معنی ضرب المثل به رخ کشیدن چیست؟

3002405

ضرب‌المثل به رخ کشیدن در زبان فارسی بسیار پرکاربرد است و در واقع از مهره‌ای به نام رخ (قلعه) در بازی جذاب شطرنج گرفته شده است. در خواندن این مقاله با کجارو همراه باشید.

طبق آمار تعداد زیادی از انسان‌هایی که به زبان فارسی سخن می‌گویند بر این‌ باورند که لغت رخ در این ضرب‌المثل به معنای صورت و چهره نیست و هیچ ربطی با آن ندارد.

لغت رخ از پرکاربردترین اصطلاحات در ورزش شطرنج است و همچنین یکی از مهره‌های این ورزش به حساب می‌آید.

رخ، اسم مرغی است که بسیار بزرگ و خیالی است و حتی می‌تواند حیوانات بزرگ مانند کرگدن و فیل را از روی زمین بلند کند و با خود ببرد.

اگر مقابل مهره‌ی رخ در ورزش شطرنج مانعی وجود نداشته باشد می‌توان مهره‌هایی نظیر اسب و فیل را از بازی حذف کرد و به موفقیت و پیروزی نزدیک شد. به همین خاطر اسم این مهره را رخ گذاشته‌اند.

کسانی که در ورزش شیرین شطرنج فعالیت می‌کنند، یکسره در تلاش هستند که در هنگام بازی، مهره‌ی رخ حریف را حذف کنند. چرا که به مانند مهره‌ی وزیر، باارزش و بااهمیت است. با حذف این مهره طرف مقابل روحیه‌ی خود را از دست می‌دهد و شانس برنده شدنش افزایش می‌یابد. این عمل وی را به رخ کشیدن می‌گویند.

این اصطلاح رفته‌رفته بر سر زبان‌ها افتاد و به صورت ضرب‌المثل در بین مردم رواج پیدا کرد و اشاره به فردی دارد که بخواهد خود را در برابر کسی با گفتن کارهای نیکی که انجام می دهد بهترین جلوه بدهد و یا اینکه کمبودهای فرد مقابل را به رخ او بکشد و خجالت‌زده‌اش کند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *