کاهش وزن بعد از زایمان

برای کم کردن وزن پس از زایمان چند اصول کلی و مهم را برشمرده ایم امیدواریم به کارببرید و نتیجه بگیرید. کاهش وزن برای بانوانی که زایمان کرده‌اند دشوار است. دانشمندان پس از گفت‌و‌گو با ۷۷۴ زن در ماه نخست، ششم و دوازدهم پس از بارداری پی بردند که ۴۷ درصد خانم‌ها تا یک سال پس از زایمان ۴.۵ کیلوگرم و ۲۴ درصد از آن‌ها ۹ کیلو گرم اضافه وزن داشتند.

افزایش وزن بیش از اندازه طبیعی شرایط را برای بازگرداندن تناسب اندام دشوار می‌کند. در ادامه با هفت راه کار بازگرداندن تناسب اندام پس از زایمان آشنا می‌شوید:

۱- غذاهای مغذی را دم دست داشته باشید

هنگام گرسنگی میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، چربی‌های مفید و برخی از منابع پروتئین را مصرف کنید.

۲- از مصرف غذاهای چرب و شیرینی‌ها خود داری کند

هنگامی که کودکتان غذا خوردن را شروع کرد، تلاش کنید تسلیم وسوسه خوردن ماکارونی، پنیر، پیتزا، ناگت مرغ، سیب زمینی سرخ کرده و… نشوید.

۳- اگر می‌توانید از شیر خودتان به نوزاد خود بدهید

محققان هنوز در مورد تاثیر شیردهی در کاهش وزن به توافق نرسیده‌اند اما امتحان‌اش ضرری ندارد.

۴- کالری‌های مصرفیتان را بشمارید

این کار را می‌توانید با کمک متخصصان تغذیه یا با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل انجام دهید.

۵- آب بنوشید

گاهی دقیقا نمی‌دانیم گرسنه هستیم یا تشنه و به جای آنکه آب بنوشیم خوراکی می‌خوریم. بدن شما پس از زایمان به مایعات نیاز دارد. بهتر است یک بطری آب در دسترستان باشد.

۶- برنامه غذاییتان را حفظ کنید

شرایط زندگیتان پس از زایمان تغییر خواهد کرد، اما به هیچ عنوان وعده‌های غذاییتان را حذف نکنید.

۷- پیاده روی کنید

تلاش کنید روزی یک ساعت آهسته بدوید یا همراه فرزندتان پیاده روی کنید. از آن جا که در دوران بارداری معمولاً اندام خانم ها دچار تغییراتی می شود، بعد از زایمان تمایل دارند به وزن قبل از بارداری خود برگردند و نگران هستند که این مهم، چه مدت طول خواهد کشید.

گفتنی است بلافاصله بعد از زایمان به دنبال تخلیه محتویات رحم و خونریزی طبیعی، حدود ۵ تا ۶ کیلوگرم وزن مادر کاهش می یابد. در طول ۶ هفته اول بعد از زایمان، ۲ تا ۳ کیلوگرم دیگر وزن مادر کاهش پیدا می کند که این کاهش وزن به علت از دست دادن مایعات از طریق ادرار است. اکثر خانم ها در طی ۶ ماه بعد از زایمان به وزن قبل از بارداری خود می رسند. البته عوامل مختلفی بر روند کاهش وزن بعد از زایمان تأثیر دارند که شامل بارداری اول، شیر دادن به نوزاد، برگشت زود هنگام به محیط کار خارج از منزل و … می باشند.

در طی ۶ هفته اول بعد از زایمان، نباید رژیم لاغری گرفته شود. هم چنین محدودیت انرژی جایز نیست؛ چه بدن نیازمند انرژی کافی است تا آن چه در زمان تولد نوزاد از دست رفته است باز یابد و نیاز کودک تأمین شود.

به تجربه ثابت شده است تغذیه با شیر مادر به طور کامل باعث کاهش وزن قطعی نمی شود ولی به کاهش وزن کمک می کند. پس از زایمان ماهیچه های شکم کاملاً شل می شوند و پوست اضافی زیادی باقی می ماند. برخی زنان با این که وزنشان متناسب می شود و تقریباً به وزن پیش از بارداری و زایمان برمی گردند، ولی تناسب بدنشان به هم می خورد و شکمشان چندان کوچک نمی شود. زمان بارداری پوست شکم مثل بادکنی که کاملاً پر از باد شده، کشیده می شود و با به دنیا آمدن بچه این بادکنک پر از باد، یکباره خالی می شود و نسبت به حالت اول و پیش از بارداری، پوست شل و کشیده ای ایجاد می گردد که برای بیشتر خانم ها ناخوشایند است. در برخی زنان خاصیت الاستیسیته پوست کم است و پوست هنگام بارداری خیلی دچار کشیدگی و خطوط می شود که در آن حالت پوست شکم حالت خط خطی پیدا می کند. در حالی که در برخی زنان خوش شانس این خطوط ایجاد نمی شود.

علاوه بر این سایز شکم و وزن بچه هم در حین بارداری بسیار مهم است. در مادرانی که زمان بارداری اضافه وزن زیادی پیدا می کنند و بچه های درشت تری دارند یا مثلاً بارداری دوقلو را پشت سر گذاشته اند، مسلما شکم بیشتر بزرگ می شود و پوست هم تحت کشش بیشتری قرار می گیرد ولی این به معنای غیرقابل برگشت بودن فرم طبیعی شکم نیست و فقط به سعی و تلاش بیشتر نیاز دارد.

چه باید کرد؟

ورزش و رژیم غذایی مناسب برای مادرانی که نوزاد خود را شیر می دهند ضروری است. خانم هایی که از مشکل اضافه وزن خود رنج می برند، می توانند در دوران شیردهی نیز برای کاهش وزن برنامه ریزی کنند. البته شیردهی، به کاهش وزن خانم ها و رسیدن به تناسب اندام کمک می کند و معمولا خانم ها پس از ۶ماه شیردهی، البته اگر تغذیه مناسبی هم داشته باشند می توانند به وزن خود در زمان قبل از بارداری برسند. البته متذکر می شویم در صورتی که پرخوری نکنند.

این سؤال مطرح است که زنانی که دوران شیردهی خود را سپری می کنند چه اقدامی انجام دهند که نه در دوران شیردهی آن ها خللی وارد شود و نه دچار اضافه وزن گردند. هم چنین تناسب اندام خود را از دست ندهند؟ در پاسخ باید گفت که این دسته از خانم ها نباید رژیم غذایی سخت و غیر اصولی بگیرند. تنها کاری که زنان شیرده برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب باید انجام بدهند تا نه در شیردهی آن ها اختلال ایجاد شود و نه وزن و تناسب اندامشان به هم بخورد این است که از رژیم غذایی کم چرب استفاده کنند و از مصرف تنقلات پر کالری و فاقد ارزش غذایی مانند چیپس، نوشابه، شیرینی، گوشت پرچرب و لبنیات پرچرب پرهیز کنند و سعی نمایند در برنامه غذایی روزانه خود میوه و سبزی جات فراوان، غلات سبوس دار، گوشت کم چرب و لبنیات کم چرب بگنجانند. جالب است بدانید که نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد خانم های چاق می توانند در این دوران با کاهش مصرف شیرینی، شکلات و غذاهای حاضری به کاهش وزنشان کمک کنند. در عین حال ۴۵ دقیقه پیاده روی روزانه، ۴ روز در هفته، گام مؤثری برای رهایی از اضافه وزن خانم ها در دوران شیردهی است. برای این که ماهیچه های شل شده و کشیده شکم، محکم و سفت شوند باید برخی ورزش های خاص و تکرارشونده انجام شود.

چند پیشنهاد برای انجام حرکت های ورزشی

ابتدا می توانید از ۱۰ حرکت در هر نوبت شروع کنید و سپس تعداد حرکات را به سه نوبت ۲۰ تایی برسانید. حرکت های مختلفی می توانند برای رسیدن به این هدف صورت گیرند. به طور مثال می توانید آرنج دست چپ را بلند کنید و بکشید و به زانوی پای راست مقابل برسانید و سپس این کار را با دست راست انجام دهید.این عمل به خصوص در تقویت نواحی جانبی شکم بسیار کمک کننده است.

ورزش هایی چون شنا، حرکات موزون، کوه پیمایی و دویدن آرام می تواند علاوه بر تأثیر در کاهش وزن به ایجاد روحیه شاداب و سلامت روان مادران در دوران شیردهی کمک کند. تحقیقات نشان داده است زنانی که در عرض ۶ ماه بعد از زایمان نتوانند بر اضافه وزن خود غلبه کنند، تقریباً در ۱۰ تا ۱۵ سال بعد هم اضافه وزن آن ها را همراهی می کند. بنابراین بهتر است فرصت هفته های اول پس از زایمان را از دست نداده و با تصحیح رژیم غذایی، ورزش کردن و از همه مهم تر شیردهی صحیح، از اضافه وزن خلاص شد.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *