خواص درمانی میخک

میخک یک نوع ادویه مورد استفاده در غذاهای مختلف می باشد و همچنین در طب سنتی کاربرد دارد. میخک را به عنوان چاشنی به نوشابه و چای اضافه می کنند، همچنین به عنوان یک عنصر مهم در شیرینی زنجفیلی و ترشی نیز بکار می رود.

از روغن میخک نیز در تولید عطرها، صابون‌ها و یا به عنوان ماده طعم دهنده در لوازم پزشکی و دندان‌پزشکی استفاده می‌شود.

این گیاه دارویی به علت زیبایی خاصی که دارد امروز در بیشتر نقاط دنیا به عنوان گیاه زینتی پرورش داده می‌شود البته در مناطق سردسیر این گیاه در گلخانه و گرمخانه نگه داری می‌شود.

در قدیم میخک ادویه ای گران قیمت بود که تنها پادشاهان و ثروتمندان می‌توانستند از آن استفاده کنند.

خشك شده غنچه درخت از دو هزار سال بیش به عنوان ادویه به كار می رفته است. از نظر طب سنتی ایران میخك خیلی گرم و خشك است و دارای خواص بسیاری است.

خواص درمانی میخک

– میخک حاوی ترکیب شیمیایی به نام اوژنول است که در پزشکی و به ویژه دندانپزشکی سنتی ، کاربرد گسترده ای به عنوان مسکن موضعی دارد. روغن آن بهترین راه برای درمان دندان درد است اما می توانید از میخک کامل هم استفاده کنید.

– میخك تقویت كننده مغز می باشد و كسانی كه حافظه ضعیف دارند باید از دم كرده میخك استفاده كنند.

– ميخك از سرطان جلوگيری كرده و حتي درمان كننده سرطان مي باشد.

– اگر احساس می‌کنید استرس دارید مقداری آب را به همراه کمی برگ ریحان ، برگ نعنا و میخک بجوشانید سپس از این جوشانده برای تهیه چای سیاه استفاده کنید. این نوشیدنی را همراه با کمی عسل مصرف کنید. معجون گیاهی به دست آمده، تنش‌های شما را تسکین می‌دهد.

– فلاونوئیدهای موجود در روغن گیاهی این ادویه ، دارای خواص ضد التهابی بسیار خوبی است و می تواند برای بیماران مبتلا به روماتیسم مفید باشد. علاوه بر این، به درمان جزیی بیماریهای تنفسی هم کمک میکند

– جویدن آن به همراه یک تکه کوچک از نمک معمولی به تولید بیشتر آب دهان کمک کرده و در نتیجه تحریک پذیری در گلو را کاهش می‌دهد.

– به عنوان دارویی گیاهی برای تقویت قوای جنسی مورد استفاده نیز قرار میگیرد .

– حالت تهوع و استفراغ را برطرف می كند، بدین منظور می توان 2 قطره از اسانس میخك را در یك لیوان ریخت و نوشید و یا از یك فنجان دم كرده میخك استفاده كرد.

– برای درمان غذایی و تقویت رحم باید از 4 گرم میخك، هر روز به طور مرتب استفاده نمود.

– كبد و كلیه را تقویت می كند.

– ضد عفونی كننده بسیار خوبی است و می توان از آن به عنوان كمپرس برای شستشوی زخم ها استفاده كرد.

– برای برطرف كردن دردهای رماتیسمی 3 تا 4 قطره روغن میخك را با 5 گرم روغن بادام مخلوط كرده و روی قسمت های دردناك بمالید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *