آلرژی چیست ، معرفی انواع آلرژی و درمان آن

آلرژی پاسخ سیستم ایمنی به یک ماده ی خارجی است که معمولا برای بدن شما مضر نیست. این مواد خارجی عامل آلرژی زا نام دارند. آنها شامل برخی غذاها، گرده ی گیاهان یا موی حیوانات خانگی هستند.

کار سیستم ایمنی بدن شما، سلامت نگاه داشتن بدن تان به وسیله ی مبارزه با پاتوژن ها یا عوامل بیماری زا است. این سیستم این کار را با حمله به هر چیزی که فکر می کند بدن شما را مورد تهدید قرار داده انجام می دهد. بر حسب نوع ماده ی آلرژی زا، این پاسخ ممکن است با تورم، عطسه و یا بروز علائم دیگر همراه باشد.

سیستم ایمنی شما به طور نرمال با محیط اطرافتان منطبق است. برای مثال، هنگامی که بدن با چیزی مانند موی حیوان خانگی مواجه می شود، باید تشخیص دهید که بی خطر است. در افرادی که دارای این نوع آلرژی هستند، سیستم ایمنی آن را به عنوان مهاجمی خارجی که بدن را تهدید می کند درک کرده به آن حمله می کند.

آلرژی ها، بیماری های رایجی هستند. درمانهای زیادی وجود دارد که می توانند از واکنش آلرژیک بدن شما نسبت به عوامل خارجی جلوگیری کنند.

نشانه ها و علائم آلرژی

نشانه هایی که در اثر آلرژی تجربه می کنید نتیجه ی فاکتورهای متعددی است. این فاکتورها شامل نوع آلرژی ای است که دارید و اینکه تا چه اندازه شدید است.

اگر قبل از بروز نشانه های آلرژی و بر اساس تجربیات گذشته نسبت به یک ماده آلرژی زا شروع به درمان نمایید ، ممکن است همچنان تعدادی از این علائم را تجربه کنید، اما به احتمال زیاد از شدت علائم کاسته خواهد شد. 

نشانه ها و علائم آلرژی غذایی

آلرژی غذایی ممکن است با تورم، تهوع، خستگی و علایمی دیگر همراه باشد. ممکن است برای یک شخص مدتی زمان ببرد تا تشخیص دهد که این علائم ناشی از آلرژی غذایی است.

اگر بعد از یک وعده غذایی واکنشی جدی داشتید و از دلیل آن اطمینان ندارید، فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید. آنها میتوانند دلیل دقیق واکنش شما را بیابند و یا شما را به یک متخصص ارجاع دهند.

نشانه ها و علائم آلرژی فصلی

داشتن علائم آلرژی های فصلی می تواند شبیه سرماخوردگی باشد. این علائم شامل یبوست، آب ریزش بینی و چشم های ورم کرده است. در بسیاری از موارد می توانید این علائم را در منزل بدون نسخه ی پزشک مدیریت کنید. اگر این علائم قابل مدیریت نبود به پزشک خود مراجعه کنید.

آلرژی های شدید

آلرژی های شدید می توانند موجب شوک آنی فیلالیک شوند. این نوع آلرژی جان فرد را به خطر می اندازد که می تواند مشکلات تنفسی، سرگیجه، و کاهش هوشیاری ایجاد کند. اگر بعد از مواجهه با نوعی از آلرژی زا ها  این علائم را تجربه می کنید به دنبال درمانی سریع باشید.

نشانه ها و علائم واکنش آلرژیک در هر فردی متفاوت است. در ارتباط با نشانه های آلرژی و آنچه ممکن است موجب آن شود در اینجا بیشتر بخوانید. 

نشانه هایی از آلرژی پوستی

بیماری های پوستی ممکن است نشانه یا علامتی از یک نوع آلرژی باشند. آنها همچنین ممکن است در اثر نتیجه ی مستقیم مواجهه با یک ماده آلرژی زا باشند.

برای مثال، خوردن غذایی که به آن حساسیت دارید ممکن است عوارض زیادی را سبب شود. ممکن است حس خارش در گلو و دهان ایجاد کند. ممکن است بدن شما جوش بزند.

جوش پوستی، اگرچه، ممکن است نتیجه ی تماس مستقیم پوست شما با آلرژی زاها نباشد. ولی گاهی نیز این اتفاق در اثر لمس چیزی که به آن آلرژی دارید رخ دهد، مانند یک گیاه یا ماده ای شوینده.

انواع آلرژی های پوستی شامل این موارد می شوند:

تاول ها : سطوحی از پوست که دچار تنش، قرمزی یا ورم شده باشند و می توانند دردناک یا همراه با خارش باشند.

اگزوما : تکه های پوست که  ملتهب می شوند و می توانند دچار خارش یا خونریزی شوند.

آماس پوستی : به شکل قرمز شدن تکه هایی از پوست با احساس خارش که به محض تماس با آلرژی زاها ایجاد می شوند.

گلو درد : حلق یا گلو دچار تنش شده یا ملتهب می شود.

توده شدگی (کهیر) : تاول های قرمز و خارشی و برجسته در اندازه های متنوع و شکل های مختلف که روی سطح پوست رشد می کنند.

چشم های ورم کرده : چشم ها ممکن است خیس شده یا دچار خارش شود و به نظر پف آلود برسند.

خارشممکن است  در سطح پوست حس تنش یا التهاب به وجود بیاید بدون اینکه نشانه ی فیزیکی خاصی داشته باشد.

سوزش : التهاب پوستی به عدم راحتی و حس نیش زدگی  بر روی پوست منجر می شود.

 نکات

جوش های پوستی رایج ترین نوع حساسیت پوستی است.

دلایل آلرژی

محققان کاملا مطمئن نیستند که چرا سیستم ایمنی ایجاد واکنش آلرژیک می کند آن هم زمانی که یک ماده که به طور معمول بی خطر است وارد بدن می شود.

آلرژی ها ترکیبات ژنتیک دارند. این بدان معنی ست که والدین می توانند آن را به فرزندان خود منتقل کنند. به طور معمول تنها راه انتقال آلرژی از فردی به فرد دیگر از طریق انتقال ژنی است ولی آلرژی های خاص لزوما قابل انتقال نیستند. برای مثال اگر مادر شما به صدف آلرژی دارند، الزاما  به این معنی نیست که شما هم داشته باشید.

انواع رایج آلرژی زاها شامل این موارد می شود:

فضولات حیوانات : این موارد شامل موی حیوانات خانگی، حشرات ریز  و سوسک ها.

داروها : پنیسیلین و برخی داروها که ایجاد آلرژی می کنند.

غذاها : گندم، آجیل، صدف، و تخم مرغ به طور متداول ایجاد آلرژی می کنند.

نیش حشرات : این موارد شامل نیش زنبورهای عسل، زنبورهای وحشی و پشه ها می شود.

قارچ کپکی : تخم قارچ های موجود در هوا که حاصل کپک قارچی است ممکن است ایجاد واکنش کند.

گیاهان : گرده ی علف، برگچه ها و درختان و همینطور صمغ گیاهان مانند پیچک سمی و بلوط سمی آلرژی زاهای متداولی هستند.

دیگر آلرژی زاها : لاتکس معمولا در دستکش ها و کاندوم ها یافت می شود، و فلزاتی همچون نیکل نیز از آلرژی زاهای متداول هستند. 

حساسیت های فصلی که به عنوان تب یونچه نیز شناخته می شود از آلرژی زاهای رایجند. این آلرژی زاها از گرده ی گیاهان حاصل می شود که واکنش بدن به آن ها در ذیل آمده است :

  • خارش چشم
  • چشمان آبکی
  • آبریزش بینی
  • سرفه
  • نکته :آلرژی های غذایی معمولا شایع ترند.

درمان های آلرژی

درمان آلرژی

بهترین راه برای جلوگیری از آلرژی این است که از آنچه ایجاد واکنش آلرژیک می کند دوری کنید. اگر این امکان وجود ندارد، درمانهایی برای آن در نظر گرفته شده است.

درمان دارویی

درمان آلرژی شامل درمان دارویی مانند آنتی هیستامین ها است تا این علائم را کنترل کنند. درمان های دارویی می توانند بدون نسخه یا با نسخه باشند. آنچه پزشک شما پیشنهاد می دهد بسته به میزان شدت آلرژی است.

درمان های دارویی آلرژی شامل موارد زیر هستند :

  • آنتی هیستامین ها مانند دیفن هیدرامین ها ( بنادریل)
  • کورتیکواستروئیدها
  • سیتریزین (زیرتک)
  • لوراتادین( کلاریتین)
  • کرومولین سدیم( گاستروکروم)
  • دکونژستان( افرین، سوفدرین پی ای، سودافد )
  • مصلح های لوکوترین( سینگولار، زیفلو)

درمان سیستم ایمنی

 بسیاری از مردم درمان سیستم ایمنی را انتخاب می کنند. این درمان با تزریق های زیاد در طی چند دوره در چند سال به بدن کمک می کند به  آلرژی عادت کند. درمان موفق سیستم ایمنی می تواند از علائم آلرژی و بازگشت آن جلوگیری کند.

اپین افرین اورژانسی

اگر آلرژی شدید با ریسک جانی دارید یک آمپول اژین افرین با خود داشته باشید. این آمپول با واکنش آلرژیک مقابله می کند تا کمک پزشکی از راه برسد. برند های رایج این درمان شامل اپیپن و ویینجکت می شود.

برخی از واکنش های آلرژیک درمان اورژانسی دارویی دارند. با داشتن اطلاعات کمک های اولیه در مورد آلرژی برای شرایط اورژانسی آمادگی داشته باشید. 

درمان های طبیعی آلرژی

بسیاری از درمان های طبیعی و مکمل ها به عنوان درمان و یا حتی راهی برای جلوگیری از آلرژی در بازار به فروش می رسد. در مورد این داروها قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید. برخی درمان های طبیعی ممکن است سایر آلرژی زاها را در خود داشته باشد و علائم شما را بدتر کنند.

برای مثال برخی چای های خشک از گل ها و گیاهانی تولید می شوند که با گیاهان ایجاد کننده ی عسطه ی شدید ارتباط نزدیکی دارند. در مورد روغن های گیاهی و عصاره ها نیز این مورد صحت دارد.  برخی افراد ازاین روغن ها برای بهبود آلرژی استفاده می کنند، اما این روغن ها حاوی موادی است که آلرژی ایجاد می کنند.

هر نوع آلرژی نوعی از درمان طبیعی دارد که می تواند به سرعت بهبود آن کمک کند. در مورد آلرژی کودکان نیز درمان هایی طبیعی وجود دارند.

تشخیص آلرژی

پزشک شما می تواند آلرژی شما  را با راه های مختلفی تشخیص دهد. نخست، پزشک شما از شما در ارتباط با علائمی که دارید سوال می کند و از شما تست فیزیکی  می گیرد.

پزشکان در مورد غذاهای غیر معمول که ممکن است اخیرا  خورده باشید و یا هر ماده ای که با آن در تماس بوده اید  از شما می پرسند. برای مثال اگر روی دست شما یک جوش باشد، پزشک شما ممکن است بپرسد اخیرا دستکش لاتکس به دست کرده اید؟

در نهایت، تست خون و پوست می تواند در تشخیص آلرژی زاهایی که پزشک شما به آنها مشکوک است کمک کند.

تست خون آلرژی

پزشک شما ممکن است تست خون را تجویز کند. خون شما  برای تشخیص وجود آنتی بادی های آلرژی زا به نام ایمونوگلوبین E یا ( ای جی ای) تست می شود.

این سلول ها به آلرژی زاها واکنش نشان می دهند. پزشک در صورت وجود نگرانی در ارتباط با امکان واکنش آلرژیک شدید شما،  تست خون را برای صحه گذاشتن بر تشخیص خود به کار می برد.

تست پوست

پزشک شما ممکن است همچنین شما را به یک آلرژی شناس  برای درمان و تست ارجاع دهد. یک تست پوست نوعی متداول از تست هایی است که توسط آلرژی شناس ها صورت می گیرد.

در زمان تست، پوست شما با سوزن هایی حاوی مواد آلرژی زا تحریک یا خراشیده می شود. واکنش پوست شما مستند سازی می شود. اگر شما به ماده ی خاصی آلرژیک باشید، پوستتان قرمز و ملتهب می گردد.

نکته

 تست های مختلفی ممکن است نیاز باشد تا آلرژی های بالقوه ی شما مشخص شوند.

ممانعت از علائم آلرژی

راهی برای ممانعت از آلرژی وجود ندارد. اما راه هایی برای ممانعت از علائمی که پیش می آیند وجود دارد. بهترین راه برای ممانعت از علائم آلرژی  ممانعت از آلرژی زا ها است که آنها را سبب می شوند.

عدم مصرف مواد غذایی آلرژی زا، موثرترین راه برای ممانعت از بروز علائم آلرژی غذایی است. یک رژیم محدود می تواند کمک کند تا شما دلایل آلرژی خود را تشخیص دهید و آن را کنترل کنید. برای کمک به ممانعت از آلرژی زاهای غذایی، به طور کامل برچسب غذاها را بخوانید و درهنگام غذا خوردن در مورد محتویات غذا از آشپز سوال کنید.

برای ممانعت از حساسیت های فصلی، تماسی، و دیگر آلرژی ها دانستن اینکه  آنها در کجا قرار گرفته اند و چگونه از  آنها دوری می کنید اهمیت دارد. اگر برای مثال  به غبار حساسیت دارید  میتوانید علائم آن را با نصب فیلتر های مناسب هوا در خانه ، تمیز کردن حرفه ای داکت های هوا و گردگیری منظم منزل کاهش دهید.

تست آلرژی مناسب میتواند کمک کند به طور دقیق متوجه دلایل آلرژی شوید که کار را برای ممانعت از آنها ساده تر می کند. این توصیه های مضاعف می تواند به شما برای ممانعت از واکنش های خطرناک آلرژیک کمک کند.

پیچیدگی های آلرژی

در حالیکه ممکن است به آلرژی ها به عنوان زکام های آزار دهنده و عطسه  نگاه می کنید که در فصل خاصی ایجاد می شود، برخی از این واکنش های  آلرژی ممکن است خطر جانی داشته باشند.

برای مثال آنافیلاکسیس نوعی واکنش شدید مواجهه با آلرژی زا ها است. بسیاری از افراد توسط غذا دچار آنافیلاکسیس می شوند. اما هر  آلرژی زایی می تواند باعث نوعی علامت شود مانند :

  • لوله های تنفسی ناگهان نازک می شوند
  • میزان ضربان قلب بالا می رود
  • امکان تورم زبان و دهان وجود دارد.

علائم آلرژی میتواند موجب چالشهای های زیادی شود. پزشک شما می تواند کمک کند تا دلیل این علائم را متوجه شوید و تفاوت حساسیت را با یک آلرژی مخرب بدانید.

پزشک شما می تواند به شما آموزش دهد که چگونه علائم آلرژی را مدیریت کنید تا از بدتر شدن آن جلوگیری شود.

آسم و آلرژی

آسم نوعی شایع از یک نارسایی تنفسی است. آسم می تواند تنفس را سخت تر کند و می تواند راه های تنفسی را در ریه ی شما باریک کند.

آسم به طور نزدیک به آلرژی زاها وابسته است. همچنین، آلرژی زاها می توانند آسم را بدتر کنند. آنها باعث آسم در فردی می شوند که هرگز چنین مشکلی نداشته است.

وقتی این شرایط در کنار هم قرار می گیرند، حالتی پیش می آید که شامل آسم یا آسم آلرژیک می شود.  بنیاد آلرژی و آسم آمریکا  تخمین می زند آسم آلرژیک در حدود ۶۰ درصد از مردم را که در امریکا دچار آسم هستند درگیر کرده است.

نکته

 بسیاری افراد دارای آلرژی، ممکن است دچار آسم شوند.

آلرژی و سرماخوردگی

آب ریزش بینی ، عطسه و سرفه علائم متداول آلرژی هستند. آنها ممکن است به صورت علائم شایع سرماخوردگی و عفونت سینوس خودشان را نشان دهند. همچنین تشخیص میان علائم عمومی ممکن است سخت باشد.

اگرچه، علائم اضافی و نشانه های این شرایط ممکن است به شما برای تشخیص میان این سه علامت کمک کند. برای مثال، آلرژی ها می توانند موجب جوش روی پوست یا خارش چشم شوند.

آلرژی زاها در دراز مدت می توانند روی سیستم ایمنی اثر بگذارند. وقتی سیستم ایمنی تطبیق یافت ممکن ست میزان احتمال به گرفتن ویروس ها بیشتر شود. که شامل ویروس های رایج سرماخوردگی می شود.

در نهایت میتوان نتیجه گرفت که داشتن آلرژی در واقع میزان ریسک سرماخوردگی را بالاتر می برد.

سرفه ی آلرژی

تب یونجه می تواند علائمی مانند عطسه و سرفه ی مداوم و مقاوم ایجاد کند. این نتیجه ی واکنش مضاعف به آلرژی زاها است. مسری نیست اما می تواند مشکل آفرین باشد.

درست برعکس سرفه ی مزمن، سرفه ناشی از  آلرژی زاها و تب یونجه موقت است. ممکن است تنها چند مرتبه در سال علائم این آلرژی را تجربه کنید درست وقتی گیاهان شکوفه شکوفه میزنند و گرده افشانی آغاز می گردد.

علاوه بر این، آلرژی های فصلی می توانند ایجاد آسم کنند و آسم نیز سرفه ایجاد می کند. هنگامی که یک فرد مبتلا به آلرژی فصلی با یک آلرژی زا مواجه می شود، تنگ شدن لوله های تنفسی در فرد بیمار ایجاد سرفه می کنند. تنگی نفس و انقباض سینه نیز ممکن است رخ دهد.

نکته

سرفه های تب یونجه، معمولا در شب شدیدتر میشوند

 

آلرژی و برونشیت

ویروس ها یا باکتری ها می توانند عامل ایجاد بورنشیت باشند. همچنین برونشیت میتواند نتیجه وجود آلرژی باشد. نوع اول که برونشیت حاد است معمولا بعد از چند روز یا هفته خاتمه می یابد. نوع دوم برونشیت مزمن است که می تواند ماه ها طول بکشد. ضمن اینکه برونشیت نوع دوم یک بیماری برگشت پذیر است.

مواجهه با آلرژی زاها متداول ترین دلیل برونشیت مزمن است. این آلرژی زاها شامل موارد زیر می شوند:

  • دود سیگار
  • آلودگی هوا
  • غبار
  • گرده ی گیاهان
  • دود های شیمیایی

برخلاف حساسیت های فصلی بسیاری از این آلرژی زاها در محیط هایی مانند خانه یا اداره می مانند. که می توانند برونشیت مزمن ایجاد کنند که مقاوم تر است و احتمال برگشت بیشتری دارد.

سرفه تنها علامت رایج در برونشیت مزمن و حاد است. در مورد علائم برونشیت بیشتر مطالعه تا اگر دچار آن هستید درک بهتری از آن داشته باشید.

 

آلرژی در کودکان

آلرژی های پوستی در بچه های کوچک نسبت به دهه های قبل رایج تر شده است. اگرچه حساسیت های پوستی با رشد بچه ها کاهش می یابد. آلرژی های تنفسی و غذایی با رشد بچه ها متداول تر می شود.

حساسیت های پوستی رایج در بچه ها عبارتند از:

اگزما: این نوع بیماری نوعی تورم پوستی است که ایجاد جوش و خارش می کند. این جوش ها به ارامی ایجاد می شوند ولی مقاومند.

آماس های پوستی آلرژیک : این نوع آلرژی پوستی به سرعت پدید میآید . اغلب به محض اینکه کودک در تماس با ماده ی تحریک کننده قرار گرفت. آماس های پوستی جدی تر می توانند ایجاد تاول های دردناک و ترک های پوستی کنند.

توده شدگی یا کهیر : توده ها تاول های قرمز یا برجسته ای هستند که با مواجهه با آلرژی زا ها  روی پوست ایجاد می شوند . آنها به حالت فلسی و ترکی در نمی آیند اما خاراندن آنها ممکن است در پوست خونریزی ایجاد کند.

جوش های غیر معمولی یا توده ها در کودکان هشداری برای شماست. درک تفاوت انواع مختلف آلرژی های پوستی رایج در کودکان  میتواند به درمان بهتر منجر شود. 

زندگی با آلرژی

آلرژی ها متداولند و برای اغلب افراد اثرات و خطرات جانی ندارند. افرادی که در ریسک آنافیلاکسیس قرار دارند میتوانند یاد بگیرند چگونه آلرژی خود را مدیریت کنند و در شرایط اورژانسی چگونه رفتار کنند.

بسیاری از آلرژی ها با پرهیز از برخورد با عامل آلرژی زا ، درمان های دارویی و تغییرات  سبک زندگی  قابل کنترل هستند. همکاری با پزشکتان یا آلرژی شناس می تواند مشکلات بزرگ را تسهیل کند و زندگی را لذت بخش نماید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *