تقویت حافظه با گیاه دارویی جینکو

گیاه دارویی جینکو

گیاه دارویی جینکو

کُهَن‌دار یا گیاه دارویی جینکو یک گونه از سردهٔ کهن‌دار  و تیره کهن‌داریان  است.درختی بزرگ و خزان‌پذیر با برگ‌های بادبزنی شکل است. این درخت دوپایه و بومی چین است و نوعی فسیل زنده به‌شمار می‌آید.

گیاه دارویی جینکو یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های درختی روی زمین است. این درخت خزان کننده در بسیاری از قسمتهای معتدل دنیا به ویژه مناطق معتدله مرطوب به‌خوبی رشد می‌کند و به محدوده وسیعی از اقلیم‌ها و شرایط نامساعد مقاومت دارد؛ گیاه دارویی جینکو در خاکهای عمیق با زهکش خوب و لومی شنی و حاصلخیز رشد مناسبی دارد. ژینکو به منظور استفاده از خواص دارویی بذر و به خصوص برگ پرورش می‌یابد.

گیاه دارویی جینکو گیاه دارویی ارزشمندی است که برای اهداف دارویی متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ کهن‌دار به منظور استفاده از بذر و به خصوص برگ پرورش می‌یابد. بذرهای کهن‌دار هزاران سال است که در طب سنتی چین استفاده می‌شود. فراورده‌های گیاه دارویی جینکو که امروزه در دسترس می‌باشند از برگ آن بدست می‌آید. در نهالستان‌های پرورش برگ، درختان ژینکو به‌صورت متراکم کشت شده و برگها برای تهیه عصاره برداشت می‌شوند تا مورد فرآوری قرار گیرند. عصاره برگ ژینکو یکی از مهمترین گیاهان دارویی رایج در دنیا می‌باشد.

در پاییز زرد شده و در عرض یک شب می‌ریزند.

گیاه دارویی جینکو دارای شاخه هاي كوتاه با برگهای پنكه ای است و ميوه غيرخوراكي دارای بوی تندی توليد مي كند. ميوه اين گياه حاوی تخم داخلي خوردني است.

 

خواص درمانی گیاه دارویی جینکو

– گیاه دارویی جینکو ضد آلزایمر بوده، برای تقویت حافظه و قوای جنسی مفید است و جلوی سکته‌ی قلبی و مغزی را می‌گیرد. از این گذشته این گیاه پیری پوست را به تأخیر می‌اندازد.

– از آن جایی که جینکو باعث بهبود جریان خون و اکسیژن رسانی به بافت‌ها می‌شود می‌تواند باعث نعوظ بهتر آقایان شده و به این ترتیب لذت جنسی آن‌ها را بالا ببرد. نتایج یک پژوهش آلمانی که روی 60  مرد انجام شد نشان می‌دهد مصرف روزانه 60 میلی گرم جینکو بعد از دو ماه مشکل زود انزالی آن‌ها را بهبود داده است.

نتایج پژوهش دیگری که در سال 1998 منتشر شد نشان می‌دهد که این گیاه دارویی برای رفع ناتوانی جنسی ناشی از مصرف داروهای ضدافسردگی مفید است.

– مسکن دردهای عصبی است.

– ضد تجمع پلاکت ها، ضد آلرژی، ضد آلزایمر، ضد آریتمی، ضد آرتریت، ضد آسم، ضد سرطان، ضد شکنندگی مویرگ ها، ضدتشنج، ضد افسردگی، افزایش دهنده ی حافظه، محافظ اعصاب و …. از خواص مفید این گیاه دارویی است.

– گیاه دارویی جینکو برای سلامت رگ‌ها مفید است. اول به این دلیل که این  گیاه دارویی حاوی ترکیباتی است که به افزایش قطر رگ‌ها کمک کرده و باعث گردش خون بهتری می‌شود. دوم به این دلیل که ترکیبات موجود در این گیاه از انباشته شدن چربی‌ها و جرم‌ها در رگ‌ها که در نهایت به تصلب شرایین منجر می‌شود پیشگیری می‌کند. نتیجه این می‌شود که این گیاه خطر تشکیل لخته و در نهایت سکته‌ی قلبی و مغزی راا کاهش می‌دهد.

– گیاه دارویی جینکو جریان خون رگ‌ها و حتی مویرگ‌های مغز را تحریک می‌کند و باعث بهبود عملکرد مغز شده و حافظه را تقویت می‌کند. نتایج پژوهشی که روی 35 داوطلب بین 30 تا 59 ساله انجام شد نشان می‌دهد که مصرف جینکو به ویژه حافظه‌ی کوتاه مدت را تقویت می‌کند.

– تحریک گردش خون عمومی به خصوص در افراد مبتلا به آسم را باعث می‌شود.

– خاصیت آنتی اکسیدان و محافظت از اعصاب را دارا است.

– مصرف عصاره‌ی گیاه دارویی جینکو به عنوان کاهش استرس و دلهره موثر بوده است.

مقدار و طریقه ی مصرف گیاه دارویی جینکو :

اکثر محصولات جینکوی استاندارد حاوی ۲۴ درصد فلاوگلوکزید جینکو است. مقدار مصرف آن ۴۰ تا ۸۰ میلی گرم هر بار و تا سه نوبت در روز است (جمعا تا ۲۴۰ میلی گرم در روز).

آزمایش‌های کلینیکی نشان داده است که مصرف فرآورده‌های گیاهی جینکو حداقل باید ۱۲ هفته ادامه یابد تا آثار آن ظاهر شود. البته در مواردی پس از دو تا سه هفته تاثیر آن در افراد ظاهر شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *