بلوبری شما را در برابر دو بیماری کشنده محافظت می‌کند

 

تنها یک فنجان روزانه از این میوه‌‌‏ی ریز به دفع بیماری‌های قلبی و سرطان کمک می‌کند.

تنها یک فنجان روزانه از این میوه‌‌‏ی ریز به دفع بیماری‌های قلبی و سرطان کمک می‌کند. (Shutterstock*)

اگر تصور می‌کنید بلوبری میوه‌ای است که باید گاه‌به‌گاه  در تابستان بخورید، بهتر است کمی تجدید نظر کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن یک فنجان بلوبری در روز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌‌‏دهد.

در یک مطالعه‌ی انجام شده توسط دانشگاه ایالتی فلوریدا، محققین دریافتند که مصرف روزانه‌ی بلوبری کلید مبارزه با بیماری‌های قلبی عروقی است.

آنها یک آزمایش بالینی روی ۴۸ زن یائسه که فشار خونی بالاتر از سطح عادی داشتند انجام دادند. به این زنان هر نصف روز ۲۲ گرم پودر بلوبری خشک شده به صورت یخ داده می‌‍‌شد. این پودر معادل یک فنجان بلوبری تازه بود.

در طول آزمایش محققین، فشار خون و سطح اکسید نیتریک خون زنان را مورد بررسی قرار دادند. آنان همچنین میزان غلظت خون را اندازه گرفتند. غلظت بالای شریانی نشانه‌ای از آترواسکلروز است که بر طبق آن می‌توان خطر بیماری‌های قلبی عروقی را پیش‌بینی کرد. این بد‌ین معنی است که قلب باید سخت‌تر کار کند تا خون را به رگ‌های خونی کل بدن برساند.

نتایج این مطالعه در مجله‌ی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی منتشر شده است. تنها ۸ هفته بعد در زنانی که از پودر بلوبری استفاده کرده بودند، فشار خون سیستولیک (۵.۱ درصد) و دیاستولیک (۶.۳ درصد) به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.

علاوه بر این میزان غلظت خون در زنانی که از پودر بلوبری استفاده کرده بودند به طور متوسط به میزان ۶.۵ درصد کاهش یافت.

مصرف روزانه‌ی بلوبری می‌تواند کلیدی برای مبارزه با بیماری‌های قلبی عروقی باشد

مصرف روزانه‌ی بلوبری می‌تواند کلیدی برای مبارزه با بیماری‌های قلبی عروقی باشد. (Fuse/Thinkstock)

محققین این تأثیرات مفید را مربوطبه افزایش۶۸.۵ درصدی سطح اکسید نیتریک در خون زنانی می‌دانند که از پودر بلوبری استفاده کرده بودند. این موضوع مشخص شده که اکسید نیتریک موجب عریض‌تر شدن رگ‌های خونی شده و به افزایش جریان خون و کاهش فشار خون کمک می‌کند.

نویسندگان این مطالعه عنوان کردند که « نتایج به دست آمده از اهمیت بالینی بالایی برخوردار است، چراکه  نشان می‌‌‏دهد فشار خون را می‌توان از طریق افزودن یک جزء به رژیم غذایی (برای مثال بلوبری) به طور مطلوب تغییر داد. »

آنان در ادامه پیشنهاد کردند که « مصرف روزانه‌ی بلوبری در زنان یائسه می‌تواند از افزایش فشار خون جلوگیری کند. »

بسیاری از انواع توت‌ها محتوی پلی‌فنول‌هایی هستند که ثابت شده فشار خون و غلظت خون را بهبود می‌دهد. اما بلوبری از غنی‌ترین منابع پلی‌فنول از جمله فلاونوئیدها، اسیدهای فنلی و استیلین است که آنتی‌اکسیدان‌های نیرومندی هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *