دارویی معجزه گر به نام ورزش

آن چیزی که به من تلنگری زد تا تغییر کنم، از خواندن مقاله ای در باره ورزش و در مجله تایم شروع شد. خوب، مقاله را خواندم و با خود فکر کردم “من این را می دانم”. سپس متوقف شدم. “اگر یک دارویی وجود داشته باشد که بتواند برای سلامتی انسان، هر کاری که ورزش انجام می دهد را انجام دهد، احتمالا ارزشمندترین دارویی است که تا کنون توسعه یافته است.”

پزشکی که این حرف را زده، مارک تارنوپولسکی، متخصص مغز و اعصاب ژنتیک در دانشگاه مک مستر در انتاریو است. بیماران او، بیماری های ژنتیکی شدیدی مانند دیستروفی عضلانی دارند. او و سایر محققان ورزش را به عنوان یک تقویت فوق العاده ای برای سلامتی می دانند نه فقط برای بیماری های مهم، بلکه برای همه چیز از پوست زیبا گرفته تا تقویت روحیه.

امسال موسسه ملی بهداشت (NIH) یک مطالعه شش ساله ۱۷۰ میلیون دلاری را آغاز خواهد کرد. نشان داده خواهد شد که چگونه ورزش بر هر جنبه ای از سلامت تاثیر می گذارد، و با ۳۰۰۰ نفر از افراد فقیر در میانگین سنی از کودکان تا سالمندان شروع می شود. در میان اهداف آن این هدف نیز وجود دارد : نشان دادن این که ورزش یک داروی مفید است که می تواند به عنوان “دارو” تجویز شود.

همه ما از پدر و مادرمان، دوستان و پزشکان شنیده ایم که می گویند: “کمی هم ورزش کن؛ برای تو خوب است. ” اما وقتی کسی به شما می گوید دقیقا چطور ورزش می تواند به شما کمک کند و چه مقدار از چه نوعی به آن نیاز دارید؟ بسیاری از پزشکان احساس می کنند که زمان آن دقیقا همین حالاست. حالا وقت تجویز ورزش است.

مقاله اخیر کلینیک Mayo به نام ورزش “پزشکی قدرتمند” و “درمان آسان در دسترس … از کمی تا بدون عوارض جانبی، در دسترس است. “نویسنده اصلی آن تصور می کند که یک روز پزشکان برای یک بیمار، ورزش های مناسب را همراه با دارو تجویز می کنند.”

۶ دلیل برای این که انجام ورزش موثر است:

۱- ورزش تقویت کننده مغز است.

ورزش جریان خون را به مغز بهبود می بخشد و رشد عروق خونی جدید و سلول های مغزی را تحریک می کند. یک مطالعه اخیر نشان می دهد که پروتئین ترشح شده توسط عضلات در طول ورزش، به نام (cathepsin B (CTSB به طور مستقیم با حافظه و شناخت ارتباط دارد.درک اینکه چگونه این پروتئین بر مغز تاثیر می گذارد، به پزشکان کمک میکند تا به خطرات دمانس و سایر شرایط مغزی روبه انحطاط مانند آلزایمر و پارکینسون، نزدیک تر شده و درک بهتری از آنها داشته باشند.

۲- ورزش باعث می شود حالت روحی شما تقویت شود.

ورزش، استرس را کاهش می دهد، خواب را بهبود می بخشد وشما را سر خلق می آورد. ورزش احتمال ایجاد اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد و می تواند در درمان این بیماریها استفاده شود.

۳- این بهترین درمان پوستی در جهان است.

پوست شما درخشش خواهد داشت زیرا افزایش جریان خون باعث تولید اکسیژن و مواد مغذی می شود که سلامت پوست را بهبود می بخشد.

۴- ورزش شما را جوان نگه می دارد (به معنای واقعی کلمه!)

انعطاف پذیری و تعادل نه تنها باعث می شود که شما به سرعت حرکت کنید و احساس جوانی کنید، بلکه مطالعات نشان می دهد که ورزش می تواند تا ۵ سال به زندگی شما اضافه کند. به همین دلیل است که ورزش کردن به کاهش پیری سلول کمک می کند.

۵- ورزش بهبود می بخشد و شفا را سرعت می دهد.

مطالعات نشان می دهد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، استئوآرتریت یا نارسایی قلبی، یا افرادی که از سکته مغزی بهبود می یابند، با ورزش کردن علائم خود را کنترل می کنند و با تمرینات ورزشی مناسب سریع تر بهبود می یابند. اگر شما آرتریت یا درد کمر مزمن دارید، بهتر است آن داستانهای قدیمی همسران را که می گفتند “اگر درد مفاصل دارید، از آنها کار نکشید” را بیرون بیندازید.

نوع مناسب و میزان حرکت می تواند شگفت انگیز باشد. اطمینان حاصل کنید که در مورد بهترین ورزش برای خود، به ویژه اگر وضعیت شما شدید باشد، اول از همه با پزشک خود مشورت کنید.

۶- ورزش باعث می شود که شما متناسب باشید.

شما در تمام مدت زندگی خود شنیده اید که می گویند: ورزش کمک می کند تا وزن خود را کاهش بدهید. بلی و نه. این بخشی از هر برنامه رژیم غذایی سالم است. اما به یاد داشته باشید ورزش در واقع کمک به ساخت عضله و به احتمال زیاد افزایش اشتها می کند، بنابراین از دست دادن وزن ممکن است به سرعت انجام نشود. اما خبر خوب این است که ورزش به شما کمک می کند تا چربی را به طور موثر تر بسوزانید و سلول های چربی را کاهش دهید؛ بدن شما با خوشحالی تنظیم می شود.

خبر خوب

شما لازم نیست که یک موش پر سر و صدای سالن بدنسازی باشید که ساعت ها ورزش می کند؛ برگ برداشتن، هرس بوته ها، پاک کردن گرد و غبار، با جاروی برقی جارو کردن، قدم زدن، و رقص و خلاصه هر فعالیت فیزیکی که می توانید.

مربیان برجسته توصیه می کنند که ۱۵۰ دقیقه در هفته تمرین کنید، که می شود ۵ روز در هفته و به مدت ۳۰ دقیقه است. قدم بزنید! به مدت طولانی قدم بزنید، بهتر از تبدیل شدن به یک دونده ماراتن است، (ماراتن استرس دار فیزیکی) و از آن مفیدتر است.

وقت ندارید؟ ناامید نشوید: محققان کشف کرده اند که تمرینات با شدت بالا و با فاصله (یا HIIT) می تواند این ترفند را انجام دهد: یک تمرین ۱۰ دقیقه ای می تواند به همان اندازه به عنوان یک جلسه ۴۵ دقیقه ای موثر باشد، اگر فواصل با شدت انجام شود.

آن را امتحان کنید شما می توانید دوچرخه سواری، دویدن یا شنا کنید. در طول مراحل “همه چیز کامل”، شما باید خیلی سریع حرکت کنید. شدت برای همه نیست، بنابراین با پزشک خود چک کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *