ثبت سایت در گوگل وبمستر

یکی از مهمترین اقدامات پس از طراحی و راه اندازی، معرفی و ثبت سایت در گوگل است. برای جذب بازدیدکننده از طریق گوگل قبل از هر چیز باید صفحات شما در گوگل ایندکس شوند. برای یک سایت که به تازگی راه اندازی شده است جلب توجه گوگل و روبات های آن میتواند زمان زیادی را طلب کند. در این مقاله قصد داریم دو روش اصلی و مهم برای ثبت سایت در گوگل را به شما معرفی کنیم.

ثبت آدرس دامنه در گوگل

اصلی ترین روش برای ثبت سایت در گوگل از طریق صفحه ای است که گوگل مخصوص این کار در نظر گرفته و شما بدون اتلاف وقت یا هرگونه اطلاعات جانبی میتوانید آدرس سایت خود را به گوگل معرفی کرده و درخواست ارسال روبات های خزنده و ایندکس آن را به گوگل بدهید.

آموزش ثبت سایت در گوگل وبمستر|ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز

معرفی آدرس سایت تازه تاسیس به گوگل

ثبت سایت در گوگل به این روش معمولا برای سایت های تازه تاسیس پیشنهاد میشود و به تنهایی نمیتواند تاثیر بالایی بر سئو سایت شما داشته باشد. اگر مدتی از راه اندازی سایت شما میگذرد و صفحات ایندکس شده ای در گوگل دارید، دیگر نیازی به انجام این کار نیست و بهتر است مستقیما به مرحله بعدی ثبت سایت در گوگل بروید.

ثبت سایت در گوگل وبمستر

روش دوم که بسیار مهم و کاربردی نیز می باشد ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز است. استفاده از این ابزار رایگان امکانات و اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار میدهد که در حال حاضر برای سئو هر سایتی ضروری می باشد.

گوگل وبمستر تولز چیست؟

گوگل وبمستر تولز مجموعه ای از ابزارهای رایگان سئو است که توسط سایت گوگل و برای استفاده وبمستران طراحی شده است. اطلاعاتی مانند میزان سلامت سایت، تعداد صفحات ایندکس شده، کلمات کلیدی ورودی به سایت، ثبت سایت در گوگل، معرفی نقشه سایت و … همگی از طریق پنل مدیریت وبمستر گوگل در دسترس شما خواهند بود. ولی مهمترین کاربرد این ابزار در شرایط ویژه و مشکلات است که بسیار به شما کمک خواهد کرد. بطور مثال در صورت جریمه شدن سایت شما، گوگل از همین طریق به شما اطلاع خواهد داد و یا متخصص سئو شما امکان بررسی وضعیت را خواهد داشت.

آموزش ثبت سایت در گوگل وبمستر|ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز

ثبت سایت در گوگل وبمستر

نحوه معرفی سایت به گوگل از طریق وبمستر

برای شروع کار به صفحه اصلی وبمستر گوگل رفته و با یک اکانت Gmail به آن وارد شوید. در اینجا با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد. آدرس سایت خود را را در نوار پایین صفحه وارد کرده و بر روی دکمه “ADD A SITE” کلیک کنید.

آموزش ثبت سایت در گوگل وبمستر|ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز

نحوه ثبت سایت در گوگل وبمستر

در این مرحله شما باید هویت خود را بعنوان صاحب اصلی سایت تایید کنید. ثبت سایت در گوگل و تایید هویت از چند روش قابل انجام است که مهمترین آنها دانلود فایل از وبمستر گوگل است. مطابق با تصویر زیر شما باید فایل مورد نظر را از وبمستر دانلود کرده و برروی هاست خود و در ریشه اصلی آپلود کنید. از طریق مراجعه به آدرسی که جهت تایید هویت در اختیار شما قرار گرفته میتوانید از انجام صحیح این بخش مطمئن شوید. در نهایت با فشردن دکمه Verify و در صورت انجام صحیح مراحل با پیامی مبنی بر ثبت سایت در گوگل مواجه خواهید شد و از این به بعد به کلیه امکانات وبمستر دسترسی خواهید داشت. شما نباید حتی بعد از تایید هویت این فایل را از روی سایت خود پاک کنید.

آموزش ثبت سایت در گوگل وبمستر|ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز

ثبت سایت درگوگل

استفاده از HTML Tag

اگر به هردلیل شما دسترسی به سرور یا هاست خود ندارید یا امکان آپلود فایل برای شما فراهم نیست دو راه دیگر وجود دارد که میتواند در ثبت سایت در گوگل به شما کمک کند.

بر روی تب “Alternate methods” کلیک کرده و دایره کنار گزینه HTML tag را انتخاب کنید. در این بخش یک خط کد HTML به شما داده خواهد شد که باید آن را در هدر سایت خود و قبل از بسته شدن دستور قرار دهید. پس از قرار گرفتن این کد در فایل هدر سایت شما و فشردن دکمه Verify کار ثبت سایت در گوگل به پایان رسیده و دسترسی به امکانات برای شما باز خواهد شد.

آموزش ثبت سایت در گوگل وبمستر|ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز

آموزش ثبت سایت در گوگل وبمستر

استفاده از Google Analytics

روش دیگری که بسیار ساده نیز می باشد استفاده از اکانت گوگل آنالینیکز برای ثبت سایت در گوگل و تایید هویت شماست. اگر از آمارگیر گوگل آنالیتیکز برای سایت خود استفاده میکنید و کد مربوط به آن در سایت شما قرار دارد میتواند با انتخاب گزینه Google Analytics و فشردن دکمه Verify خیلی سریع هویت خود را تایید کنید. البته تنها در صورتی ثبت سایت در گوگل وبمستر انجام میشود که اکانت آنالیتیکز خود را نیز با همین آدرس Gmail ساخته باشید.

آموزش ثبت سایت در گوگل وبمستر|ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز

در این مرحله شما کار ثبت سایت در گوگل و تایید هویت را به خوبی انجام داده اید، مهمترین مراحل بعد از این کار تعیین دامنه اصلی سایت و معرفی نقشه سایت به گوگل خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *