آیا واسطه شدن برای ازدواج خوب است؟

آیا واسطه شدن برای ازدواج خوب است؟

انسان های مادی گرا که همه چیز را از دریچه مادیگری مطالعه می ‌کنند، پیش خود چنین تصور می‌ کنند که چون حضرت خدیجه ثروتمند و تجارت پیشه بود، برای امور تجارتی خود، به یک مرد امین بیش از هر چیزی نیازمند بود، از این لحاظ، با حضرت محمد(ص) ازدواج کرد و آن حضرت نیز از وضع زندگی آبرومندانه او آگاه بود، تقاضای او را پذیرفت.

ولی آنچه تاریخ نشان می ‌دهد، این است انگیزه حضرت خدیجه برای ازدواج با امین قریش، یک سلسله جهات معنوی بود، نه جنبه‌ های مادی! چنانکه با مشاهدۀ نشانۀ مهر نبوت در وجود آن حضرت خود را به ازدواج ایشان در آورد و همۀ اموال خویش را در راه اسلام تقدیم رسول عالمیان(ص) نمود و افتخار اولین بانوی مسلمان در اسلام را به خود اختصاص داد.

پاداش میانجی گری و وساطت در ازدواج

امام صادق (ع) فرمود: جوانی از انصار نزد رسول خدا(ص) آمد و از نیازمندی خود نزد وی شکایت کرد. آن حضرت به وی فرمود: ازدواج کن. پس جوان [در فرصت دیگر] گفت: من [ازدواج نکرده] شرم دارم نزد پیامبر(ص) بروم. پس مردی از انصار به وی پیشنهاد ازدواج داد و گفت: دختری زیبارو دارم؛ آن ‌گاه وی را به ازدواج آن پسر درآورد و پس از این ازدواج خدا روزیِ جوان را گسترش داد و نزد پیامبر(ص) آمد و ایشان را از حال خود باخبر ساخت. رسول خدا(ص) فرمود: ای گروه جوانان! بر شما باد به همسر گزیدن.

چنان که امام باقر(ع) پس از ترغیب مردی به همسرگزینی و بیان برخی از آثار آن، به نقل از رسول خدا(ص) فرمود: همسر برگزینید که مایه افزایش روزی شماست.

همچنین فرمودند: حق فرزند بر پدر سه چیز است؛ از جمله اینکه هرگاه بالغ شد برایش همسر برگزیند.

همسر عامل آرامش زندگی

ارزش وجودی همسر(زن) در خانه به اندازه ‌ای است که از عوامل آرامش برای زندگی مرد به شمار آمده، گفت وگوی با وی نیز از کارهای نیک و خوب شمرده می ‌شود، و نیز دو رکعت نماز شخص همسردار از عبادت شبانۀ بی همسر برتر است.

رشد و تعالی در پرتو زندگی مشترک

انسان در رشد و تعالی خود نیازمند همسر است، از این رو رسول خدا(ص) از اینکه زنان ازدواج را ترک و خود را از شوهران بی ‌نیاز کنند نهی فرموده است؛ بر این اساس زنانی که دشواری‌ های ازدواج و زندگی مشترک را به سبب خودکفایی مالی یا هر دلیل دیگر تحمل نمی ‌کنند فضیلت های بزرگی را از دست می ‌دهند که جبران ‌پذیر نیست.

تعجیل در ازدواج دختران نیز از آموزه ‌های دینی است، چنان ‌که امام رضا (ع) می ‌فرماید: جبرئیل بر پیامبر(ص)فرود آمد و گفت: ای محمد! پروردگارت به تو سلام می‌ رساند و می ‌فرماید: دوشیزگان چونان میوه بر درخت اند. هرگاه میوه برسد اگر چیده نشود خورشید آن را تباه می ‌سازد و بادها آن را به اطراف می ‌پراکنند. دوشیزگان نیز هرگاه بالغ شوند بهترین چیز برای آنان شوهر است وگرنه از فتنه و تباهی در امان نخواهند بود.

بنابراین شایسته است مسلمانان در انجام کار خیر و برآوردن حاجت دیگران، وساطت کرده و مشکلات آنان را حل کنند. چنانکه رسول خدا(ص) فرمود: بهترین مردم کسی است که به مردم سود برساند، آنان را به هم نزدیک کند و در امر خیر، آن ‌ها را یاری کند.

همچنین امیرموٴمنان (ع) می ‌فرماید: بهترین شفاعت آن است که میان دو نفر در ازدواج میانجیگری کنی تا خدا آن دو را گرد هم آورد.

پاداش وساطت در ازدواج

امام صادق (ع) فرمود: هر کس زمینه ازدواج مجردی را فراهم کند، از کسانی است که خدا در روز قیامت به او نگاه [لطف‌آمیز] می ‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *