خواص دارویی و درمانی ميوه بلوط

ميوه بلوط

ميوه بلوط

بلوط ، نام سرده‌ای از درختان و همچنین میوه آنهاست. درختان بلوط عمری طولانی دارند که گاه به دو هزار سال نیز می‌رسد و گونه‌های بسیاری از آن در ایران بومی رشته‌کوه‌های البرز و زاگرس است.

چوب بلوط با چگالی در حدود ۰/۷۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب از سختی و استحکام بالایی بر خوردار است. همچنین به دلیل داشتن مقادیر تانن بالا در برابر حشرات و حملات قارچ‌ها بسیار مقاوم است .چوب این درخت از مرغوبترین چوب‌هاست و زغال آن نیز مرغوب است. این موضوع یکی از دلایل قطع بی‌رویهٔ این درختان می‌باشد که این جنگل‌ها را تهدید می‌کند.

تکثیر طبیعی این درخت از طریق کاشته شدن میوه آن صورت می‌گیرد. جوندگان خانواده سنجاب جهت ذخیره‌سازی میوه بلوط برای فصل زمستان آن را در عمق مناسبی دفن می‌کنند. فراموش کردن جای برخی از این میوه‌ها توسط سنجاب‌ها باعث می‌شود که در بهار سال بعد جوانه بزنند. این جوندگان موجب زایش مداوم جنگل‌های میوه بلوط هستند. سنجاب‌ها از روی غریزه مقاوم‌ترین دانه‌ها را برای دفن کردن انتخاب می‌کنند و بنابراین احتمال سالم ماندن میوه در زیر خاک و جوانه زدن آن در سال بعد بالا می‌رود.

خواص درمانی میوه بلوط

ميوه بلوط از قديم الايام مورد مصرف بوده و از آن به عنوان غذا استفاده می كرده اند . حتی اگر آنرا خشك و دم كرده و با دم گندم مخلوط می كنند و از آن نان تهيه می نمايند .

مي توان ميوه بلوط را بوداده و سپس آنرا دم كرده و از آن چائي تهيه كرد . مقدار مصرف آن يك قاشق چايخوري در يك ليوان آب جوش مي باشد . اين دم كرده را مي توان برای مورد زير بكار برد .

1- بواسير را برطرف می كند .

2-اسهال ساده و اسهال خونی را رفع مي كند .

3-درد معده و گاز معده را برطرف مي كند .

4-میوه بلوط برای رفع كم خونی نیز موثر خواهد بود .

5-نرمي استخوان را درمان می كند .

6- میوه بلوط برای تقويت عمومي بدن نیز موثر است .

7-براي معالجه اسهال اطفال ،‌در بلوط را با كاكائو مخلوط كرده و دم كرده آنرا به اطفال می دهند .

ترکیبات شیمیائی ميوه بلوط :

تانن ها،اسید پیروگالیک،کاتشین و کورستین از عمده ترین مواد موثره می باشند.بلوط یکی از غنی ترین گیاهان دارویی از بابت میزان تانن ( 8-20%) می باشد .{ از دیگر گیاهان  علف نقره ای،نعنا،قره قات و هماملیس را می توان نام برد.}  خواص درمانی میوه بلوط

خواص درمانی درخت بلوط

براي استفاده از پوست درخت بلوط يم توان آنرا در كرده و با عسل مخلوط كنيد و يا اينكه يك قاشق در آنرا در يك ليوان آبجوش ريخته و به مدت 10 دقيقه دم كنيد .

1- خونريزيها را متوقف مي سازد .

2-درمان كننده بواسير خوني است .

3-خاصيت ضد عفوني درد .

4-ادرار را زياد مي كند .

5-ترشحات زنانه را از بين مي برد .

مصارف خارجی پوست درخت بلوط

براي استفاده خارجي از جوشانده پوست درخت استفاده مي شود . بدين منظور بايد 15 گرم پوست درخت را در يك ليتر آب جوش ريخته و بگذاريد به آرامي بجوشد تا حجم آن به دو سوم تقليل يابد .

از اين جوشانده مي توان بعنوان كمپرس استفاده كرد و يا آنرا در وان حمام ريخته ودر آن استراحت نمود .

1)خون مدرگي را درمان مي كند .

2)اگزما را از بين مي برد.

3)براي درمان بيماريهاي پوستي در وان حمام كه در آن جوشانده پوست درخت بلوط را ريخته ايد به مدت يك ربع ساعت استراحت كنيد .

4)اگر واريس داريد اين قسمتها را با جوشانده پوست بلوط كمپرس كنيد .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *