سوغاتی های معروف کاشان

کاشان شهری باستانی در شمال استان اصفهان است. یکی از جاذبه های گردشگری کاشان خانه های تاریخی زیبایش است که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی می باشد. کاشان به دلیل داشتن دو اقلیم گرم کویری و سردسیر کوهستانی برای سفر در تمام فصول مناسب است. اگر در حال برنامه ریزی برای سفر در تعطیلات خود هستید بهتر است با سوغاتی های معروف کاشان هم آشنا شوید.

گلاب و عرقیجات

شهر کاشان به گلاب و گلاب گیری اش معروف است. هرساله اردیبهشت و خرداد ماه عطر گل های محمدی گردشگران بسیاری را از شهرهای مختلف به سوی خود می کشاند. تا مراسم گلابگیری را به شیوه سنتی از نزدیک تماشا کنند. گلابی که خالص باشد، شفاف و بی رنگ است و طعم تلخ و گسی دارد. به جز گلاب عرقیات گیاهی هم در دیگ های مسی گرفته می شود که بسیار مرغوب است.

باقلوا

باقلوای هر شهری ویژگی منحصر به فرد خودش را دارد، باقلوای کاشان اما طعم به خصوصی دارد که پیشنهاد می کنیم آن را از دست ندهید. باقلوا از پنج مغز گردو، بادام، فندق، پسته و بادام هندی تشکیل شده و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این شیرینی معمولا در مراسم، مناسبت ها و اعیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

شیرینی حاجی بادومی

یکی از شیرینی های خاص و خوشمزه شهر کاشان شیرینی حاجی بادومی است که ظاهر نقلی شکل دارد. این شیرینی خوش عطر از پودر بادام، پودر قند، آرد نخودچی، هل و گلاب تشکیل شده و بسیار مغذی است.

کلوچه سنتی

هر شهری کلوچه مخصوص خود را دارد اما کلوچه کاشان که با آرد سبوس دار، شکر، هل و روغن حیوانی درست می شود طعم بی نظیری دارد. این کلوچه های ترد از قدیم مهمان سفره های نوروزی خانه ها بوده است. کلوچه های سنتی و خوش عطر کاشان همراه با یک لیوان چای داغ بسیار می چسبد!

پشمک و قطاب

از دیگر سوغاتی های خوشمزه کاشان پشمک و قطاب است که در پذیرایی نوروز از آن ها استفاده می شود.

کاشان به جز عرقیجات و خوراکی، صنایع دستی های زیادی دارد و یکی از معروف ترین شهرهای ایران در هنرهای سنتی بوده است. فرش و گلیم دستبافت، ظروف سفالی و گیوه از سوغاتی های کاشان محسوب می شوند.

فرش و گلیم

با شنیدن کلمه قالی، حتما اسم کاشان در ذهن تداعی می شود. کاشان از مراکز عمده تولید قالی و گلیم، انواع پارچه های ابریشمی و حریر است. بهترین فرش های دستباف و ماشینی را می توان از کاشان تهیه کرد. کاشان در تولید فرش ماشینی مقام اول را در ایران دارد.

شعربافی

شَعر به نوعی پارچه از پارچه گفته می شود که با مو یا ابریشم بافته می شود. شعر ابریشمی از سوغاتی های کاشان است که در سال های اخیر در معرض فراموشی است. شعربافی یا جولاهی معمولا طرح های ساده ای دارند اما این آثار هزار رنگ گردشگران بسیاری را جذب می کند.

سفالگری

یکی دیگر از سوغاتی های کاشان هنر سفالگری است که قدمت هفت هزار ساله دارد. شواهد حاکی از این است که کهن ترین چرخ سفالگری مربوط به تمدن سیلک در کاشان بوده است. اکنون نیز هنرمندان زیادی در کارگاه های ساخت سفال و لعاب در مرکز هنرهای سنتی مشغول به فعالیت هستند. سفال های کاشان با کنده کاری و یا نقوش برجسته در شکل های گوناگونی مثل گلدان، کوزه و ظروف دیگر همواره مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

گیوه بافی

امروزه کمتر دیده می شود کسی گیوه به پا کند اما هنوز هم گیوه بافی در کاشان دارای طرفدار است. روستای نِشلَج از توابع نیاسر کاشان به تولید این هنر سنتی معروف می باشد. در این روستا مردان و زنان در کارگاه های خود با کمک یکدیگر گیوه می بافند. گیوه، پاپوش راحتی است که برای آب و هوای ایران بسیار مناسب است و سوغاتی شهر کاشان است.

برای خریدن سوغاتی ها و هنر های دستی کاشان بازار تاریخی کاشان بهترین گزینه است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *