نکات ایمنی مربوط به چهارشنبه سوری

با نزدیک شدن به پایان سال و مراسم چهارشنبه سوری، رعایت نکات ایمنی و پرهیز از اعمالی پرخطر می‌تواند باعث شود این مراسم سنتی و کهن همراه با شادی و به دور از هرگونه آزار دیگران سپری شود.

–  یکی از عوامل ایجاد حریق‌ها، پرتاب مواد آتش‌زا مثل فشفشه به آسمان و افتادن آتش در پشت بام و بالکن و یا پنجره‌های باز و یا روی شاخه‌های خشک است. لذا توصیه می‌شود بالکن‌ها، راه پله‌ها و… را از ضایعات موجود پاک کرده و مواد سوختنی و وسایل اضافه را به محلی امن منتقل کنید. حدالمقدور پنجره‌ها را بسته و مواد یا مایعات قابل اشتعال را  از مکان‌های روباز به مکان‌های مسقف منتقل کنید.

– تا جای ممکن از متوقف نمودن خودروها در کوچه‌ها و معابر تنگ خودداری کنید چرا که آتش سوری در نزدیکی وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختنی است در صورت کمترین نشتی از آنها منجر به آتش سوزی یا انفجار می‌شود.

– پریدن از روی آتش با چادر یا لباس‌های گشاد که ممکن است از فرآورده‌های نفتی قابل اشتعال هم تولید شده باشد بسیار خطرناک است.

– مخازن خاموش کننده دستی آتش در محل کار یا منزل را به صورت آماده و در دسترس قرار دهید.

– در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت گسترده بودن حریق افراد مسن و کودکان و دیگر افراد را به جایی امن انتقال داده و سریعاً با تلفن ۱۲۵ تماس بگیرید.

– والدین خطرات بازی با مواد محترقه و منفجره را به کودکان خود بیاموزند و آنها را از دست زدن به این بازی‌های خطرناک بر حذر دارند.

– هنگام آتش زدن بوته و هیزم باید توجه داشت که زمین هموار و مسطح باشد و بهتر است آتش را بر روی زمین خاکی یا سیمانی ایجاد نمایید.

– والدین همیشه مراقبت از کودکان خود را در هنگام آتش زدن بوته شخصاً بر عهده گیرند.

– ظروف تحت فشار گاز و قوطی‌های حشره‌کش و اسپری‌ها را بخصوص در روزهای نزدیک به چهارشنبه سوری از دسترس کودکان و نوجوانان دور نگه‌دارید.

– والدین در روزهای منتهی به چهارشنبه سوری نسبت به رفت‌ و آمدها و دوستان کودکان و نوجوانان خود مراقبت و حساسیت بیشتری داشته باشند. زیرا در بیشتر موارد کودکان مواد محترقه را از دوستان خود دریافت می‌نمایند.

– در نزدیکی محل ایجاد آتش از وجود آب یا کپسول‌های حاوی مواد خاموش کننده مطمئن شوید. پس از خاموش شدن بوته‌ها و سایر مواد سوخته خاکستر باقی مانده را با آب خیس کنید.

– از پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه، بالن و… روی درختان، پشت بام‌ها و منابع سوخت خودداری شود.

– قرار دادن ظروف تحت فشار بخصوص کپسول‌های کوچک گاز درون آتش بسیار خطرناک است.

– فروشندگان مواد شیمیایی از فروش یا تحویل مواد محترقه بخصوص اکلیل، سرنج، زرنیخ و کلرات در اختیار افراد نابالغ و ناشناس خودداری کنند.

منبع : وب‌سایت رسمی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *