فواید درمانی گیاه دارویی دم اسب

دم اسب گياهي است كه از 270 ميليون سال پيش در روي زمين وجود داشته است و بعنوان گياه دارویی در اروپا و چين بكار رفته است .

گیاه دارویی دم اسب چون داراي مقدر زيادي سيليس می باشد بنام سيليس Silica نيز معوف است .

گیاه دارویی دم اسب دو نوع ساقه هوايي درد .ساقه ای كه به رنگ قرمز است و د راوائل بهار ظاهر مي شود و ديگری ساقه نازک که به رنگ سبز بوده و بعد از آن رشد مي كند و مصرف طبي درد .

گیاه دارویی دم اسب در كشورهای اروپا ، آسيا و ارتفاعات هيماليا و شمال ايران به طور خودرو مي رويد.

ترکیبات شیمیایی گیاه دارویی دم اسب

اين گياه دارویی را نبايد اطفال خردسال و زنان حامله مصرف كنند مقدار مصرف زياد آن نیز ممكن است باعث ناراحتي معده و اختلال در دستگاه هضم و اسهال شود

خواص درمانی گیاه دارویی دم اسب

1- برا ي رفع گلو درد و روم گلو جوشانده دم اسب را غرغره كنيد .

2-كمپرس آن براي برطرف كردن دردهای آرتروز و روم مفاصل مفيد است .

3-براي درمان التهاب چشم ،‌ چشمان خود را با جوشانده دم اسب بشوئيد .

4-ضرب خوردگي قسمت های بدن را با كمپرس دم اسب التيام دهيد .

5-کاربرد گیاه دارویی دم اسب از نظر طبیعت طبق رأی حکمای طب سنتی ایران کمی سرد و خشک است و معتقدند که گیاه دارویی قابض و بند آورنده خونریزی از اعضای مختلفه بدن است و در بند اوردن خونروی از رحم نافع است. جهت بندآوردن خون شیره تازه این گیاه را می‌توان استفاده كرد.

6-برای درمان التهاب چشم ، چشمان خود را با جوشانده دم اسب بشوئید. ضرب خوردگی قسمت‌های مختلف بدن را با کمپرس دم اسب التیام دهید.این گیاه دارویی برای معالجه ناراحتی پروستات، عفونت های مجرای ادراری، دفع سنگ کلیه و کیست به کار برده می شود .

نحوه تهیه گیاه دارویی دم اسب

دم كرده : يك قاشق مربا خوری از گياه خشك را در يك ليوان آب جوش ريخته و براي مدت 10 دقيقه دم كنيد .

جوشانده : مقدر 100-80 گرم گياه خشك را در يك ليتر آب جوش ريخته و بگذاريد برای مدت نيم ساعت بجوشد سپس آنرا صاف كرده و بمقدار يك فنجان قبل از هر غذا بنوشيد .

گرد گیاه دارویی دم اسب : گياه دارویی خشك شده را در آسياب برقي بريزيد تا به صورت پودر درآید . مقدار مصرف پودر يك گرم قبل از هر غذا است .

مضرات گیاه دارویی دم اسب

اين گياه دارویی را نبايد اطفال خردسال و زنان حامله مصرف كنند مقدار مصرف زياد آن نیز ممكن است باعث ناراحتي معده و اختلال در دستگاه هضم و اسهال شود .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *