه تنها اندکی از آن ۳۸۰ میلی گرم پتاسیم را داراست. می توانید با موز و یا فندق آن را ترکیب کرده و میل کنید که ۲۱۱ میلی گرم دیگر پتاسیم را به آن اضافه کرده باشید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *