جاذبه های طبیعی گردشگری شیراز

شیراز شهری تماشایی با جاذبه هایی از جنس طبیعی و تاریخی است که باعث شده است عده کثیری راهی سفر به این شهر زیبا شوند.

می توان گفت همان قدر که در داخل شیراز جاذبه های گردشگری تاریخی مانند حافظیه، سعدیه و … وجود دارد در بیرون از این شهر نیز جادبه های طبیعی وجود دارد که شاید کمتر کسی از آنها آگاه است.

در ذیل ما به چهار جاذبه گردشگری طبیعی این شهر زیبا اشاره میکنیم:

تنگ بستانک

تنگ بستانک یا بهشت گمشده در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب شیراز و در منطقه ای خوش آب و هوا به نام کامفیروز واقع شده است،این منطقه عمدتا کوهستانی و همراه با پوشش خاص جنگلی است که در فصل تابستان آب و هوای آن خنک و در زمستان بسیار سرد و یخبندان می باشد.

در زمان قدیم فقط بومی ها به این منطقه دسترسی داشتند و از آب آن برای خوردن و آشامیدن و همچنین کشاورزی روستاهای پایین این دره استفاده می شد، ولی بعدها این منطقه توسط گروهی کوهنورد و گردشگر به همگان معرفی شد و به خاطره زیبایی تحسین برانگیزش نام آن را “بهشت گمشده” گذاشتند.

گردشگران عموما در فصل بهار و تابستان در ماه های خرداد، تیر و مرداد از این مکان بازدید میکنند.

تنگ تیزاب

طبیعت کوهپایه ای همراه با پوشش جنگلی، منظره خارق العاده ای را در تنگ تیزاب به وجود آورده است، تنگه تیزاب در شمال غربی شهرستان اردک ( ۲۸ کیلومتری شهرستان سپیدان ) و در ۹۰ کیلومتری شهر شیراز واقع شده است، رودخانه اصلی این دره از کوه سپیدان نشات میگیرد.

کسانی که عاشق طبیعت هستند بهتر است حتما در فصل بهار و مخصوصا در اوایل اردیبهشت از این مکان دیدن کنند.

راه دسترسی به این مکان : با پشت سر گذاشتن اردکان، وارد جاده اردکان – یاسوج شوید .

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو در ۱۵ کیلومتری شیراز واقع شده و با وسعتی حدود ۶۰۰ کیلومتر مربع پناهگاهی برای حیات وحش و پرندگان محسوب می شد از جمله فلامینگو ،آنقوت و …

به واسطه همجواری مهارلو با شیراز این دریاچه یکی از مناطق گردشگری و تفرجگاهی محسوب می‌شود.

می توان گفت به علت تبخیر بالای آب، بخش اعظمی از این منطقه را بستری ازلایه‌ی نمک پوشانده است.

یکی از پدیده هایی که در این منطقه به علت شوری بیش از حد آب به وجود می آید “پدیده قرمز ” نام دارد که نوعی جلبک مقاوم در برابر شوری آب است و با افزایش شوری آب این منطقه ، رشد این نوع خاص از جلبک افزایش میابد و تکثیر بیش از حد آن برای جانوران این دریاچه بسیار خطرناک و مضر است.

غار شاپور

در جنوب ایران و در انتهای تنگ چوگان و در چهار کیلومتری شهر باستانی بیشاپور یکی از اسرارآمیزترین غارهای ایران قرار دارد.

تصور کنید شما بالای این کوه و در دهانه این غار هستید، آنچه که در وهله اول میبینید مجسمه ای عظیم جسه از شاپور اول، دومین امپراطور قدرتمند سلسله ساسانیان است، همچنین در دهانه غار دو کتیبه سنگی وجود دارد که یکی از آنها ترجمه کتیبه شاپور در نقش رجب و دیگری نحوه برپاسازی مجدد مجسمه پس از هزار سال است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *