معرفی ۱۰ جاذبه‌ی دیدنی و گردشگری استان لرستان

 

لرستان، مهد دلیران ایرانی

«لرستان» از قدیم و ایام به مهد شیردلان ایرانی معروف بوده و در طی سالیان دراز دلاوران زیادی را پرورش داده است، اما جدایی از همه‌ی افتخار آمیزی‌های این استان از جاذبه‌های دیدنی لرستان نمی‌توان گذشت!

از هر سو که به لرستان بنگریم جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این استان چشمانتان  را به خود خیره می‌کند و باعث تحسین شما می‌شود.

برای آشنایی هر چه بیشتر با این استان تاریخی ما را در پست زیر همراهی کنید.

قلعه‌ی فلک و الافلاک

قلعه‌ای تاریخی با نام «فلک و الافلاک» به عنوان یک از جاذبه‌های اصلی استان زیبای لرستان محسوب می‌شود، این قلعه که یادگاری از دوران ساسانیان محسوب می‌شود فراز و نشیب‌‌های زیادی را به خود دیده و بارها از جان و مال مردم ایران زمین در برابر حجوم بیگانگان محافظت کرده است.

در حال حاضر این قلعه تاریخی به عنوان یک موزه‌ی جامع شناخته می‌شود و از بخش‌ها مختلفی همچون تالار موزه مردم شناسی، تالار باستان شناسی و … تشکیل شده است.

آبشار آب سفید الیگودرز

درست پس از رد کردن جاده‌ای با مه دلنواز منظره‌ای به شدت دل‌انگیز چشمان شما را به خود خیره می‌کند و این منظره چیزی به جزء «آبشار آب سفید الیگودرز» نیست.

درست در دامنه غربی رشته کوه اشترانکوه در شرق کوه بلند قالی کوه، آغوشش را باز کرده و این آبشار دلنواز را در آغوش گرفته است همچنین اگر اهل طبیعت گردی و پیکنیک هستید این آبشار زیبا را از دست ندهید.

آبشار بیشه لرستان

در دل جنگل‌های سرسبز بلوط و کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس، آبشاری رویایی به نام «بیشه» قرار دارد که یکی زیباترین و معروفترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود.

این آبشار خیره کننده با داشتن ۴۸ ارتفاع از سطح زمین، به عنوان چهل و هشتمین اثر ملی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.

دریاچه گهر دورود

لرستان از آن دست استان‌های خرمی محسوب می‌شود که دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی است و آوازه‌ی این جاذبه‌های طبیعی چنان در دنیا پیچیده است که برخی‌ها معتقداند، لرستان پایتخت طبیعت ایران است.

یکی از این جاذبه‌های خارق العاده «دریاچه‌ی گهر دورود» است.

آب دریاچه گهر بزرگ زلال و عاری از کدورت است و به دلیل بازتاب و شکست نور در آب، فیروزه‌ای رنگ دیده می شود. دریاچه به اندازه‌ای شفاف است که در قسمت های کم عمق می توان به راحتی کف دریاچه را تماشا کرد و از زیبایی آن لذت برد.

دره خزینه لرستان

«دره خزینه» نام جاذبه‌ای منحصر به فرد است که در میانه های جاده پلدختر به اندیمشک و در جوار روستایی به همین نام قرار دارد.

این دره نشانه‌هایی از فرسایش در طی سال‌های دور و دراز را دارد و گویی پس از فراز و نشیب‌های بسیار به شکل امروزی خود در آمده است؛ همچنین این دره علاوه بر جاذبه‌های طبیعی فراوانی که در دل خود جای داده، دارای جاذبه‌هایی چون پل معلق دره خزینه می‌باشد.

آبشار برنجه شورآباد

آبشارها یکی از پدیده‌های حیرت انگیز طبیعت به شمار می‌آیند که با استفاده از سقوط آب یکی از زیباترین نمایش ها را در طبیعت به راه می اندازند.

درست در ۹۷ کیلومتری شهرستان الیگودرز، یکی از بلندترین آبشارهای ایران به نام «آبشار برنجه» قرار دارد. این آبشار که با نام تاف نیز شناخته می‌شود از سه طبقه تشکیل شده عنوان یکی از پدیده‌های زیبای طبیعی به شناخته می‌شود.

همچنین با کمی جستجو در اینترنت متوجه می شویم که در بسیاری وبسایت ها از این آبشار با عنوان بلندترین آبشار آسیا و سیزدهمین آبشار بلند جهان یاد شده است.

تنگه شیرز لرستان

در محل تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان تکه ای از سرزمین ایران همچون بهشتی گمشده خودنمایی می کند که چشمه‌ها و رودها و آبشارهای زیادی را به این منطقه هدیه کرده است.

با توجه به صعب العبور بودن مسیر این تنگه به شدت رویایی، معدود افرادی توانسته‌اند تا بخش‌های اصلی این منطقه پیش بروند و همین امر باعث بکر ماندن هر چه بیشتر این منطقه شده است.

تالاب های پل دختر

یکی از عجایب زیبایی که در استان لرستان قرار دارد و قدمت آن به ۱۰ تا ۱۱ هزار سال پیش می‌رسد، تالاب‌های یازده گانه «پل دختر» است.

این تالاب‌های خارق العاده علاوه بر داشتن منظره‌ای دل نواز نقش موثری را در اکوسیستم منطقه دارد.

دریاچه‌ی کیو خرم آباد

یکی از تفرجگاه‌های درون شهری که به عنوان یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری حساب می‌شود، «دریاچه‌ی کیو خرم آباد» است.

این دریاچه ی تماشایی مساحت ۷ هکتاری خود را در میان شهر گسترده است و بین ۳ تا ۷ متر عمق دارد و هرساله تعدادی از جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر را نیز میزبانی می‌‌کند و مامن امنی را برایشان به وجود می‌آورد.

دریاچه کیو علاوه بر داشتن منظره‌ای به شدت دل انگیز دارای امکاناتی چون قایق سواری، جت اسکی،‌ اسکی روی آب و … می‌باشد.

لاله‌های واژگون الیگودرز

دامنه‌های زاگرس هر سال در اواخر فروردین و اردیبهشت ماه پوشیده از گل های لاله زیبا می شود و چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

قسمتی از این منظره تماشایی در شهرستان الیگودرز واقع شده که از از ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی مرکز الیگودرز شروع و تا فراز دامنه‌های زاگرس ادامه می‌یابد.

«دشت دالانی» در ارتفاعات حفاظت شده اشترانکوه از معروفترین این دشت‌ها در الیگودرز است که حدود دوهزار و ۹۰۰ هكتار وسعت دارد.

کوه‌های همچون مورزرين، قالی كوه، شاه كول و نسارتخت دشت را در آغوش گرفته و منظره ای فوق العاده زیبا خلق کرده اند و هرسال در اوایل بهار بعد از آب شدن برفها در کوهها، لاله های زیبای واژگون می‌رویند.

کجا بمانیم؟

این بوم‌گردی درست در جایی در دل کوه‌های اشترانکوه با طبیعتی بکر و زیبا و در مجاورت دریاچه‌ی زیبای رودخان‌آباد همراه با معماری به سبک خانه‌‌های سنتی از چوب و کاهگل واقع شده است و به شما تجربه‌ای را می‌دهد که محال است بتوانید حتی یک ثانیه لذت آن را فراموش کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *