گیاه پونه و خواص دارویی آن

گیاه پونه

گیاه پونه

پونه یا پودنه  از گیاهان خانواده نعنائیان است. گیاهی دارویی است از سرده نعنا و تیره لب گلی‌ها و له شده برگ‌های آن عطر نعنا دارد. مصارف شناخته شده آن در آشپزی و شیرینی‌پزی و در طب سنتی بعنوان آرام‌بخش و مسکن و نیز در سقط جنین بکار می‌رود. اسانس آن در صنعتعطر سازی کاربرد دارد و دارای ماده سمی پولِگون∗ است.

فرهنگستان زبان فارسی این گیاه دارویی را «خالواش» و «نعناخالواش» نامیده و در توصیف آن آورده‌است: گونه‌ای نعنا به شکل خوابیده یا خیزان با ساقه‌های متعدد و پوشیده از کرک‌های متراکم و گسترده؛ پهنک برگ‌ها تخم‌مرغی، به طول ۵ تا ۲۰ میلی‌متر و حاشیهٔ صاف یا کم‌وبیش دندانه‌دار است و گل‌آذین آن دارای چرخه‌های کروی و گل‌های غالباً بنفش و به‌ندرت سفید است که با فاصله از یکدیگر و پرشمار در محور برگ‌ها و در طول ساقه قرار گرفته‌اند.

با گیاه دارویی پونه می‌توان یک دم کردهٔ گیاهی فوق‌العاده تهیه نمود. برای تهیهٔ یک فنجان دم کردهٔ این گیاه دارویی ، یک قاشق غذاخوری سرخالی از برگ یا گل پونهٔ تازه و یا یک قاشق چای خوری برگ پونه خشک شده را در چای صاف کن درون یک لیوان ریخته و یک فنجان آب در حال جوش را روی آن بریزید. اجازه دهید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد و رنگ چای در بیاید. اگر دوست داشتید می‌توانید آن را کمی شیرین کنید.

پونه از خانواده نعناع است وبرای هضم غذا مفید می باشد جویدن نعناع و پونه برای بر طرف کردن سکسکه مفید است و ضد تشنج  و آرام کننده اعصاب است به درمان اسهال و بیماری های روده ای کمک می کند همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین a , b , است.

خواص درمانی گیاه دارویی پونه :

– گیاه دارویی پونه برای مقابله با بیماری‌های زیر سودمند است:

– حالت تهوع و استفراغ

– مشکلات و ناراحتی‌های گوارشی به طوری که از ترش کردن معده جلوگیری می‌کند و برای هضم غذا و برطرف کردن سکسکه مفید است.
– سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آسم
– سرفه و سیاه سرفه
– گرفتگی بینی
– با توجه به خواص ضدمیکروبی که در عصاره و اسانس پونه وجود دارد، می‌توان از این فراورده‌ها به عنوان جایگزین طبیعی برای آنتی بیوتیک‌ها استفاده کرد.
– مصرف دارویی  این گیاه دارویی  بیشتر برای خاصیت آرامبخشی و رفع سوءهاضمه و روان‌کننده عادت ماهانه، و گاهی برای تسریع سقط جنین بوده و همچنین کاهش نفخ معده را نیز باعث شده

– برای بهبود و درمان حالت تهوع و استفراغ،مشکلات و ناراحتی‌های گوارشی به طوری که از ترش کردن معده جلوگیری نموده و برای هضم غذا و برطرف کردن سکسکه مفید می باشد برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آسم،سرفه و سیاه سرفه،گرفتگی بینی، دارای خواص ضدمیکروبی  بوده که  در عصاره و اسانس پونه وجود داشته و  می‌توان از این فراورده‌ها به عنوان جایگزین طبیعی برای آنتی بیوتیک‌ها استفاده نیز نمود.گیاه دارویی پونه

 

–  پونه کوهی از بهترین گیاهان دارویی تقویت کننده بشمار می رود مصرف پونه کوهی کار روده ها را منظم می کند درد معده و بی اشتهایی را تسکین می دهد و برای ناراحتی های کبدی بسیار موثر است.گیاه دارویی پونه

– از نظر طب سنتی طبیعت گیاه دارویی پونه گرم و نشاط آور بوده و اعصاب و حافظه سالمندان را تقویت می نماید.

– برای درمان كبودی پوست كه در اثر ضربه يا فشار به وجود آمده شده باید ضماد پونه بگذاريد و اگر ليموترش تازه بود روزی  سه عدد همراه غذا میل  وگرنه روزی  سه قاشق آبليمو ميل شود.برای درمان بي‎اشتهايي ده  گرم گیاه دارویی پونه كوهي را در 500 سي‎سي آب جوش به مدت 20 دقيقه دم‎كرده صاف نموده  با عسل شيرين  کنید و ميل گردد.

– برگ‌ها و گل‌های گیاه دارویی پونه و همچنین ساقه‌های آن می‌توانند جایگزین مناسبی برای بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها باشند. گیاه دارویی پونه همچنین بادشکن، معرق، مدر و محرک نیز می‌باشد.

خواص دمنوش پونه :

– از دمنوش گیاه دارویی پونه برای درمان سرماخوردگی، زکام، سردرد‌ها، مشکلات گوارشی، کم کردن تب خفیف، تسکین گلودرد و برای بهبود نفخ شکم، حالت تهوع، و بی‌خوابی استفاده می‌شود.

– دمنوش گیاه دارویی پونه برای اسهال اسهال خونی و اسهال های باسیلی و همچنین ناراحتی های عصبی اختلالات گوارشی مفید و موثر است دم کرده پونه تقویت کننده خوبی است اگر گاهی پس از صورف غذا در معده احساس سنگینی نمودید و یا غذا را ترش کردید و یا به کلی ناراحت شدید می توانید از این دم کرده استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *