خوراکی های مفید برای درمان کم خونی

خوراکی های مفید برای درمان کم خونی

تحقیقات نشان می‌دهد در حدود سه میلیون نفر در آمریکا از کم خونی رنج می‌برند. کم خونی زمانی رخ می‌دهد که تعداد گلبول‌های قرمز خون از میزان استاندارد آن پایین تر باشد. گلبول‌های قرمز حاوی هموگلوبین هستند که یک نوع پروتئین بر پایه آهن است. هموگلوبین اکسیژن را با خود حمل می‌کند که وقتی شما دچار کم خونی می‌شوید، خون نمی‌تواند به طور منظم اکسیژن مورد نیاز ارگان‌ها و بافت‌های بدنتان را تامین کند.

زنان و افرادی که دارای بیماری‌های مزمن هستند، بیشتر از بقیه در خطر ابتلا به کم خونی قرار دارند. بارداری، زخم معده، ناراحتی روده، کمبود آهن، فولیک اسید و یا ویتامین B12، هر یک موجب بروز انواع کم خونی در بدن می‌شوند. بهترین راه برای اینکه بدانید تا چه میزان فقر آهن دارید، مراجعه به پزشک و دادن آزمایش است. پس از آن با مشورت پزشکتان می‌توانید روزانه از تعداد مشخصی مکمل‌های آهن استفاده کنید. در کنار آن، مواد غذایی مختلفی نیز وجود دارند که با استفاده مداوم، هم آهن بدنتان را تامین می‌کنند و هم از کم خونی شما در آینده جلوگیری می‌کنند.

۱- چغندر

کسانی که به علت کمبود آهن دچار کم خونی شده‌اند، چغندر برایشان بهترین درمان است. چرا که سرشار از آهن و در کنار آن حاوی مقادر زیادی فیبر، کلسیم، پتاسیم، سولوفور و ویتامین است. یک عدد چغندر متوسط را با میکسر خوب هم بزنید، بعد سه عدد هویج و نصف یک عدد سیب زمینی شیرین را به میکسر اضافه کنید. هر روز صبح از این نوشیدنی میل کنید. همینطور می‌توانید آن را به صورت پخته یا خام در غذاها و یا سالادتان مصرف کنید.

۲- اسفناج

یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، یکی از بهترین راه‌های درمان کم خونی است. اسفناج سرشار از آهن، فولیک اسید و ویتامین B12 است. جالب است بدانید که مصرف یک و نیم فنجان اسفناج در روز، در حدود ۳۵ درصد نیاز روزانه شما به آهن و ۳۳ درصد نیازتان به فولیک اسید را برطرف می‌کند.

(قرص ویتامین خانگی)

۱ فنجان اسفناج را در میکسر ریخته و بعد با اضافه کردن کمی آب، آن را به پوره تبدیل کنید. سپس مقداری سیر و پیاز را با یک قاشق روغن زیتون روی تابه سرخ کرده و پوره اسفناج را به آن اضافه کنید. پس از ۱۰ دقیقه پخت در حرارت کم، آن را میل کنید. هر روز ۲ قاشق چایخوری عسل را به یک لیوان آب اسفناج اضافه کرده و نوش جان کنید. پیاز برای پاکسازی کبد و افزایش رشد موها نیز موثر و مفید است.

۳- انار

انار حاوی مقدار زیادی آهن، کلسیم، منیزیم و ویتامین C است که علاوه بر تامین آهن بدن، میزان جذب آهن از مواد غذایی دیگر را نیز افزایش می‌دهد.

۱ فنجان آب انار را با۱ چهارم قاشق چایخوری دارچین و ۲ قاشق چایخوری عسل ترکیب کنید و هر روز به هنگام صبحانه آن را مصرف کنید. ۲ قاشق چایخوری دانه خشک انار را پودر کرده و آن را در یک لیوان شیر داغ حل کنید. روزی ۱ یا ۲ بار، این نوشیدنی را میل کنید.

۴- دانه کنجد

دانه کنجد یکی از درمان‌های مرسوم برای کم خونی است. مصرف یک چهارم فنجان کنجد در روز، ۳۰ درصد نیاز روزانه بدن شما به آهن را برطرف می‌سازد. ۲ قاشق غذاخوری کنجد سیاه را در آب گذاشته و بگذارید سه ساعت در این حالت بماند. سپس آن را له کنید و ۱ قاشق غذاخوری عسل به کنجدها اضافه کنید. این ترکیب را دو بار در روز میل کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *