فواید انار را دست‌‌‌‏کم نگیرید

مصرف انار در کاهش فشار خون، سلامت قلب و عروق، جلوگیری از آلزایمر و سرطان پروستات، سلامت کلیه وکبد و رفع لک‌‏های پوستی مفید است. (Oli Scarff/Getty Images)

فواید این میوه دلچسب پاییزی آنقدر زیاد است که نمی‌‌‌‌‏توان از مصرف آن در این فصل چشم‌‌‌‌‏پوشی کرد.

به گزارش وب‌‌‌‌‏دا، کارشناسان تغذیه مصرف این میوه را برای کاهش فشار خون، سلامت قلب و عروق، جلوگیری از آلزایمر و سرطان پروستات، سلامت کلیه وکبد و رفع لک های پوستی بسیار مفید می‌‌‌‌‏دانند.

به گفته ناهید برخورداری، کارشناس تغذیه، انار منبع خوبی از آنتی‌‌‌‌‏اکسیدان، اسیدفولیک، پتاسیم، ویتامین C و آهن است و با داشتن حدود ۲۶۰ میلی‌گرم پتاسیم در مقابل ۳ میلی‌گرم سدیم در هر ۱۰۰ گرم در کاهش فشارخون مفید است.

ناهید برخورداری می‌‌‌‌‏گوید که انار برای سلامت قلب و عروق، جلوگیری از تصلب شریان‌ها و بروز سکته، پیری زودرس، آلزایمر و سرطان پروستات به کار می‌آید؛  پس مصرف آن برای بیماران قلبی عروقی می‌تواند بسیار مفید باشد.

 وی در ادامه می‌‌‌‌‏افزاید : “از طرف دیگر انار به واسطه داشتن مواد آنتی‌اکسیدانی و الاژیک اسید از بروز سرطان جلوگیری کرده و رشد تومورهای سرطانی مانند سرطان پوست و پروستات را کند می‌کند.”

 برخورداری همچنین با تاکید بر اشتهاآور بودن این میوه یاقوتی و توصیه به مصرف آن پیش از صرف غذا، گفت : “این میوه رفع‌‌‌‌‏کننده بیماری‌‌‌‌‏های کبد، مسومیت‌‌‌‌‏های خون، خستگی‌‌‌‌‏های جسمی و عصبی ست و سرماخوردگی و بیماری‌‌‌‌‏های عفونی و انگل‌‌‌‌‏های دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.”

 به گفته این کارشناس تغذیه، انارتنها یک میوه نیست بلکه یک پزشک و یک درمان کننده برای بیماری‌‌‌‌‏های زیادی‌‌‌‌‏ست. او معتقد است، انار تصفیه‌‌‌‌‏کننده خون و تقویت‌‌‌‌‏کننده قلب است؛ مصرف انار همچنین برای سلامت پوست و رفع لک‌‌‌‌‏های صورت بسیار مفید بوده و برای رفع خستگی و آرامش اعصاب نیز بسیار کارآمد است.

 طبق گفته این کارشناس فواید انار فقط به این‌‌‌‌‏ها محدود نمی‌‌‌‌‏شود، از دیگر ویژگی‌‌‌‌‏های آن می‌‌‌‌‏توان از خاصیت ضدباکتریایی عصاره انار هم نام برد. این عصاره با باکتری‌های ایجادکننده پلاک‌های دندانی مقابله کرده در سلامت دندان و دهان موثر است.

او متذکر شد : “آب انار و پوست آن، خواص ضعیف استروژنی داشته و لذا می‌توانند در برطرف کردن عوارض یائسگی موثر باشد.”

با وجود فواید بی‌‏شمار انار، زیاده‌‏روی در مصرف آن می‌‏تواند عواقب نا‌‏مناسبی هم داشته باشد.

برخورداری با اشاره به طبع سرد و خشک انار ترش و معتدل بودن انار شیرین توصیه کرد : “افرادی که مشکل نفخ معده دارند باید مصرف انار را محدود کنند ، ضمن اینکه زیاده‌روی در مصرف انار ترش، زخم معده به دنبال دارد.” و در ادامه اظهار داشت : “افراط در خوردن انار باعث یبوست، ناراحتی معده و زبر شدن گلو می‌شود. همچنین افرادی که مبتلا به ناراحتی ریوی هستند در مصرف انار احتیاط کنند.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *