۴ اَبَر ماده‌‏ی‌‏غذایی

کشاورزان فرانسوی در لَبَتوت Labatut در جنوب غربی فرانسه در حال پرورش نوعی کیوی کوچک هستند. در این تصویر که در تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۱۰ گرفته‌‏شده، اندازه‌‏ی کوچک آن با اندازه‌‏ی طبیعی یک کیوی مقایسه‌‏شده‌‏است. (ژان پیر مولر/AFP/Getty Images)

در اینجا گروهی از مواد غذایی فوق مغذی گردآوری‌‏شده‌‏است اما چه چیز باعث‌‏می‌‏شود که یک ماده‌‏ی غذایی عنوان شگفت‌‏انگیز را نصیب خود کند؟

کَری کویی  Kari Kooiکه یک متخصص رسمی تغذیه در بیمارستان مدوتیست هوستون Houston Methodist  است در یکی از روزنامه‌‏های منتشر‌‏شده، اظهارداشت : “اَبرماده‌‏ی غذایی لبریز از مواد مغذی و آنتی‌‏اکسیدان‌‏ است و افزودن آن‌‏ها به وعده‌‏های غذایی‌‏ فواید بی‌‏شماری به‌‏همراه‌‏دارد. یک رژیم غذایی مغذی هم بر سلامت جسم و هم بر سلامت روح تأثیری مثبت ‌‏می‌‏گذارد.”

کویی ۴ نوع ماده‌‏ی غذایی پاییزه را که از خانواده‎ی مواد غذایی فوق مغذی هستند، نام‌‏برده‌‏است.

دانا بوگلاک اهل فیلادلفیا (ایالت پنسیلوانیا) کدوتنبلی را که در مزرعه‌‏ی سالی در شهر ریکبوروی پِن پرورش‌‏داده‌‏شده، در دست‌‏دارد (۳۰ اکتبر ۲۰۱۱). به‌‏عقیده‌‏ی بیمارستان مدوتیست هوستون، کدوتنبل میوه‌‏ای فوق مغذی است. (ویلیام توماس کِین/ Getty Images)

۱.کدوتنبل. کدوتنبل مانند هویج سرشار از بتا کاروتِن است. بتا کاروتن ماده‌‏ی سازنده‌‏ی ویتامین A می‌‏باشد که برای سلامت چشم ضروری است. کدوتنبل‌‏ها را می‌‏توان به روش‌‏های مختلف مصرف‌‏کرد. می‌‏توان آن‌‏ها را مانند کدوحلوایی زمستانه کباب‌‏کرد، در سوپ و خورش استفاده‌‏نمود و از آن به عنوان ماده‌‏ی شیرین در نان و کلوچه‌‏ی میوه‌‏ای استفاده‌‏کرد.

به‌‏گفته‌‏ی کویی، می‌‏توان دِسِر خوش‌‏مزه‌‏ای با مخلوط پوره‌‏ی کدوتنبل با ماست وانیلی یونانی درست‌‏کرد. کمی پوره‌‏ی کدوتنبل به‌‏همراه ادویه‌‏ی آن، بلغور خوش‌‏مزه‌‏ای برای صبحانه می‌‏شود.

سرآشپزی تخم‌‏های یک کدوتنبل ۶۰۰ گرمی را، دردست‌‏گرفته و درحال آماده‌‏کردن خوراک اصلی کدو است. این کدوتنبل در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۱۰ اهداشد. (کیمیهیرو هوشینو/ AFP/Getty Images)

۲.تخم کدو. به نوشته‌‏ی کویی این نیروگاه کوچک “دارای چربی‌‏های مفید قلب، پروتئین و فیبر است. همچنین دارای موادمعدنی بسیاری مثل منیزیوم است که برای استخوان‌‏ها مفید می‌‏باشد و آهن که در اکسیژن‌‏رسانی به سلول‌‏ها کمک‌‏می‌‏کند. تخمه‌‏های برشته‌‏ی کدوتنبل را می‌‏توان با پوست خورد و به عنوان تنقلات در طول روز استفاده‌‏کرد.”

برای برشته‌‏کردن تخم کدو، آن‌‏ها را برای چندین ساعت و یا در طول شب در آب‌‏نمک خیس‌‏کنید (یا می‌‏توانید به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید). سپس آن‌‏ها را بشورید و با روغن زیتون ، کمی نمک یا تمبر هندی مخلوط‌‏کنید.

سپس آن‌‏ها را به مدت ۱۰ دقیقه در دمای ۳۲۵ درجه‌‏ی فر بپزید. بعد از ۱۰ دقیقه آن‎ها را از فر خارج‌‏کرده و آن‌‏ها را تکان‌‏دهید و برای ۱۰ دقیقه‌‏ی دیگر آن‌‏ها را در فر بگذارید. مراقب‌‏باشید تا نسوزند و از یک هله‌‏هوله‌‏ی ترد و سالم لذت‌‏ببرید !

۳.کیوی. به‌‏غیر از کالیفرنیا، در جاهای دیگر کیوی، میوه‌‏ای محلی به‌‏حساب‌‏نمی‌‏آید. کیوی از ماه اکتبر تا مِی برداشت‌‏می‌‏شود. این میوه‌‏ی درختی گرمسیری دارای مقادیر بسیار زیادی از ویتامین‌‏C  است. مزه‌‏ی آن،  تداعی‌‏کننده‌‏ی طعم توت‌‏فرنگی، خربزه، موز و مرکبات است. کیوی را می‌‏توان از وسط نصف‌‏کرد و آن را با قاشق ‌‏خورد. می‌‏توان آن را پوست‌‏کند و آن را قطعه‌‏قطعه‌‏نمود. این میوه‌‏ی سبزرنگ را می‌‏توان در نان‌‏شیرینی مربایی (تارت) استفاده‌‏کرد.

کلودیا روت، جانشین رئیس حزب سبزهای آلمان، اناری دردست‎دارد ( نوامبر۲۰۱۲). انار سرشار از آنتی‌‏اکسیدان‌‏ است. (شان گالوپ/ Getty Images)

۴.انار. انار میوه‌‏ای کهن و ترش‌‏مزه است که برای قرن‌‏ها مورد تحسین‌‏قرار‌‏می‌‏گرفته‌‏است. انار سرشار از آنتی‌‏اکسیدان و فیبر است. اما نحوه‌‏ی خوردن آن برای برخی سخت‌‏است.

براساس اخبار منتشر‌‏شده از بیمارستان متودیست هوستون، دانه‌‏کردن انار می‌‏تواند کار راحتی باشد. آن را از وسط نصف‌‏کرده و در ظرفی از آب قرار‌‏دهید. دانه‌‏های یاقوتی و براق انار از پوسته‌‏ی سفید آن جدا‌‏ و پوست سفید و تلخ آن در سطح آب شناور‌‏می‌‏شود.

روش دیگری که توسط انجمن آشپزی امریکا پیشنهاد‌‏شده این است که آن را از وسط نصف‌‏کرده و دانه‌‏های آن را با قاشق درآورده و سپس با دست پوسته‌‏ی سفیدرنگ را از دانه‌‏ها جدا‌‏کنید.

می‌‏توان دانه‌‏های انار را در سالاد استفاده‌‏کرد و یا با پنیر فِتا و خرما مصرف‌‏نمود.

در هنگام خرید انار این موارد را در نظربگیرید : تابستان امسال، شرکت میوه‌‏ی گِرشام در اُرگان داوطلبانه واردات دانه‌‏ها‌‏ی منجمد انار از ترکیه را لغو‌‏کرده‌‏است. مرکز کنترل بیماری‌‏ها و وزارت غذا و دارو در حال تحقیق درباره‌‏ی این موضوع هستند که آیا دانه‌‏های انار وارداتی از ترکیه به ویروس هپاتیت A آلوده‌‏اند یا خیر.

همچنین این شرکت واردات ۵۰۰۰ دانه‌‏ی طبیعی انار از شرکت وودِستاک را لغو‌‏نموده‌‏است. تاکنون هیچ ‌‏گونه بیماری گزارش‌‏نشده‌‏است. به عقیده‌‏ی شرکت وودستاک این عمل “احتیاطی بیش از اندازه” است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *