خواص درمانی گیاه دارویی گزنه

گیاه دارویی گزنه

گیاه دارویی گزنه

گَزَنه نام سردهای از تیرهٔ گزنه‌ایان است. گیاهی علفی و پایا با ساقه‌ای منشعب است. ساقه آن راست و چهارگوش بوده و برگهای آن پوشیده از کرک‌های گزنده‌ای است.

گیاه دارویی گزنه در ایران در ییلاقات اطراف تهران، شمیرانات ودر کرج در دامنه‌های البرز، کندوان، پل زنگوله، در مناطق شمالی در مازندران و گیلان درهرزویل و جنگل نودی، عمارلو، راه کبوترچاک به زردچیان، رودبار، آستارا، بندرگز و در آذربایجان در دامنه‌های سهند، زنقاب، دیلمانن وارسباران، لرستان (در کنار رودخانه کشکان) و منطقه سرمشهد کازرون و فراشبند در استان فارس بطور خودرو دیده می‌شود. در منطقه استان گلستان هم نیز مشاهده شده است .

گیاه دارویی گزنه بخاطر ایجاد سوزش شدید در پوست، به عنوان یک گیاه بدنام در بین مردم شناخته می شود و نمونه ی خوبی از گیاهانی است که در عین اینکه یک علف هرز است، ارزش بالای دارویی و غذایی دارد. این گیاه به خاطر دارا بودن مقادیر بالایی آهن، کلسیم و سیلیس در برگ خود می تواند به عنوان یک ماده غذایی مقوی – به صورت چای یا سوپ- باشد که برای درمان کم خونی و مشکلات روماتیسمی مفید است. اثرات ضد آلرژی برگ این گیاه دارویی نیز به اثبات رسیده است.

برگها ، سرشاخه‌های گلدار و ریشه گزنه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص درمانی گیاه دارویی گزنه

– گزنه  این گیاه دارویی سرشار از سیلیس و عنصر بور می‌باشد که برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان موثر است. پوکی استخوان در نتیجه‌ی از بین رفتن املاح معدنی از بدن بروز می‌کند که معمولاً از پنجاه سال به بعد افراد را مبتلا می‌کند.

–  یکی دیگر از کاربردهای درمانی گیاه دارویی گزنه ، برای درمان التهاب مفاصل است که به ویژه در بیماری هایی نظیر نقرس می تواند سودمند باشد. استفاده ی طولانی مدت از برگ گزنه برای علائم روماتیسمی و آرتروزی می تواند درد و التهاب را کاهش داده و منجر به ترمیم بافت های آسیب دیده شود. چای یا سوپ گزنه یک داروی بی خطر است که می توان آن را به مقادیر نسبتاً زیاد برای به حداکثر رساندن اثرات ضد التهابی آن به کار برد. در تحقیقی که در آلمان انجام شده است، بیماران توانسته اند با مصرف برگ گزنه، مصرف داروهای آسپرینی خود را به مقدار بسیار زیادی کاهش دهند.

– گیاه دارویی گزنه مو را تقویت کرده و از ریزش موی سر جلوگیری می‌کند، حتی در بعضی از موارد موی سر دوباره می‌روید.

 

– دستگاه هاضمه را تقویت می‌کند، ادرار را زیاد می‌کند، برای درمان بیماری قند مفید است بدین منظور یک فنجان چای گیاه دارویی گزنه را سه بار در روز بخورید.

– گزنه برای آقایانی که پروستاتشان بزرگ شده مفید است. به عقیده‌ی محققان ریشه‌ی این گیاه دارویی  حاوی «لکتین»، «تانین»، «گلیکان» و «لیگنان» هایی می‌باشد که مانند هورمون‌های زنانه عمل می‌کند و تأثیر مثبتی روی غده‌ی پروستات می‌گذارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف ریشه‌ی گزنه برای درمان مشکلات پروستات (غیر سرطانی و خوش‌خیم) مفید است.

– برگ گیاه دارویی گزنه یک داروی سم زدا است که در ترکیب با سایر گیاهان مثل همیشه بهار برای درمان همه ی مشکلات پوستی مثل اگزما، پسوریازیس و کهیر کاربرد دارد.

–  برای التیام زخم‌ها و زخم‌های سرطانی از ضماد تخم گزنه مخلوط با عسل استفاده کنید، برای برطرف کردن کهیر از جوشانده گیاه دارویی گزنه به مقدار سه فنجان در روز بنوشید.

– برای باز كردن عادت ماهیانه از دانه گیاه دارویی گزنه استفاده كنید .

– برای پاك كردن مثانه ، رفع عفونت مثانه و دفع سنگ از مثانه برگ گزنه را همراه با ریشه شیرین بیان دم كنید و بنوشید .

– در ناراحتی آرتروز، بستن مقداری گزنه تازه به ناحیه مذکور، باعث تسکین درد و درمان (در دراز مدت) می‌شود. همچنین روغن گزنه در درمان بیماری‌های مفصلی بسیار موثر است.

طرز تهیه دمنوش گیاه دارویی گزنه

دو قاشق غذا خوری برگ خشک شده گیاه دارویی گزنه را در یک قوری ریخته و دو لیوان بزرگ آب با دمای ۸۰ یا ۱۰۰درجه سانتی گراد به آن اضافه کنید و اجازه دهید که به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل می توانید از توت، عسل یا نبات برای شیرین کردن آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *