فواید بیشمار زیتون و روغن زیتون

 روغن زیتون

روغن زیتون

زیتون درختچه ای است به ارتفاع تقريبا سه متر ولي هنگاميكه در شرايط مساعد پرورش مي يابد ارتفاع آن حدود 12متر و قطر تنه اش به 3 متر ميرسد .

چوب درخت زيتون بسيار سخت و مقاوم است . رنگ آن زرد است كه خطوطي قهوه اي رنگ در آن وجود دارد . از چوب زيتون براي تهيه اشياء چوبي ظريف استفاده مي شود . برگهاي آن سبز رنگ ، بيضوي و دراز و به وضع متقابل يكديگر بر روي ساقه قرار گرفته اند .

منشاء درخت زيتون احتمالا منطقه مديترانه بوده و از آنجا به نقاط ديگر دنيا راه يافته است .

زيتون معمولا در اوائل تابستان شروع به گل دادن مي كند و ميوه آن كم كم ظاهر مي شود . در اواخر تابستان ميوه آن به ثمر مي رسد . در اين هنگام زيتون سبز است و به تدريج تبديل به بنفش و قهوه ای و سپس سياه مي شود بطوريكه در اواخر پائيز كه موقع برداشت ميوه است رنگ آن به كلي تيره است .

ترکیبات شیمیایی زیتون و روغن زیتون

زيتون رسيده در حدود 30 درصد روغن دارد . اين روغن مخلوطي از اوليئك اسيد Oleic acid ، لينولئيك اسيد Linolenic acid و پال ميتيك اسيد Palmitic acid مي باشد .

روغن زيتون مايعي است زلال برنگ زرد روشن مايل به سبز يا زرد طلايي براي استخراج روغن زيتون ميوه ها را له كرده و در داخل كيسه اي مي ريزند و سپس كيسه را تحت فشار قرار داده تا روغن آن خارج شود.

البته از باقيمانده تفاله زيتون كه روغن آن گرفته شده تحت اثر آب جوش حرارات و فشار روغن زيتون معمولي را استخراج مي كنند كه ارزش روغن فشار اول را ندارد .

زيتون داراي سديم ، ويتامين A و E و آهن مي باشد

فواید درمانی زیتون و روغن زیتون

زيتون رسيده از نظر طب قديم ايران گرم و قابض است و ميوه نارس زيتون سرد و خشك است و روغن زيتون گرم و خشك است . برگ درخت زيتون نيز گرم و خشك مي باشد .

1)دم كرده برگ زيتون داروی خوبي براي پائين آوردن فشار خون مي باشد . بدين منظور بايد 20 عدد برگ زيتون را داخل 300 گرم آب ريخته و آنرا بمدت 15 دقيقه بجوشانيد . سپس كمي قند بآن اضافه كرده و به مقدار يك فنجان دوبار در روز از آن بنوشيد . بعد از دو هفته بايد بمدت 8 روز نوشيدن اين دم كرده را قطع كنيد و سپس ادامه دهيد .

2)روغن زيتون نرم كننده و صفرا بر است .

3)روغن زيتون دفع كننده سنگ كيسه صفرا است برای اين منظور بايد آنرا با آبليمو مصرف كرد .

4)روغن زيتون كرم كش است .

5)روغن زيتون برای رفع سرفه های خشك مفيد است .

6)براي رفع خارش گزيدگي حشرات ، روغن زيتون را به محل گزيدگي بماليد .

7)بدن بچه هایی را كه مبتلا به نرمی استخوان و كم خوني هستند با روغن زيتون ماساژ دهيد اثر مفيدی دارد .

8)برای رفع پيوره لثه ، روغن زيتون را بر روي لثه بماليد .

9)براي برطرف كردن خراش و ترك پوست ، گليسيرين و روغن زيتون را به مقدار مساوي با هم مخلوط كرده و روی پوست بماليد .

10)دم كرده برگ درخت زيتون تب بر است .

11)جوشانده برگ درخت زيتون برطرف كننده نقرس و رماتيسم است .

12)براي سرباز كردن جوشها و كورك ها زيتون را له كرده و روي جوش يا كورك بماليد .

13)دم كرده و جوشانده پوست درخت زيتون تب بر و درمان كننده مالاريا است .

14)پماد ميوه نارس زيتون براي سوختگي مفيد است

15)جويدن برگ زيتون براي از بين بردن زخم هاي دهان مفيد است

16)براي رفع سستي فلج و لقوه و تقویت قوای جنسی بايد 80 گرم روغن زيتون را با 14 گرم كندر و 16 گرم سياه دانه مخلوط كرده و بمدت سه روز از آن بخوريد

17)مصرف روزانه زيتون از امراض قلبي وسرطان جلوگيري مي كند .

18)و بالاخره روغن زيتون بهترين روغن براي پخت و پز مي باشد زيرا در اثر حرارت خراب نمي شود.

 

انواع روغن زیتون

روغن زیتون برحسب خالص بودن و کیفیت دارای چند نوع است.روغن زیتون سرد یا بکر یا مادر که با فشار زیاد از زیتون‌ها خارج می‌شود و این روغن از نظر کیفیت بهترین نوع روغن زیتون است. نوع دیگر روغنی است که وقتی در اثر فشار زیاد مقداری از روغن زیتون گرفته شد ، میوه‌ها را با آب مخلوط کرده و آنها را دو بار تحت فشار قرار می‌دهند تا روغن آن خارج شود.این روغن گیاهی از نظر کیفیت پایین‌تر از روغن نوع اول است و پس از تصفیه به مصرف خوراکی می‌رسد.

خرید روغن زیتون

وقتی می‌خواهید روغن زیتون بخرید ، اگر قصد دارید نوع با کیفیت آن را تهیه کنید،اولین روغنی که در اثر فشار از زیتون خارج می‌شود،مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین آن است.این روغن بدون حرارت دادن یا اضافه کردن ماده شیمیایی تهیه شده و دارای طعم و مزه قوی است.رنگ آن هم همان‌طور که گفته شد سبز یا زرد تیره است .

روغن زیتون‌هایی که رنگ‌ روشن‌تر دارند ، روغن‌هایی با کیفیت پایین‌تر هستند که تصفیه شده و دارای کیفیت روغن زیتون اولیه یا خام نیستند. تفاوت روغن زیتون‌هایی که نام بردیم در میزان اسیدیته آنها است که روی مزه آن اثر می‌گذارد نه روی مواد مفید و مغذی‌اش.روغن زیتون با اسیدیته پایین‌تر مثل همان روغن‌های با کیفیت بالا دارای آنتی‌اکسیدان‌های بیشتر است.بنابراین نقش این نوع روغن زیتون‌ ها در پیشگیری از بیماری‌هایی که نام بردیم ، بسیار بیشتر است اما روغن زیتون در کل از هر نوعی که باشد،در کنار بسیاری از روغن‌های دیگر مثل کانولا، روغن ذرت و سویا در مقایسه با روغن جامد نقش حفاظتی دارد.

مضرات روغن زیتون

روغن زيتون براي هيچ كس مضر نيست و همه افراد مي توانند از آن استفاده كنند فقط ميوه تازه و ياقوتي آن معده را سست مي كند و ممكن است توليد استفراغ كنند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *