کانادا : مرگ غم‌‏انگیز مادر جوان، تنها سه روز پس از تولد نوزادش در بیمارستان

 

« عایشه ریاض » و « احمد سلیم » هفت سال پیش، در سال ۲۰۱۳ با هم ازدواج کردند. (عکس ارسالی از احمد سلیم به سی‌‏بی‌‏سی نیوز)

قرار بود با تولد نخستین فرزند، سه نفره شدن خانواده کوچک‌‏شان را جشن بگیرند، اما تنها سه روز پس از تولد پسر کوچک، اتفاقی دردناک و ناگهانی سرنوشت این خانواده را برای همیشه زیر و رو کرد و شادی « احمد سلیم »، پدر جوان خانواده را از وی گرفت.

به گزارش سی‌‏بی‌‏سی نیوز، « عایشه ریاض »، زن جوان کانادایی که به تازگی از دانشگاه تورنتو فارغ‌‏التحصیل شده بود، پس‌‏از زایمان در بیمارستان استوفویل مارکام با ابتلا به نوعی عفونت بیمارستانی جان خود را از دست داد.

طبق اظهارات خانواده عایشه، او که هفتم فوریه به همراه همسرش برای تولد نخستین فرزندش « عیسی » به این بیمارستان مراجعه کرده بود، در حالی که در بخش زایمان بستری بود، تنها ظرف ۷۲ ساعت با بروز علائمی همچون درد و تب و در نهایت شوک شدید، قربانی عفونت « استرپتوکوک نوع A » در بخش زایمان شد و تلاش‌‏ها برای احیای وی بی‌‏نتیجه ماند.

بیمارستان استوفویل هنوز به‌‏طور ویژه در مورد گفته‌‏های این خانواده اظهار نظر نکرده، اما ابتلای سه زن به این نوع عفونت در بخش زایمان طی ماه فوریه را تایید کرده که یکی از آنان به علت شدت عفونت درگذشته است.

احمد سلیم، همسر عایشه ۲۴ ساله که بسیار از این رخداد اندوهگین است، پس از شرح وضعیت همسرش پس از زایمان، اظهار داشت که او طی این سه روز از دردهای مختلفی همچون درد در دنبالچه، درد شکم، تب، احساس گرمای شدید و مشکلات تنفسی شکایت داشته اما ظاهرا توجه کافی از سوی پرسنل بیمارستان صورت نگرفته است.

او گفت که در روز سوم پزشک، درپی افزایش شدید ضربان قلب عایشه، متوجه وضعیت اورژانسی وی شده و او را سریعا به بخش مراقبت‌‏های ویژه منتقل کرده است.

سلیم گفت : « حدود ساعت ۴ صبح، پزشک با بیان این که عایشه ممکن است دچار شوک سپتیک شود، از لوله‌‏ای کمکی برای تنفس وی استفاده کرده است. »

سلیم گفت که چند دقیقه‌‏ای دستان عایشه را که در دست خود نگه داشته بود، رها کرده و از اتاق خارج شده تا خانواده‌‏اش را مطلع کند؛ پس‌‏از آن در بازگشت متوجه می‌‏شود که پرسنل بیمارستان درحال انجام عملیات احیا بر روی عایشه هستند، اما در نهایت تلاش‌‏هایشان به شکست انجامید.

او افزود : « گریه می‌‏کردم  و دستش را گرفتم و گفتم خواهش می‌‏کنم بلند شو، خواهش می‌‏کنم بلند شو؛ اما آنها من را کنار کشیدند و گفتند او دیگر برنمی‌‏گردد. او از شوک سپتیک درگذشت. »

سلیم می‌‏گوید که بعد از این اتفاق با مرور خاطراتش به سختی توانسته بخوابد و ذهنش مملو سوالاتی درباره این که منشا این اتفاقات در کجا بوده و قصور و اشتباه از سوی چه کسانی رخ داده، بوده است.

در روز درگذشت عایشه ریاض، بیمارستان مارکام استوفویل تحقیقات خود را در مورد این ماجرا آغاز و پنج روز بعد نیز شیوع این عفونت در بیمارستان مذکور را اعلام کرد.

« لیزا جویس »، معاون امور ارتباطات بیمارستان به سی‌‏بی‌‏سی نیوز گفت : « بلافاصله دستورالعمل‌‏های لازم برای جلوگیری از شیوع عفونت، همچون تشدید پاکسازی‌‏ها و ضدعفونی‌‏ و نیز ایجاد محدودیت برای ملاقات‌‏ کنندگان را به اجرا درآورده‌‏ایم. »

گزارش‌‏ها حاکی از آن است که دو تن از پرسنل به علت کوتاهی‌‏های مجزایی در پرونده پزشکی عایشه، توبیخ شده‌‏اند.

همچنین بیمارستان اعلام کرده که در حال بررسی علت اصلی شیوع این عفونت است و هم اکنون هیچ مورد تأیید شده‌‏ای در بخش زایمان وجود ندارد.

به گفته آژانس بهداشت عمومی منطقه یورک، « عفونت استرپتوکوک نوع A »، دارای الگویی فصلی است که اغلب در فصل زمستان و بهار اتفاق می‌‏افتد و در بیشتر موارد فراتر از گلودرد نمی‌‏رود، اما گونه‌‏های تهاجمی آن با نفوذ به قسمت‌‏های عمیق‌‏تر بدن همچون ریه‌‏ها، خون و یا بافت‌‏های پیرامون عضلات، می‌‏تواند زندگی فرد را تهدید کند.

نوع تهاجمی این بیماری در منطقه یورک در سال گذشته ۳۴ نفر را هدف قرار داده است. از آغاز سال ۲۰۱۸ هم تاکنون نُه مورد شناسایی شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *