دانشمندان از نور برای شناور کردن اجسام استفاده کردند

فیزیکدانان در موسسه فناوری کالیفرنیا جسمی با الگوی نانو را طراحی کردند که به لحاظ نظری می تواند با استفاده از امواج نوری شناور مانده و به پیش برود. آیا این همان فضاپیمایی است که میتواند بدون نیاز به حمل مقدار ِ زیادی سوخت در فضای میان ستاره‌ای حرکت کند؟

تصویری از جسمی با الگوی نانو که با جهت‌گیری مجدد در پرتو نور باقی مانده است. محققان کَلتِک روشی را طراحی کردند که می تواند اجسام خیلی بزرگ را شناور کرده و با استفاده از امواج نور به نقاط دور به پیش براند.

تصویری از جسمی با الگوی نانو که با جهت‌گیری مجدد در پرتو نور باقی مانده است. محققان کَلتِک روشی را طراحی کردند که می تواند اجسام خیلی بزرگ را شناور کرده و با استفاده از امواج نور به نقاط دور به پیش براند.

تیم محققان بر این باورند که این روش می تواند به توسعه فضاپیماهایی منجر شود که انرژی‌شان از طریق نور تامین می شود. این نوع فضاپیماها می توانند به نزدیکترین سیاره در بیرون از منظومه شمسی سفر کنند. دهه‌ها پیش، دانشمندان انبرک‌های نوری ساختند تا با استفاده از فشار رادیواکتیو پرتو نور لیزری، اجسام را حرکت داده و دستکاری نمایند. با این حال، انبرک‌های نوری تنها برای شناور کردن و پیش راندن اجسام خیلی کوچکی مثل نانوذرات میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند و کاربردشان فقط به فواصل بسیار کوتاه محدود است.

«اوگین ایلیچ» دانشجوی مقطع فوق دکتری و یکی از نویسندگان مقاله خاطرنشان کرد: «میتوان توپ پینگ پنگ را با استفاده از جریان هوای ناشی از سشوار به حالت شناور در آورد. اما اگر توپ پینگ پینگ خیلی بزرگ باشد، این روش کارآیی‌اش را از دست می دهد.» از آن زمان به بعد؛ دانشمندان در تلاش بودند تا پیشرفت‌هایی را در این فناوری حاصل بیاورند، اما گروهی از فیزیکدانان در کَلتک مدعی شدند راهی را پیدا کردند که می تواند اجسام را با استفاده از نور به حالت شناور در آورده و به جلو براند.

بر اساس تحقیقات آنان، کلید این روش، ایجاد یک الگوی خاص در مقیاس نانو در روی سطح جسمی است که با نور به برهمکنش خواهد پرداخت. به جای استفاده از لیزرِ متمرکز شده بر روی یک نقطه به منظور دستکاری جسم، این الگو روش خود را رمزگذاری کرده و جسم را به حرکت در می آورد. علاوه بر این، منبع نور می تواند در فاصله چند میلیون کیلومتری قرار بگیرد.

محققان هنوز در فرایند آزمایش روی روش‌های خود کار می کنند. اما آنان پیش‌بینی کرده‌اند که مطالعۀ حاضر روزی منجر به توسعه و ساخت فضاپیمایی خواهد شد که بتواند فراتر از منظومه شمسی حرکت کند. این روش روزی این فرصت را به فضاپیما خواهد داد تا بتواند با نور لیزر در زمین به پیش برود. محققان معتقدند که این نوع فضاپیما بدون نیاز به حمل سوخت سنگین، می تواند با سرعت نسبتا قابل توجه و زیادی در فضا به حرکت بپردازد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *