جاذبه های گردشگری کاشان

ایران، میهن عزیزمان یکی از قطب های گردشگری خاورمیانه است و گردشگران علاقه زیادی دارند که به کاشان سفر کنند زیرا مناظر زیبا و هنرهای قدیمی و سنتی مختلفی در این شهر وجود دارد، مردم معمولا در بین سفر در بزرگراه اصلی تهران تا اصفهان توقف کوتاهی کرده و از کاشان دیدن می کنند.

می توان گفت صنایع دستی، منظره های کوه های باشکوه باعث شده است کاشان به عنوان یکی از قطب های توریستی ایران شناخته شو .

اطلاعات اصلی درباره کاشان

مرکز این شهر مانند اصفهان در حال گسترش است، جمعیت کاشان در حال حاضر به بیش از ۳۲۰۰۰۰ نفر میرسد و تعداد زیادی خانه و خیابان های جدید در این شهر به وجود آمده است.

ارتفاع این شهر از سطح دریا به ۹۴۰ متر می رسد و در فصل تابستان آب و هوایی گرم و خشک و زمستانی بسیار سرد دارد که همه این ها به دلیل نزدیکی به دشت لوت است .

میتوان گفت از قدیم تا کنون کاشان به دلیل تولید ابریشم، فرش، مخمل، گلاب و گلدوزی های نفیس معروف شده است .

اخیرا چند صنایع بزرگ به شهر صنعتی کاشان واقع در شمال شرق این شهر اضافه شده است که باعث ایجاد یک قطب تجاری برای افرادی که دراطراف زندگی می کنند شده .

تاریخ کاشان

برای گردشگرانی که به ایران سفر میکنند و قصد سفر به کاشان را دارند، تاریخ دلیل اصلی سفر آنهاست .

بخشی از این تاریخ به ۸۰۰۰ سال پیش باز میگردد، در گذشته افرادی در قبرستان سیلک سکونت داشتند که بقایای آن ها در شهر کاشان امروزی پیدا شده است و یافته های باستان شناسان نشان دهنده آن است که در این شهر باستانی انواع مصنوعات تولید، خرید و فروش میشده است.

مانند دیگر شهرهای ایران دین رسمی این شهر نیز قبل از حمله اعراب به ایران زرتشتی بوده و در قرن هفتم با وجود تلاش های زیاد سپاهیان، مردم مجبور شده اند دروازه های شهر را به روی اعراب باز کنند و دین اسلام را بپذیرند که میتوان گفت پس از ظهور اسلام، کاشان ، قم و سبزوار به قطب های مذهبی تبدیل شدند .

در قرن یازدهم سلسله خوارزمشاهیان برای حفاظت از شهر و مردم آن دژ و دیوار مستحکمی به نام جلالی ساختند.

و باید ذکر کرد که پادشاهان صفوی علاقه بسیار زیادی به این منطقه داشتند و به همین دلیل باغ فین با عنوان باغ پارسی ویژه شاه عباس صفوی به وجود آمد.

در زمان قاجار به ویژه در زمان علی شاه این توجه و علاقه به این باغ ادامه داشته و به طوری چند بخش به این باغ اضافه شده است .

شکوفایی اصلی این شهر زمانی رونق گرفت که ارتباط بین تجار روس و ایرانی افزایش پیدا کرد . این امر را میتوان از شکوه و تجمل  بافت خانه هایی که در آن زمان ساخته شده اند و تا الان نیز پا بر جا هستند دریافت.

در ذیل ۸ جاذبه بسیار دیدنی کاشان را ذکر کرده ایم :

خانه های قدیمی و تاریخی استان کاشان :

خانه بروجردی ها

صاحب این خانه تاجری بسیار ثروتمند بود که اقلامی را از بروجرد و لرستان خریداری میکرد و همچنین در قرن نوزدهم نقاشی های بسیار زیبایی تحت نظارت نقاش معروف کمال الملک بر دیوارهای این خانه کشیده شده است.

خانه طباطبایی ها

این خانه نام خود را از صاحب این خانه که بازرگانی اهل نطنز بوده گرفته است، معمار این خانه بعدها خانه بروجردی ها را ساخته است .

 خانه عباسیان

در اواخر قرن پانزدهم خانه ای با معماری متفاوت در زمان خود ساخته شد. اساس و مبنا این خانه بر حیاط ها بوده، پنج حیاط متفاوت و مجزا از هم که بعدها به طور کامل با دیوارهایی از هم جدا و محل اسکان پنج خانواده در آن زمان شده است.

خانه عامری ها

این خانه با داشتن هفت حیاط و بیش از هشتاد اتاق بزرگترین خانه کاشان به حساب می آمده است، همچنین خانه عامری دارای بلندترین بادگیر کاشان تا اکنون است .

باغ فین

بسیاری از افراد که قصد سفر به کاشان را دارند، حتما باید از باغ فین دیدن کنند و به یاد بیاورند چطور و چگونه صدر اعظم ایرانی در قرن نوزدهم میلادی به دست پادشاه آن زمان به قتل رسیده است.

همچنین آب و هوای خنک این باغ در اقلیم گرم و خشک این منطقه فضای مطبوعی را به وجود آورده است .

مسجد آقا بزرگ

این مسجد در اواخر قرن هجدهم ساخته شده است، همچنین مرکز مدرسه الهیات نیز بوده است، این مسجد در نوع خود ساختمانی مجلل همراه با دو حیاط در دو سطح بوده است.

بازار کاشان

اعتقادها بر این است که این بازار در ابتدا توسط سلجوقیان احداث و توسط صفویان بازسازی شده است.

شما می توانید تعدادی مسجد، مقبره ،حمام و غیره را در این مکان پیدا کنید که برجسته ترین آن ها تیمچه امین الدوله است.

حمام سلطان احمد

خیلی ها بر این اعتقاد هستند که قدمت این حمام به دوران سلجوقی باز میگردد ، طراحی بسیار زیبا و معماری بی نظیر آن باعث شده است که هر ساله گردشگران زیادی از این مکان دیدن کنند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *