سرفه را با گیاهان دارویی درمان کنید!

 

هرچند برای درمان سرفه در حال حاضر داروهايي در بازار موجود است اما اغلب اين داروها عوارضي مثل ايجاد حالت گيجي و خواب آلودگي را به دنبال دارند.

به گزارش پايگاه اينترنتي ارگانيك اتوريتي، سرفه سيگنالي است كه خبر مي‌دهد تعادل بدن به هم خورده است و نبايد آن را بدون توجه سركوب كرد يا به حال خود گذاشت. بنابراين متخصصان توصيه مي‌كنند كه سرفه بايد درمان شود و در اين مقاله چند روش درماني طبيعي براي اين منظور ارائه شده است.

راهكار اول به رژيم غذایی مربوط مي‌شود. پزشكان توصيه میكنند كه در رژيم غذايي خود مقادير زيادي از ميوه‌ها و سبزيجات خام را بگنجانيد. همچنين از مصرف غذاهاي توليد كننده مخاط مثل خوراكي‌هاي قندي و نمكي، لبنيات و نشاسته پرهيز كنيد. بعلاوه نوشيدن مقداری آب آناناس گرم به همراه دو قاشق چايخوری عسل مي‌تواند شربت طبيعي و موثر برای درمان سرفه باشد. يك راه‌كار معمول ديگر پاشيدن فلفل روی نصف ليمو و مك زدن آن است.

راهکار دوم استفاده از گیاهان دارویی مختلف میباشد که ما در این مقاله مفید سعی کردیم برای شما عزیزان همیشگی  گیاهان دارویی اینفو بخشی از گیاهان دارویی که در دمان سرفه مفید میباشند را معرفی نماییم .

– استفاده از عسل برای درمان سرفه

احتما با خواص عسل آشنا هستید. اولین مورد پیشنهادی ما برای درمان سرفه، عسل است.

مصرف عسل به عنوان داروی گلودرد قدمت طولانی دارد؛ و بنا بر مطالعات صورت گرفته، اثر آن در تسکین سرفه خشک بیشتر از برخی داروهای رایج حاویِ دکسترومتورفان است.
کافیست ۲ قاشق چایخوری عسل را با آبِ جوش یا دمنوش گیاهی و کمی آبلیمو مخلوط کنید تا یک داروی مؤثر داشته باشد. عسل خاصیت تسکین‌‌دهندگی دارد و آبلیمو به رفع گرفتگی کمک می‌کند. میل کردن عسل به تنهایی و یا همراه با نان هم می‌تواند مؤثر باشد.

– استفاده از گیاه آویشن برای درمان سرفه

در برخی موارد آویشن برای درمان بیماری‌های تنفسی به کار می‌رود. برخی مطالعات نشان داده‌اند مخلوط عرق آویشن و گل پیچک در تسکین سرفه و برونشیت خفیف مؤثر است. برگ آویشن حاوی فلاونوئید است که عضلات گردن و گلو را که در هنگام سرفه درگیر می‌شوند، شل می‌کند و موجب کاهش التهاب می‌شود.

تهیه‌ی چای آویشن ساده است؛ ۲ قاشق برگ آویشن خردشده را در یک فنجان آب جوش بریزید، سرپوشی رویش قرار دهید، پس از ۱۰ دقیقه آن را از صافی گذرانده و بنوشید.

همچنین آویشن و پونه به دلیل دارا بودن املاح گیاهی و خواص خاص شان از قدیم برای درمان عفونت ها و برخی بیماری ها توصیه می شدند که دم کرده این دو با هم برای درمان گلودرد و سرفه بسیار موثر است.

– یک روش دیگر این است که دارچین پودر نشده را جوشانده و پس از صاف کردن میل کنید. دم‌کردن عناب و زنجبیل نیز در کاهش سرفه بسیار موثر است. بارهنگ ، حریره بادام و دانه به نیز می‌تواند به عنوان نرم‌کننده سینه و کاهنده سرفه استفاده شود.

– استفاده از گیاه دارویی پرسیاوشان برای درمان سرفه

برگ‌های این گیاه دارویی ، آثار خوبی در درمان سرفه دارند. از این برگ‌ها می‌توان جوشانده یا دم‌کرده تهیه کرد که هر دوی آن‌ها باعث نرم شدن خلط و کمک به دفع آن می‌شوند. برای تهیه جوشانده، 3 قاشق برگ خشک پرسیاوشان را داخل 11 لیتر آب‌جوش بریزید و اجازه دهیدد مدتی بجوشد. سپس آن را صاف کنید و مایع به دست آمده را بنوشید. برای تهیه دم‌کرده، مقداری برگ خشک را داخل 1 لیتر آب‌جوش بریزید و اجازه دهید بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف و میل کنید.

– استفاده از گیاه دارویی بارهنگ برای درمان سرفه

دانه‌های این گیاه دارویی ، لعاب‌دار است و باعث نرم کردن سینه و برطرف شدن سرفه می‌شود. دانه‌های آن را در آب خیس و لعاب آن را استفاده می‌کنند.

– چای پیاز برای درمان سرفه

پیازها را شسته و تمیز می کنیم و به چهار قطعه برش می زنیم. قطعات را در یک کاسه ریخته، آب می ریزیم و در حرارت قرار می دهیم تا زمانی که نیمی از آب آن تبخیر شود. سپس می گذاریم خنک شود. بر روی ۵۰ میلی لیتر از مایع حاصل یک قاشق عسل و کمی آبلیموی تازه می ریزیم. معمولاً علائم سرفه بعد از دو بار خوردن کاهش می یابد.

– از دیگر مسکن های سرفه و درمان سرفه می توان دم کرده عناب و زنجبیل را نام برد.

–  یک قاشق مرباخوری به دانه را در نصف لیوان آب جوش بریزید تا به قوام بیفتد. سپس آن را صاف کنید و لعاب به دانه را بنوشید. حتی می توانید مقداری نبات نیز به آن بیفزایید. در صورتی که گلودرد و سرفه شدت یافت، می توان یک فنجان از این دمنوش را در صبح و فنجان دیگر را در شب نوشید چراکه نوشیدن این دمنوش در درمان سرفه مؤثر است و باعث خروج خلط نیز می شود.

– استفاده از گل بابونه برای درمان سرفه

نوشیدن دم‌کرده و دمنوش گل بابونه باعث بهبود سرفه می‌شود. گاهی هم آن را همراه عسل مصرف می‌کنند.

– استفاده از زنجبیل برای درمان سرفه

چای زنجبیل، ضدالتهاب قوی است که باعث کاهش درد گلو و سرفه می‌شود. در کشور چین، زنجبیل را همراه عسل و پیازچه می‌جوشانند و آن را معجزه‌ای در درمان سرفه می‌دانند.

– استفاده از نشاسته برای درمان سرفه

ترکیب نشاسته با آب‌جوش از قدیم برای تسکین سرفه‌های خشک به کار می‌رفت و اثربخشی خوبی دارد. این ترکیب نرم‌کننده سینه نیز است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *