با این ادویه معطر به راحتی چربی بسوزانید

۰۰۰۷۶۱۳۰۵۸

زیره سبز با نام علمی Cuminum Cyminum یکی از ادویه های غذاهای مکزیکی و هندی است. این ادویه یکی از اجزای کلیدی ادویه کاری و برخی فلفل های قرمز است. با افزودن این ادویه عالی نه تنها طعمی تند و عطری عالی به غذا می دهید بلکه می توانید چربی سوزی بیشتری را تجربه کنید.

در یک تحقیق در ۸۸ زن دارای اضافه وزن و یا چاقی که به دو گروه تقسیم شدند از گروه اول خواسته شد تا روزی دوبار ماست و یک قاشق چای خوری زیره سیاه بخورند و گروه بعدی فقط ماست ساده مصرف کنند. بعد از سه ماه گروه زنانی که زیره را در رژیم خود داشتند ۵۰ درصد بیشتر از زنانی که ماست ساده مصرف کرده بودند وزن از دست داده بودند. همچنین ۱۴٫۴ درصد از چربی بدنی این گروه کاهش پیدا کرده بود یعنی حدود سه برابر بیشتر از گروهی که زیره مصرف نکرده بودند.

همچنین زنانی که زیره خورده بودند به طور قابل توجهی کاهش در شاخص توده بدن و دور کمرشان را تجربه کردند. کاهش کلسترول خون و کاهش سطح LDL و تری گلیسیرید در این گروه به طور باور نکردنی بیشتر از گروه دیگر بود.

محققان علت کاهش وزن را به طبیعت گرم این ادویه ارتباط می دهند چرا که به طور موقتی موجب افزایش سوخت و ساز در بدن می شود. اثرات کاهنده کلسترول این ادویه را می توان به ترکیباتی به نام گلیکوزید ساپونین (glycoside saponin) نسبت داد. این ترکیب در زیره موجب جلوگیری از جذب کلسترول و افزایش دفع آن از بدن می شود.

فواید زیره سیاه برای سلامتی

اگر بخواهیم از فواید زیره بگوییم لیستی بلند و بالا باید تهیه کنیم. زیره سیاه برای مشکلات گوارشی بسیار مفید است چرا که به علت وجود روغن های ضروری، سدیم و منیزیم در آن به افزایش هضم غذا و کاهش درد معده کمک می کند. برای مبارزه با بی خوابی، اختلالات تنفسی و حتی مشکلات پوستی و کم خونی می توانید زیره سیاه را در رژیم غذایی تان بگنجانید. زیره سیاه سرشار از آهن و ویتامین C است که مصرف آن یک سیستم ایمنی قدرتمند را برای مبارزه با بیماری ها و عفونت ها تشکیل می دهد.

برای اینکه زیره مصرفی تان طعم و عطر بهتری داشته باشد دانه آن را خریداری کرده و در خانه آسیاب کنید.

در اینجا راه هایی را برای افزودن زیره به رژیم غذایی تان پیشنهاد می دهیم:

می توانید در هنگام پخت سوپ یا کوفته یا خورشت یک قاشق چای خوری زیره به غذایتان اضافه کنید.

به سس های سالاد و حتی سس مایونز زیره بیفزایید.

هنگام پختن نیمرو کمی زیره به آن زیره اضافه کنید.

زیره را به عنوان ادویه در ترشی بریزید.

چای زیره درست کنید. به این صورت که دانه های زیره را جوشانده و ۱۰ دقیقه بگذارید تا خیسانده شود.

به عنوان ادویه به ماست زیره بزنید و نوش جان کنید.

تحقیقات نشان داده که زیره می تواند برای بهبود عملکرد حافظه و همچنین مبارزه با طیف وسیعی از میکروب ها مفید باشد. زیره سیاه را در رژیم غذایی تان بگنجانید و از مزایای بی شمار آن بر روی سلامتی و کاهش وزن بهره ببرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *