گیاه دارویی بومادران و خواص درمانی آن

گیاه دارویی بومادران

گیاه دارویی بومادران

گیاه دارویی بومادران ، گیاهی است علفی و یکساله، دارای ساقه و شاخه‌های راست به ارتفاع ۲۵ تا ۶۰ سانتیمتر که در نواحی بحرالروم (مدیترانه) و غالب نقاط ایران می‌روید. این گیاه به رنگ سبز مایل به زرد با دمبرگ دراز و گلهایی مجتمع بصورت خوشهٔ دراز در کنارهٔ برگها دارد. دانه اش تقریباً کروی و صاف است. سرشاخه‌های گل دار این گیاه بعلت دارا بودن اسانس بوی مخصوص دارند. مشک چوپان در طب سنتی عوام بعنوان خلط آور مصرف می‌شود و برای آن اثر ضد تشنج و نیرو دهنده و تسکین دهنده تنگی نفس ذکر شده است.به آن مشک داش هم گفته شده‌است.

گیاهی است پایا، به ارتفاع ۲۰ تا ۹۰ سانتیمتر و حتی بیشتر که برگ‌هایی بدون دمبرگ، دراز و پوشیده از کرک دارد که دارای بریدگی‌های زیاد و باریکی است. گل‌های سفید رنگ آن به صورت کاپیتول کوچک و مجتمع، گل‌آذین دیهیم در قسمت انتهایی ساقه قرار گرفته‌اند. کاپیتول‌های کوچک و متعدد آن به طول ۴ تا ۸ میلی‌متر و به عرض ۲ تا ۵ میلی‌متر می‌باشد و در هر کاپیتول آن، دو نوع گل، یکی زبانه‌ای و سفید رنگ، واقع در حاشیه گل آذین و دیگری لوله‌ای و واقع در ناحیه وسط، دیده می‌شود.

خواص درمانی گیاه دارویی بومادران

–  نوشیدن دمکرده بومادران رسوبات رگ‌ها و اجزای بدن را از بین می‌برد.

– برای تسکین درد مفاصل از روغن گیاه دارویی بومادران به محل درد بمالند.

– اسانس گیاه دارویی بومادران خاصیت ضد باکتری و ضد تورم دارد. از این اسانس در صنایع دارویی، بهداشتی و آرایشی در تهیه کِرم ها و پمادهای محافظ پوست و داروهای ضد تورم استفاده می شود.

– گیاه دارویی بومادران به علت دارا بودن تانن و مواد تلخ عطری، به روی سلسله اعصاب و قلب نیز اثر می گذارد و در مواردی مانند خستگی عمومی، ضعف قلب، ورم ماهیچه های دل، بیماری های عصبی مانند ضعف اعصاب، هیستری، صرع و قلنج های تشنج آور، نتایج مفیدی می دهد. شیره تازه این گیاه دارویی در آنژین، احساس گرفتگی ناگهانی و خواب رفتگی سودمند است.

–  خوردن گیاه دارویی بومادران تنظیم کننده جریان خون است در نتیجه به شفافیت پوست کمک می‎کند.

– برگ گیاه دارویی بومادران به عنوان محرک انعقاد خون، التیام دهنده زخم و جراحات. جویدن برگ تازه این گیاه دارویی برای دندان درد توصیه می‌شود.

– جهت روییدن مو، ضماد گرم گیاه دارویی بومادران را در محل گری بگذارند و جوانانی که می‌خواهند زود ریش دربیاورند نیز ضماد گرم آن را روی صورت بگذارند اگر با باقلای مصری مخلوط کنند اثر آن بیشتر است.

– ماساژ دادن محل درد با روغن گیاه دارویی بومادران یا گذاشتن سوخته آن بر روی محل زخم، موجب تسکین درد و جلوگیری از خونریزی می شود.

– برای تسکین انواع سردرد و سرسام ضماد گیاه بومادران را روی شقیقه‎ها بگذارید.

– برای رفع پایین بودن فشار خون از دم‎کرده بومادران استفاده کنید.

– مردانی که عرق بدبو دارند، عرق یا دمنوش گیاه دارویی بومادران مصرف کنند، بوی بد عرق از بین می رود. در بیماری های سخت مانند سرطان، مصرف دمنوش این گیاه باعث بهبود حال بیمار و جلوگیری از گسترش عوامل بیماری می شود.

– دمنوش گیاه دارویی بومادران به تنهایی و یا همراه مریم گلی ، دردهای قاعدگی را تسکین می دهد. برای درمان زخم معده و اثنی عشر و روده مفید است، همچنین دمنوش و بخور آن، برای درمان زکام و سرماخوردگی و سینوزیت است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *