خواص ماسک های میوه

 ماسک ها موادی هستند که معمولاً از محصولات طبیعی تهیه می شوند و برای پاکیزه کردن، خروج مواد زائد از منافذ پوستی، نرم کردن و لطیف کردن پوست، به کار می روند. هر ماسک را باید به مدت بیست تا سی دقیقه بر روی پوست قرار داد و سپس آن را به وسیله شست و شوی کامل با آب پاک کرد. می توان به جای شست و شو با آب، ماسک را به وسیله پنبه آغشته به گلاب از سطح پوست پاک کرد. برای مثال به جهت نرم کردن دست های خشن و تیره می توان از مخلوط آب پرتقال و عسل استفاده کرد. سطح پوست مکانیزم دفاعی دارد و مواد به سختی می توانند از راه پوست نفوذ و آن را تحت تأثیر قرار دهند و به همین دلیل استفاده درست از ماسک های میوه تنها روش مرطوب شدن پوست می شود. ماسک های میوه می توانند حساسیت زا باشند و در صورت استفاده نادرست و تست نکردن باعث ناراحتی های پوستی می شوند.

چرا از ماسک های میوه ای برای زیباسازی پوست استفاده می شود؟
هدف اصلی استفاده ار میوه ها برای زیبایی و طراوت بخشی به پوست، وجود اسیدهای میوه یا آلفاهیدروکسی اسید و برخی آنتی اکسیدان های موجود در میوه هاست. این گروه از مواد، اگر با غلظت کم مورد استفاده قرار بگیرند، سبب پاک سازی پوست می شوند و با لایه برداری سطحی سبب طراوت و شادابی پوست و حتی روشن شدن رنگ پوست می گردند. با توجه به اینکه غلظت های پایین این مواد در بسیاری از میوه ها موجود است بنابراین استفاده از ماسک های میوه مختلف جنبه علمی پیدا می کند.

آیا در کرم ها نیز از اسید میوه استفاده می شود؟
بله، امروزه از انواع اسیدهای میوه با غلظت های معین در محصولات مختلف پوستی استفاده می شود و این مواد در ترکیبات لایه دار، کرم های جوان کننده روز و شب و کرم های روشن کننده پوست به کار برده شده است. حتی غلظت های کمتر آن در کرم های مرطوب کننده و به تازگی در ترکیب ضدآفتاب ها نیز به کار می برند. علاوه بر این ترکیبات، برای اثربخشی بیشتر آن ها مواد دیگری از قبیل آنتی اکسیدان ها و رتینوییدها به این کرم ها می افزایند تا از جنبه های مختلف در درمان مشکلات پوستی کمک شود.

آیا ماسک های میوه می توانند هر گونه نقص زیبایی در پوست را برطرف کنند؟
واقعیت این است که به خصوص در سنین بالاتر که به درمان های مؤثرتر و عمیق تری نیاز است، ماسک های میوه ای به تنهایی نمی توانند جوابگوی مشکلات پوستی باشند، زیرا علاوه بر غلظت کم اسیدهای میوه موجود در این ماسک ها، از لحاظ زمانی نیز، معمولاً نمی توان به مدت های طولانی آن ها را روی پوست قرار داد. از سوی دیگر، این مواد هرچه دارای غلظت بیشتری باشند، عمق نفوذ آن ها نیز بیشتر می شود و این مسأله را به طور صنعتی می توان در کرم های مختلف ایجاد نمود، در حالی که در تهیه ماسک میوه ها این امکان وجود ندارد.

در سنین جوانی چه طور؟
در سنین جوانی که نیاز به محصولات قوی نیست، استفاده از ماسک های میوه به تنهایی و هفته ای یک تا دو بار کافی است؛ اما در کنار مصرف این ماسک ها، استفاده از مرطوب کننده و ضدآفتاب مناسب نیز ضروری است. هیچ محدودیت سنی خاصی برای استفاده از این ماسک ها وجود ندارد اما در سنین میانسالی و بالاتر معمولاً استفاده از ماسک میوه به تنهایی کافی نیست و توصیه می شود این گروه های سنی با مراجعه به متخصص پوست، دستورات دیگری را نیز برای مراقبت از پوست خود دریافت نمایند.

آیا هر نوع پوست، ماسک خاصی نیاز دارد؟
بله، هنگام استفاده از ماسک های میوه باید قبلاً به نوع پوست خود و حساسیت های زمینه ای آن دقت کرد. به طور نمونه، استفاده از ماسک هایی که از توت فرنگی در ترکیب آن ها استفاده شده است و در میان خانم ها به عنوان روشن کننده و طراوت بخش پوست از آن ها استفاده می شود، ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت زمینه ای با قرمزی و تورم و خارش پوست کند و یا ماسک هایی که در ترکیب آن ها گوجه فرنگی وجود دارد و به عنوان ماسک لایه بردار و جوان ساز به کار می رود، ممکن است حساسیت شدیدی را همراه با تورم و پوسته ریزی و خارش ایجاد نماید.

چرب بودن پوست چه طور؟ آن هم مهم است؟
بله، پیش از مصرف هر نوع ماسکی باید به میزان چربی پوست دقت کرد؛ به عنوان مثال ماسک “روغن زیتون، عسل، جوانه گندم، گلاب” برای پوست خشک مفید است اما برای پوست هایی که دارای آکنه و چرب هستند توصیه نمی شود. از سوی دیگر ماسک “عسل، آب لیموی تازه” برای پوست چرب قابل استفاده است اما در پوست های خشک ممکن است ایجاد حساسیت کند. از ماسک های مانند “خیار، جوانه گندم، ماست” یا مثلاً “آب سیب، عسل” در تمام پوست ها و در تمام سنین می توان استفاده نمود. “دم کرده بابونه، ماست” نیز از ماسک های گیاهی رایج است که در انواع پوست ها بدون مشکل خاصی استفاده می گردد. شما می توانید این ماسک ها را در منزل و با کمترین هزینه تهیه نمایید و چنانچه آثار مفید آن ها برای شما رضایت بخش باشد، با مشورت پزشک خود و در فاصله های زمانی مشخص از آن ها استفاده نمایید و برای استفاده از آن ها نیازی به مراجعه به مراکز زیبایی و صرف هزینه های زیاد نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *