تحقق رویاها: چطور در ۴ گام رویاهایتان را تحقق ببخشید

همه‌ی ما به دنبال تحقق رویاهای‌مان هستیم، اما بسیاری از ما نمی‌دانیم چگونه آن خیالات را به واقعیت تبدیل کنیم. بسیاری از کتاب‌های خودارتقایی و مقاله‌های برخط به شما می‌گویند اول ایده‌های‌تان را تجسم کنید، و آن‌قدر آنها را باور داشته‌باشید تا هیچ راهی نداشته‌باشند جز این‌که در مقابل چشم‌تان پدیدار شوند. با این حال، در نهایت، تحقق رویاها بسته به میزان فداکاری و پشتکارتان در واقعیت بخشیدن به آن اهداف است. چه‌قدر مشتاق آنها هستید؟

تحقق رویاها: چطور در ۴ گام رویاهایتان را تحقق ببخشید

بسیاری از کتاب‌های موجود آدم‌ها را گمراه می‌کنند، و این باور را به آنها القا می‌کنند که برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب باید تشریفات زیادی را به جا بیاورند و از عرف‌های خاصی پیروی کنند. با این حال، اگر به دنبال راه‌های امکان‌پذیر برای تحقق اهداف‌تان هستید و نمی‌خواهید وقت گران‌بها را صرف دنبال کردن دستورالعمل‌هایی کنید که معلوم نیست جواب بدهند یا نه، به توصیه‌ی گابریل اتینگن، روان‌شناس دانشگاه نیویورک، توجه کنید.

گابریل در”پادپخش روان‌شناسی” که آغازگر آن اسکات بری کافمن، روان‌شناس شناختی، بوده‌است، طرحی ۴گامی را نشان داد که بعد از سال‌ها پژوهش متمرکز به آن رسیده‌است، و و ثابت کرده‌است آدم‌ها را به مسیر درست تحقق رویا های‌شان هدایت می‌کند.

البته، برای این‌که ببنید رویا های‌تان به واقعیت بدل شده‌اند باید خودتان را باور داشته‌باشید و مثبت فکر کنید، اما اگر وقت زیادی را صرف اصلاح تفکرتان بکنید، شاید در حقیقت از رویا های‌تان بازبمانید. اتینگن در پادپخش‌های هفتگی طرح ۴ گامی‌اش را با جزییات برای کافمن توضیح داده‌است.

طرح ۴ گامی تحقق بخشیدن به رویا ها‌یتان:

آرزو: این بخش شامل تصویرسازی است که برای تحقق بخشیدن به رویا های‌تان ضروری است. آن‌چه می‌خواهید چیست؟ شما باید این را به‌طور شفاف در ذهن‌تان تعریف کنید، و حتی اگر نوشتن کارها را برای‌تان آسان‌تر می‌کند، می‌توانید آن را بنویسید. قرار نیست آرزوی‌تان در این دنیا خیلی مهم و بزرگ باشد، اما اگر بخواهید می‌توانید؛ اصل مهم این است که هدفی داشته‌باشید که برای آن تلاش کنید، مهم نیست این هدف چه‌قدر کوچک به‌نظر می‌رسد. آرزوی‌تان می‌توانید چیزی نسبتا کوچک باشد، مثلا این‌که روز بعد ۱۵ دقیقه زودتر بیدار شوید، یا یک رویای بزرگ باشد، مثلا این‌که سال آینده یک خانه‌ی ۳ طبقه بخرید.

رویاتان هرچه هست، مطمئن شوید از صمیم قلب آن را می‌خواهید، و آن را در قلب‌تان حفظ کنید.

نتیجه: بعد از این‌که درباره‌ی آن‌چه می‌خواهید فکر کرده‌اید، تجسم کنید اگر رویا های‌تان واقعیت پیدا کند چه حسی خواهیدداشت. نتیجه تحقق رویا های‌تان چه خواهدبود؟

اتینگن می‌گوید”اغلب اوقات یک احساس است، شما آن نتیجه را تعریف می‌کنید، و آن را تجسم می‌کنید. و هنگامی‌که آن نتیجه را تجسم کردید، واقعا در این خیال‌پردازی‌ها غرق می‌شوید.”

این بخش واقعا مستلزم تفکر مثبت است، اما از این گام برای رفتن به گام‌های بعدی استفاده خواهیدکرد. کلید تحقق بخشیدن به رویاها فقط این است که در بخش رویاپردازی متوقف نشوید؛ باید سخت‌کوش باشید تا آمدن رویاهای‌تان را به زندگی واقعی ببینید.

موانع: احتمالا این گام چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد، اما اگر می‌خواهید فرآیند تحقق رویاهای‌تان را کامل کنید این گام ضروری است. اگر به سادگی در خیال‌پردازی متوقف شوید، هرگز ابزار لازم برای تحقق رویاهای‌تان را نخواهیدداشت، زیرا دنبال کردن رویاها مستلزم باور راسخ و فعالیت مداوم است. با این حال بسیاری از آدم‌ها درون‌شان چیزی دارند که مانع تحقق سرکش‌ترین رویاهای‌شان می‌شود. هنگامی که تجسم می‌کنید تحقق رویاهای‌تان واقعا چه حسی دارد، بگذارید احساس موفقیت سر تا پای‌تان را فرابگیرد، سپس به موانع واقعی فکر کنید که مواجهه با آنها شما را از آن اهداف بازمی‌دارد.

اتینگن می‌گوید: “بعد از آن می‌گویید ‌چه‌چیزی در من هست که نمی‌گذارد آن آرزو، آن نتیجه را تجربه کنم؟ اغلب اوقات یک هیجان است، همان عادت‌های قدیمی است…. و آن موانع را تصور می‌کنید.”

طرح: در نهایت، باید برای آن موانع طرح‌های عملیاتی داشته‌باشید. از تمام موانعی که ممکن است در مسیر تحقق رویاها با آنها مواجه شوید فهرستی تهیه کنید، و برای هرکدام از آنها راه‌حلی پیدا کنید.

اتینگن می‌گوید”هنگامی که آن موانع را تجسم کردید، پی‌می‌برید برای فائق آمدن بر آنها به چه‌چیزی نیاز دارید.”

آیا بیش از حد آسان به نظر می‌رسد است؟ پژوهشی که اتینگن تاکنون انجام داده‌است به بسیاری از آدم‌ها کمک کرده‌است از خوردن خوراکی‌های سالم‌تر گرفته تا احساس امنیت و اعتماد به‌نفس بیش‌تر در روابط عاطفی هر کاری را که می‌خواهند به انجام برسانند.

هم‌چنین، به یاد داشته‌باشید، هنگامی‌که سعی می‌کندی رویاهای‌تان را تحقق ببخشید، شکیبا باشید. همه‌ی گام‌های کوچک در نهایت به گام‌های بزرگ منجر می‌شوند، بنابراین برای تحقق اهداف‌تان، کافی است هرروز از کارهایی که باید به انجام برسانید فهرستی تهیه کنید. دنبال‌شان بروید! اجازه ندهید چیزی، به‌ویژه ذهنیت خودتان، شما را از سرنوشت‌تان بازدارد.

نظرات خود را در مورد تحقق رویاها از طریق بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: پاور آو پازیتیویتی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *