مهمان نوازی ایرانی ها از دیدگاه توریست ها

دریز و نیک یک زوج جهانگرد و وبلاگ نویس کانادایی در مدت هشت سال به گوشه کنار جهان سفر کرده اند و تجربه های گوناگونی در زمینه های مختلفی مثل فرهنگ، آداب و رسوم، غذا و غیره کسب کرده اند.

این زوج دوست داشتنی بخشی از تجربه سفر به ایران را با ما به اشتراک گذاشته اند.

آیا مردم ایران به همان مهربانی که توریست ها میگویند، هستند ؟

اگر شما به ایران سفر کردید و یا قصد سفر به ایران را دارید حتما درباره شهرت مهمان نوازی ایرانی ها چیزهای زیادی شنیده اید.

بسیاری از گردشگران بدون اغراق درباره مهمان نوازی و بخشندگی ایرانی ها و طبیعت منحصر به فرد ایران سخنرانی های زیادی کردند، ولی آیا ایرانی ها به همان اندازه که دیگران می گویند مهربان هستند؟

ما ۳۱ روز را در ایران سپری کردیم تا جواب سوالمان را پیدا کنیم.

در بدو ورود به ایران، ما متوجه چند نکته شدیم، نکته اول: ایرانی ها نسبت به توریست های خارجی بسیار کنجکاو هستند.

ما به محض گذشتن از مرز ترکمنستان و وارد شدن به ایران با استقبال گرم روستایی ها مواجه شدیم، آنها مرتب فریاد می زدند به ایران خوش آمدید!

به طور معمول با هر ایرانی که روبه رو شوید این سه سوال را از شما می پرسد:

  • شما اهل کدام کشورید؟
  • چه مذهبی دارید؟
  • نظرتان درباره ایران چیست؟

مردم ایران تمایل شدیدی دارند درباره تحصیلاتتان، خانواده تان، سیاست و آداب رسومتان با شما گفت و گو کنند. ایرانی ها از شما می خواهند صادقانه درباره ایران نظر بدهید و همیشه به نظر شما احترام می گذارند.

وقتی به یک جهانگرد دانمارکی گفتیم قصد سفر به ایران را داریم اولین جملاتی که به ما گفت همچین مضمونی داشت: “برای اثبات مهمان نوازی ایرانی ها کافیست در خیابان بایستید و تظاهر به گمشدن کنید و خواهید دید که حداقل یک ایرانی در اوج مهربانی و مهمان نوازی از شما می خواهد به خانه او بروید و در آنجا اقامت کنید.”

وقتی که دنبال مکان خاصی روی نقشه هستید همیشه یک نفر هست که به شما کمک کند و این اتفاقی بود که به کرات در سفرمان به ایران مشاهده کردیم.

اغلب اوقات وقتی تشنه هستید، شخصی هست که شما را به چای دعوت کند و در حالی که مکالمه کوتاهی با شما دارد از شما می خواهد مهمانش شوید.

نکته بعدی که من از رفتار ایرانی ها دریافتم این است که آنها از نحوه نمایش دادن زندگی آنها و تروریسم نامیدنشان به شدت ناراحت هستند و خجالت می کشند.

من معتقدم چیزی که از ایران در تلویزیون ها نشان می دهند بیش از حد افراط گرایانه است.

مردم معتقدند ایرانی ها از غربی ها متنفرند ولی واقعا اینطور نیست، اگر به تاریخ نگاه کنید خواهید فهمید چرا و در چه دوره ای و به خاطره چه مسائلی این افکار شکل گرفت.

ایرانی ها می دانند رسانه های خارجی درباره آنها چه می گویند و از این بابت به شدت ناراحت هستند، از نظر من ایرانی ها افراد با افتخار و شجاعی هستند که توانسته اند درباره دولتشان تصمیم بگیرند.

این کاملا درست هست که در ایران جرم و جنایت وجود دارد و اقتصاد ایران کمی دچار مشکل شده است ولی مهمتر از آن مسئله، انسانیت و مهربانی ایرانی ها است.

از نظر من تنها ضعفی که مقابل مهمان نوازی ایرانی ها وجود دارد نوع معاملات آنهاست، ایرانی ها کمی گران فروشند.

البته این مورد هم درباره همه افرادی که ما با آنها برخورد داشتیم صدق نمی کند.

فرهنگ بسیار مهمی که باید درباره ایرانی ها بدانید

بگذارید این مسئله بسیار مهم را در قالب یک مثال به شما بگویم:

راننده تاکسی: شما مرد بسیار خوبی هستی، کرایه تاکسی را مهمان من باشید.

توریست اسپانیایی: باشه ممنونم.

این کار یک اشتباه بسیار بزرگ است، در ایران گونه خاصی از فرهنگ به نام ” تعارف” وجود دارد، که به شدت ساز و کار پیچیده ای دارد!

وقتی جمله ای با مضمون تعارف بیان می شود، شما حتما سه بار باید آن را رد کنید، این نوعی مکالمه روزمره است که در آن  فرد  تمایل دارد میزان سخاوتمندی خود را به شما نشان دهد.

اگر شما بدون انجام این فرآیند درخواست فرد را قبول کنید، شما به عنوان یک شخص بی ادبی شناخته می شوید.

می توان گفت تعارف جزو فرهنگ اجتماعی جدا نشدنی ایرانی هاست.

بیمه گردشگری خود را فراموش نکنید

مهم نیست در کدام کشور اقامت دارید و قصد سفر به کدام کشور را دارید، حتما قبل از آغاز سفر خود بیمه سفری خود را تنظیم کنید، WORLD NOMADS  یکی از بهترین بیمه های گردشگری دنیاست کافیست اطلاعات اولیه خود را در آن وارد کنید و یک تعهدنامه از طرف آن دریافت کنید، پس از آن شما قادر به انجام هرگونه سفری به هر جای دنیا هستید.

نتیجه گیری نهایی

به راستی در بین مسافرت هایی که به کشورهای مختلف انجام داده ایم، مردم ایران دوستانه ترین و صمیمی ترین رفتارها را با ما داشتند.

ما به عنوان گردشگر و وبلاگ نویس دوست داریم به مردم بگوییم که ایران تا چه حدی امن است و این را بهشان ثابت کنیم.

قبل از سفرم به ایران، ما با توریست هایی که از ایران دیدن کردند صحبت کردیم و فهمیدیم که نکته مشترک در بین همه حرفهای آنان انسانیت ایرانی ها بوده است.

پس از جستجوهای فراوان ما به این نتیجه رسیدیم که جواب سوال ایتداییمان که تمامی این سفر و اکتشافات حول محور آن انجام گرفت مثبت بوده است و به راستی مردم ایران جزو مهمان نواز ترین افراد در دنیا هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *