مطالعات جدید : گوجه و بادمجان متعلق به دوران دایناسورها

فسیل توماتیلو

گروهی از دانشمندان از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا دو فسیل توماتیلو (نوعی گوجه فرنگی مکزیکی سبز یا بنفش رنگ) با قدمت ۵۲ میلیون سال در منطقه پاتاگونیا در آرژانتین کشف کردند. فسیل‌‏ها با پوسته و میوه کاملا دست نخورده هستند.

نتایج مطالعات نشان می‌‏دهد که خانواده این گیاهان بسیار قدیمی‌‏تر از چیزی است که پیش از این تصور ‎می‌‏شد؛ که درک علم کنونی از تاریخچه خانواده بادنجانیان یا همان سیب زمینیان را به چالش می‌‏کشاند.

« چارلز دیویس »، مدیر دانشگاه هاروارد هرباریا در این باره گفت : « سن بادنجانیان به حدود ۳۰ میلیون سال پیش برمی‌‏گردد و سن این گروه از گوجه فرنگی (گوجه فرنگی‌‏های سبز یا بنفش) تنها حدود نه میلیون سال تخمین زده شده است. اما این فسیل نشان می‌‏دهد که این گروه پنج بار قدیمی‌‏تر از آنند که فکر می‌‏کردیم. »

توماتیلو یک نوع  گوجه فرنگی است که بیشتر در تهیه سس سالسا ورده استفاده می‌‏شود. این میوه با پوسته کاغذی‌‏اش عضو جدیدی از تیره متنوع بادنجانیان است.

نیویورک تایمز در این باره می‌‏نویسد : « این کشف می‌‏تواند سن تمام اعضای خانواده گیاهان و نباتات را تغییر دهد و شاید گیاهان دیگر نیز به زمانی که دایناسورها روی زمین زندگی می‌‏کردند، برمی‌‏گردند. »

خانواده بادنجانیان شامل تنباکو و بسیاری از مواد غذایی اصلی در جهان است. اعضای خوراکی این خانواده شامل سیب‌‏زمینی، فلفل، بادمجان و گوجه فرنگی است. برخی ادویه‌‏های خوش عطر نیر جزو این گروهند از جمله فلفل قرمز، فلفل سیاه و پاپریکا. در حالی که گونه‌‏های دیگر آن مانند بلادونا برای انسان سمی هستند.

Tomatillo

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *