خواص اعجاب انگیز خربزه

خواص اعجاب انگیز خربزه

3038

خربزه، سلول هاي بدن را ترميم مي کند.

خربزه داراي ويتامين A و C است و در ترميم و تجديد سلول هاي بدن نقش مهمي را بر عهده دارد همچنين اين ميوه بسيار مُدر بوده و براي افرادي که به بيماري هاي کليوي و سنگ کليه مبتلا هستند، بسيار مفيد است.

خربزه به دليل داشتن ويتامين A براي تقويت بينايي، خون سازي و تقويت سيستم ايمني بدن بسيار مفيد است،خربزه سرشار از ويتامين هاي A و C و سلولز است همچنين اين ميوه مليّن بوده و براي درمان يبوست بسيار مفيد است.

خربزه براي اشخاص مبتلا به کم خوني بسيار مفيد است، رنگ چهره را روشن مي کند، رفع کننده يبوست است و به هضم غذا کمک مي کند همچنين افزاينده ادرار و دفع کننده سنگ مثانه و کليه است.

براي کاهش فشار خون، خربزه بخوريد

متخصصان تغذيه در مرکز بهداشتي دانشگاه تگزاس توصيه مي کنند: خوردن مقادير زيادي از سبزيجات و ميوه هاي سرشار از پتاسيم مانند خربزه و پرتقال براي مبتلايان به فشار خون بالا مفيد است و در پايين آوردن فشار خون تأثير قابل توجهي دارند.

محققان فرانسوي به تازگي دريافتند نوعي ماده طبيعي در خربزه وجود دارد که مي تواند با استرس و خستگي مقابله کند.

دکتر لونا ساندون استاديار تغذيه کلينيکي در اين دانشگاه و سخنگوي انجمن ديابت آمريکا در اين باره اظهار کرد: خربزه نيز مانند هندوانه و طالبي حاوي مقادير زيادي پتاسيم است. يک چهارم از طالبي حاوي 800 تا 900 ميلي گرم پتاسيم است که تقريباً 20 درصد از مقدار توصيه شده براي مصرف روزانه پتاسيم را تأمين مي کند.

وي تصريح کرد: ميوه هايي چون آووکادو، کيوي، خرمالو، لوبيا، سيب زميني، گوجه فرنگي و حتي گريپ فروت از ديگر منابع غذايي غني از پتاسيم محسوب مي شوند که براي مبتلايان به فشار خون بالا سودمند هستند.

خربزه، پوست را شاداب مي کند

وجود 37 ميلي گرم ويتامين C در هر يکصد گرم ميوه خربزه، نقش اين ميوه را در طراوت و شادابي پوست و جلوگيري از بيماري هاي لثه موثر است.

هر يک صد گرم خربزه، 8 گرم کربوهيدرات دارد که بيشترين نوع قند موجود در آن از نوع گلوکز و فروکتوز است، بنابراين مصرف بيش از حد آن براي بيماران ديابتي توصيه نمي شود.

يک گرم فيبر، 12 ميلي گرم کلسيم، 17 ميلي گرم فسفر، 238 ميلي گرم پتاسيم،1250 واحد پيش ساز ويتامين A و 31 کيلو کالري انرژي را از مواد تشکيل دهنده در هر صد گرم خربزه عنوان کرد.

مصرف زياد خربزه باعث نفخ مي شود، در نتيجه در ناحيه معده و روده ايجاد درد مي کند.

ميزان پتاسيم موجود در خربزه براي بيماران مبتلا به بيماري قلبي – عروقي بسيار موثر است و مصرف اين ماده غذايي نقش به سزايي در پيشگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي دارد.

مقدار قابل توجه پيش ساز ويتامين A موجود در ميوه خربزه، پيشگيري از بيماري هاي چشمي، جلوگيري از بيماري هاي عفوني، طراوت و شادابي پوست از جمله اثرات خربزه به علت داشتن اين ويتامين است.

خربزه؛ مانع خستگي و استرس

وقتي مي گوييم دچار استرس شديدي هستيم بدين معناست که کاملاً از کار، مشکلات شخصي و کلا زندگي اشباع شده ايد. البته داشتن استرس به مقدار کم، مي تواند محرک و حتي مهيج باشد، اما وقتي بدون هيچ وقفه اي، تحت استرس هاي شديد باشيم آن وقت است که ميزبان ضربان هاي تند قلب و سردردهاي شديد و ديگر پيامدهاي آن خواهيم بود.

محققان فرانسوي به تازگي دريافتند نوعي ماده طبيعي در خربزه وجود دارد که مي تواند با استرس و خستگي مقابله کند. به نظر اين محققان، خربزه داراي آنزيم اس.او.دي است که خواص آنتي اکسيداني دارد و از آسيب رسيدن به بافت هاي بدن پيشگيري مي کند.

محققان در تحقيق بر 2 گروه 35 نفري بين 30 تا 55 ساله که از استرس و خستگي شديد شاکي بودند دريافتند اين آنزيم نه تنها استرس، بلکه خستگي را هم از بين مي برد.

خربزه را قبل از چاقو زدن با مواد شوينده تميز کنيد

براي پيشگيري از بيماري هاي روده اي توصيه مي شود هندوانه، خربزه و طالبي را قبل از چاقو زدن با مواد شوينده تميز کنيد.

شستشوي صيفي جات از جمله هندوانه، خربزه و طالبي با مايع ظرف شويي و شوينده، در اين فصل و قبل از باز شدن آن از ابتلا به بيماري هاي اسهالي عفوني موثر است.

به علت استفاده از کودهاي حيواني در مزارع صيفي جات، سطح خارجي محصول به دست آمده به انواع ميکروب هاي بيماري زا، آلوده است و در صورت مصرف بدون شستشو احتمال ابتلاي فرد به اسهال عفوني وجود دارد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *