با پل صلح تفلیس پایتخت گرجستان بیشتر آشنا شوید

اینفو: پل صلح تفلیس پایتخت گرجستان یکی از آثاری است که پیش از ساخت با مخالفت های بسیاری روبه‌رو بود اما امروزه استقبال جهانی از آن، موفقیت طراح را نشان می دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در مورد این پل بخوانیم.

پل صلح تفلیس پایتخت گرجستان

√ پل صلح، یک پل قوسی‌شکل، مخصوص پیاده‌روی و از جنس فولاد و شیشه است. این پل روی رودخانه کر، در مرکز شهر تفلیس، پایتخت گرجستان قرار دارد و با تعداد بسیار زیادی ال‌ای‌دی تزئین شده است.
√ شهرداری تفلیس دستور ساخت پلی به طول ۱۵۰ متر را داد که بخش قدیمی شهر را به بخش جدید مرتبط می‌کرد.
√ پل صلح در ۶ مه ۲۰۱۰ به‌صورت رسمی افتتاح شد.
√ این پل روی رودخانه کر ساخته شده است و از یک سوی پل، نمایی از کلیسای متخی، مجسمه واختانگ یکم، بنبانگذار تفلیس، و قلعه ناریکالا، و از سوی دیگر، پل باراتاشویلی و دفتر رئیس‌جمهور به چشم می‌خورد.

پل صلح تفلیس پایتخت گرجستان

√ طراحی این پل بینندگان را به یاد یک جانور دریایی می‌اندازد. این پل فولادی دارای یک سایبان شیشه‌ای است که با وجود ال‌ای‌دی‌های بسیار، در شب بسیار خودنمایی می‌کند. این چراغانی ۹۰ دقیقه پیش از غروب آفتاب روشن می‌شود (۹۰ دقیقه پس از طلوع خاموش می‌شود) و رودخانه کر و ساختمان‌های هر دو طرف رودخانه را نورانی می‌کند. چراغانی دارای چهار برنامه است که در هر ساعت تغییر می‌کند.
√ طراح پل، میشل دلوچی است که وزارت امور داخله در تفلیس و دفتر ریاست جمهوری گرجستان را نیز طراحی کرده است.
√ ساختار پل در ایتالیا ساخته و با ۲۰۰ کامیون به تفلیس آورده شد.
√ ساخت این سازه‌ی فولادی-شیشه‌ای، بسیار بحث‌برانگیز بود. ساخت پل صلح با مخالف‌های بسیار سیاست‌مداران، معماران و طراحان مواجه بود؛ زیرا آن‌ها بر این باور بودند که این پل بر قسمت قدیمی شهر مسلط می‌شود و دیگر معماری تاریخی آن به چشم نمی‌آید.
√ از نظر بازدیدکنندگان، قدم نهادن در این پل مانند وارد شدن به دنیای دیزنی است. این احساس خوشایند بخاطر طراحی داخلی جالب و نورپردازی آن است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *