گیاه دارویی جینسینگ و خواص آن

جینسینگ

جینسینگ

جینسنگ نامی عمومی برای هر یک از ۱۱ گونه گیاهان همیشه سبز از سرده پاناکس از خانواده آرالیاسیه می‌باشد. ویژگی تمام این گیاهان آن است که حاوی نوعی گلیکوزید استروئیدی به نام جینسنوزاید هستند. جینسینوزاید با نام علمی Saponins Tri pterpenoid و درر برخی مواقع نیز با نام panaxosideee در ریشه جینسینگ شناخته می‌شود.

ریشه‌های جینسینگ فقط در فصل پاییز جمع‌آوری می‌شوند چرا که فقط دراین حالت است که می‌توانند حالت گوشتی و ظاهر مناسب و مطبوع خود را حتی پس از خشک شدن نیز حفظ کنند.

خواستگاه گیاه دارویی جینسینگ

ریشه گیاه دارویی جینسینگ از چنان جایگاهی در میان بومیان چینی و درطب سنتی آن دوران بر خوردار بوده‌اند که اطبای کهن، از آن به عنوان جزیی لاینفک در همه نسخه‌های تجویزی خود استفاده می‌کردند و آن را در درمان هر نوع بیماری مفید می‌دانستند، این چنین بود که ریشه‌های آماده شده این گیاه (پس از طی مراحل تکمیلی) توسط خود بیمار به منظور بازیابی سلامت گذشته و از دست رفته و یا توسط افراد سالم برای دستیابی و بهره‌مندی از خواص بی نظیر و شگفت آور گیاه دارویی جینسینگ جویده می‌شدند.

خواص درمانی گیاه دارویی جینسینگ

– گیاه دارویی جینسینگ دارای گلوکوزیدهای استروئیدی بنام پاناکیلون، یک ساپونین به نام پاناکسوزید یا پاناکسین مواد صابونی، یک اسانس روغنی فرار بنام پاناسین ، یک هورمون ، ویتامین B و ویتامین D  و استرول ها و یک گلوکوزید بنام جینسینگ می باشد.
علاوه بر این جینسینگ سرشار از ویتامینهای B6 و A ، فنر و روی است.

– ریشه جینسینگ شاید معروفترین داروهای چینی باشد که از دوران کهن تاریخ تا حال همواره آثار شفابخش آن مورد توجه حکمای طب سنتی قرار داشته است و دارد. از نظر خواص به طور کلی ، نیروبخش ، مقوی ، محرک ، بادشکن و نرم کننده می باشد.

– با توجه به نتایج برخی از بررسی های صورت گرفته, یکی از خواص جینسینگ ضد التهابی بودن آن است. در واقع جینسینگ دارای هفت ترکیب جین سنوزید است که اثرات ایمنی سرکوب کننده ایی دارند و موجب مقابله با التهابات در بدن می شوند.

– این گیاه قرن هاست که به منظور بهبود عملکرد حافظه، کاهش استرس، درمان ناتوانی، سستی و سایر علائم ناشی از فرسودگی و افزایش سن و همچنین برای افزایش طول عمر افراد مورد استفاده قرار می گیرد.

– جلوگیری از سردرد با گیاه دارویی جینسینگ

–  افزایش قدرت سیستم قلبی و عروقی

– مقابله با افسردگی

– کاهش میزان و شدت سرماخوردگی در فصل زمستان

جینسینگ

جینسینگ

– علاوه بر خواص درمانی جینسینگ , گیاه دارویی جینسینگ نقش بسیار پر رنگی در حفظ سلامتی پوست دارد. امروزه در بسیاری از محصولات مراقبتی پوست از این گیاه به وفور استفاده می شود و یکی از گیاهان دارویی طبیعی به شمار می آید که به طور گسترده ای در سلامت و زیبایی کاربرد دارد.

– این گیاه دارویی از طریق تحریک و بهبود نحوه کار مغز با افزایش اکسیژن و افزایش هوشیاری جسمانی و روانی بر روی عملکرد بهتر مغز تاثیر می گزارد. مصرف منظم گیاه دارویی جینسینگ احتمال ابتلاء به سرطان کبد، پانکراس و ریه را کاهش می دهد. نه تنها سلولهای سرطانی را متوقف می کند بلکه سلولهای غیر نرمال را به نرمال تبدیل می کند.

– جینسینگ را به عنوان یک عامل پیشگیری کننده و نیز اعاده کننده و کارا به منظور افزایش ظرفیت جسمانی و ذهنی و روانی تأئید کرده و نقش به سزای آن را به منظور کمک در بهبود عوارضی چون ضعف، ناتوانی، از دست دادن تمرکز در طول دوره نقاهت مورد توجه قرار داده است تا کنون حدود ۳۰۰۰ نوع مختلف آن از ریشه این گیاهان دارویی تخلیص شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

– تقویت سیستم ایمنی بدن با گیاه دارویی جینسینگ

– رفع خستگی، ضعف و بی حالی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *