خواص دارویی خاکشیر

خواص خاکشیر

تابستان که می‌رسد بازار مصرف خاکشیر داغ می‌شود، زیرا شربت خاکشیر نوشیدنی فوق العاده مفیدی برای گرمازدگی در تابستان است.

خاکشی که با نام خاکشیر شناخته می‌شود، گیاهی یک و دوساله، از تیره شب بو است که حدود هشتاد سانتی‌‌‏متر ارتفاع دارد. قسمت پایین گیاه دارای پوششی از کرک و بخش‌‌‏های بالایی، بدون کرک بوده و در بعضی موارد، تمام گیاه بدون کرک است. برگ‌های آن بریدگی عمیق دارد و دو یا سه بار تقسیم شده است. گل‌های آن زرد رنگ می‌باشند. میوه آن خورجینی، به طول پانزده تا سی و پنج میلی‌‌‏متر و عرض یک میلی‌‌‏متر است که در داخل غلاف خورجین، دانه‌ها قرار دارند. دانه‌‌‏های آن ریز، کمی دراز و مایل‌‌‏به‌‌‏قرمز یا قرمز تیره است. این گیاه به‌‌‏صورت خودرو، در باغ‌ها و صحراها می‌روید.

طبیعت دانه خاکشیر گرم و تَر است.

خواص درمانی خاکشیر :

تب‌‌‏بُر است. برای التهاب پوستی مانند کهیر موثر بوده، و برای رفع برخی مشکلات معده و سنگ کلیه مفید است، باز کننده گرفتگی صدا و اشتهاآور نیز می‌باشد. از بین برنده اخلاط ریه است، و خون را صاف می‌کند.

راه‌‌‏های مصرف خاکشیر :

آن را با شیر مخلوط و با عسل شیرین کرده و بخورید. برای باز شدن رنگ چهره مفید است. اگر ده روز، هر روز خاکشیر را با شیر تازه بخورید، باعث چاقی  شده و ناراحتی‌‌‏های بلغمی را برطرف می‌کند.

-آن را شسته، با گلاب یا آب خالص خوب بجوشانید تا شکفته شود و بخورید. این کار به خروج محتویات معده و پاک‌‌‏سازی دستگاه گوارش فوقانی کمک می‌‌‏کند « اثر قی‌‌‏آور »؛ که در موارد مسمومیت می‌‌‏تواند مفید واقع شود.

-بیست گرم از خاکشیر را به‌‌‏صورت خشک، در دهان ریخته و بدون آب، کم کم با بزاق دهان تَر کنید و بلع نمایید. اسهال و دل پیچه را درمان می‌کند.

-با آب سرد و کمی قند، آن را مخلوط کرده و بخورید. درد معده و سرگیجه را درمان می‌کند.

-خاکشیر را تمیز کرده، در ظرفی بریزید و روی آن یخ بمالید تا رنگش روشن شود و بسیار خنک گردد، بعد مقداری سکنجبین با آن مخلوط کرده بخورید. غلیان صفرا، خشک شدن دهان و عطش حاصل از گرما، سردرد و کهیر را درمان می‌کند.

-آن را بجوشانید و آب و دانه را با هم میل کنید. برای کاهش شدت بیماری‌‌‏زایی سرخجه، سرخک، آبله و مخملک مفید است. هنگام یبوست نیز، مصرف این جوشانده با نبات، برای اطفال بسیار مفید است.

-دم کرده برگ خاکشیر، قابض است و در رفع بیماری ناشی از کمبود ویتامین سی، کمک می‌‌‏کند.

-توجه کنید که در برخی مزاج‌‌‏ها و در بعضی اشخاص سردرد ایجاد می‌‌‏کند، این افراد باید آن را با کتیرا مصرف کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *