روش هایی برای افزایش احتمال بارداری

روش هایی برای افزایش احتمال بارداری

برای بالا بردن احتمال باروری کارشناسان پیشنهاد‌های متعددی دارند که برخی از آنها در مطلب پیش رو آورده شده است.

از سه ماه قبل از اقدام به بارداری، قرص نخورید
مصرف قرص‌های ضدبارداری آسیبی به کیفیت دوره‌های قاعدگی یا باروری شما نمی‌زند؛ اما بدن نیاز به کمی زمان دارد تا دوباره آمادگی لازم برای باروری را پیدا کند. احتمالا بعد از قطع مصرف این داروها بی‌نظمی‌هایی در قاعدگی یا لکه‌بینی بین عادت‌ها خواهید داشت؛ اما لازم است که از سه ماه قبل‌تر از اقدام به بارداری، مصرف این قرص‌ها به‌طور کامل قطع شود. به عقیده متخصصان زنان و زایمان، اگر بدن به‌طور کامل از اثرات هورمون‌های ناشی از قرص‌های ضدبارداری خلاص نشده باشد، امکان سقط‌جنین بالا خواهد رفت؛ در نتیجه توصیه می‌شود قبل از بارداری بهتر است سه بار پریود شوید.

چکاپ کامل داشته باشید
نگرانی از وضع سلامت بدن ممکن است باعث کاهش باروری شود؛ برای مثال، داشتن اضافه‌وزن، مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب، خستگی زیاد، استرس‌های شدید و… ممکن است روی احتمال باروری تاثیر منفی بگذارد؛ در نتیجه لازم است قبل از اقدام به باروری به پزشک مراجعه کنید و چکاپ کامل شوید. علاوه بر این، در صورت وجود هر نوع بیماری مزمن یا ژنتیکی، درمان‌های سنگین دارویی، کم‌کاری تیروئید، دیابت، فشارخون بالا یا سابقه خانوادگی بیماری‌های جدی لازم است که قبل از بارداری بررسی‌های لازم روی سلامت زن و شوهر انجام شود. بهتر است آزمایش خون بدهید، هورمون‌هایتان بررسی شود و واکسن‌های لازم را بزنید. داشتن آگاهی از وضع سلامت‌تان باعث می‌شود با خیال راحت و آرامش بیشتری اقدام به بارداری بکنید. حتما با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید تا آزمایش‌های لازم را برایتان تجویز کند.

به دوره تخمک‌گذاری حساس‌تر باشید
اگر سیکل قاعدگی‌تان مرتب است، می‌توانید بسادگی دوره تخمک‌گذاری را که ۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی است، تخمین بزنید. از سه روز قبل تا سه روز بعد از این تاریخ، دوره باروری شما کلید می‌خورد. چون اسپرم به مدت سه روز در داخل دستگاه تناسلی زن زنده می‌ماند. اگر قاعدگی نامنظمی دارید، باید زمان تخمک‌گذاری را به شیوه دیگری محاسبه کنید. در این صورت باید به علائم فیزیکی بدن مانند درد در زیر شکم، ترشحات واژینال و احساس درد در ناحیه سینه‌ها حساس‌تر باشید. دمای بدن نیز نشان‌دهنده زمان تخمک‌گذاری است. از روز بعد از تخمک‌گذاری دمای بدن افزایش چشمگیری می‌یابد. می‌توانید هر روز صبح در یک ساعت و شرایط مشخص دمای بدن‌ خود را اندازه بگیرید. همچنین می‌توانید از تست‌های تخمک‌گذاری استفاده کنید. این تست‌ها میزان هورمون Lh در ادرار را (که ۲۴ تا ۳۶ ساعت قبل از تخمک‌گذاری آزاد می‌شود) اندازه‌گیری می‌کند.

نزدیکی را بیشتر کنید
علاوه بر شناسایی دوره تخمک‌گذاری بهتر است که برقراری رابطه را بیشتر کنید؛ چون در اوج نظم دوره قاعدگی نیز امکان دارد تاریخ تخمک‌گذاری جابه‌جا شود. مراقب خود و همسرتان باشید و سعی کنید روابط بیشتری برقرار کنید. چهار بار نزدیکی در هفته به جای یک بار، احتمال بارداری در عرض شش ماه را از ۱۷ به ۸۳ درصد افزایش می‌دهد.

حالت‌های مناسبی انتخاب کنید
اسپرم ها شناور هستند و به‌واسطه سیگنال‌های شیمیایی هدایت می‌شوند؛ اما بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند که برای هدایت هرچه بیشتر اسپرم وضع مناسبی برای آمیزش انتخاب شود. یعنی بدن در وضعی قرار بگیرد که بیشترین اسپرم به گردنه رحم برسد. در نتیجه لازم است حالتی انتخاب کنید که زاویه دخول در بیشترین و میزان خروج اسپرم در پایین‌ترین حد خود باشد.

بعد از نزدیکی دراز بکشید
بعد از اتمام نزدیکی بلافاصله از جای خود بلند نشوید و به مدت ۱۰ دقیقه به پشت بخوابید و در گرفتن دوش عجله نکنید.

تغذیه سالم داشته باشید
بی‌شک تجربه‌اش را داشته‌اید که تغذیه نامناسب و رژیم‌های لاغری سفت و سخت روی عادت ماهانه‌ شما تاثیر می‌گذارد. رژیم‌های سخت لاغری باعث کمبود ویتامین در بدن می‌شود و علاوه بر آن شما را خسته و افسرده می‌کند؛ البته اضافه‌وزن نیز به‌طور مستقیم روی باروری تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین لازم است که تغذیه سالم و متنوعی داشته باشید. روزانه پنج واحد میوه و سبزیجات، دو سهم غذایی پروتئین‌های حیوانی و گیاهی (ماهی، گوشت، تخم‌مرغ، عدس، سویا و…)، سه سهم غذایی قندهای دیرجذب (غلات کامل، پاستا، برنج، نان تهیه‌شده از آرد کامل)، سه محصول لبنی (ماست، شیر، پنیر) و چربی‌های سالم (ماهی، روغن‌های‌گیاهی، دانه‌ها و مغزها) داشته باشید. فراموش نکنید که از مصرف مواد غذایی چرب و قندی بکاهید و روزانه آب کافی بنوشید.

ورزش کنید
برای افزایش احتمال باروری لازم است‌ وزن خود را مهار کنید و احساس سلامت زیادی داشته باشید. وقتی بدن‌ شما از نظر جسمی و روحی در آمادگی کامل باشد، میلتان به برقراری رابطه بیشتر افزایش می‌یابد و احتمال باروری‌تان نیز بیشتر می‌شود. ورزش‌های مناسب و سبکی انجام دهید. نرمش‌های آرام‌تنی کمک زیادی به شما خواهد کرد.

استرس‌تان را مهار کنید
استرس باعث افزایش هورمون کورتیزول می‌شود که به هورمون استرس معروف است. این هورمون‌ها روی هیپوتالاموس تاثیر می‌گذارند و باعث کاهش ترشح هورمون GnRH (هورمون تاثیرگذار روی هیپوفیز و تحریک‌کننده ترشح هورمون‌های جنسی FSH وLH) می‌شود. این تاثیر باعث بروز اختلال در تخمک‌گذاری می‌شود تا جایی که حتی به قطع قاعدگی هم منجر می‌شود.

مصرف ماست کم‌چرب را کاهش دهید
نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد خانم‌هایی که روزانه بیش از دو محصول لبنی کم‌چرب مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ناباروری قرار می‌گیرند. مصرف بیش از اندازه ماست و شیر کم‌چرب باعث افزایش اختلال در تخمک‌گذاری می‌شود. شیر کم‌چرب در مقایسه با شیر کامل حاوی بیشترین میزان آندروژن، پرولاکتین و فاکتور رشد است. در نتیجه لازم است که روزانه دو محصول لبنی کامل میل کنید.

ترکیبات سمی ممنوع
همه ما بدون این‌که بدانیم، در معرض ترکیباتی سمی قرار داریم که روی باروری تاثیر منفی می‌گذارد. در عرض کمتر از ۵۰ سال که تولید ترکیبات شیمیایی در سراسر جهان با افزایش ۸۵ درصدی همراه بوده است، کمیت اسپرم به میزان ۵۰ درصد کاهش و میزان ابتلا به سرطان بیضه نیز ۵۰ درصد افزایش یافته است. قرارگیری در معرض ترکیبات سمی موجود در هوا، مصرف مواد غذایی آلوده به آفت‌کش‌ها، نوشیدن آب حاوی ترکیبات شیمیایی یا تماس با شوینده‌ها و… باعث کاهش احتمال باروری می‌شود.

مایعات سالم بنوشید
آبمیوه‌های طبیعی یا آب معمولی جزو بهترین گزینه‌هاست. توجه داشته باشید که مصرف زیاد قهوه یعنی بیش از شش فنجان در روز نیز باعث کاهش باروری می‌شود.

سیگار دشمن سلامت و باروری
مصرف دخانیات احتمال باروری را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد. لازم است قبل از بارداری سیگار را ترک کنید. باید بدانید که مصرف دخانیات در طول بارداری خطر سقط‌جنین و ناهنجاری‌های جدی در نوزاد را بالا می‌برد.

تاثیر گرما در اسپرم
اسپرم ها از گرما بیزار هستند. بیضه‌ها داخل کیسه بیضه و با فاصله از بدن قرار دارند و دمای آنها ۴ـ۲ درجه کمتر از دمای بدن است. افزایش دمای بیضه‌ها حتی به میزان یک تا دو درجه، کمیت و کیفیت اسپرم را به خطر می‌اندازد؛ در نتیجه لازم است که آقایان از سونا، حمام و جکوزی‌های خیلی گرم بپرهیزند. از نشستن‌های طولانی‌مدت و بخصوص انداختن پا روی هم و نشستن طولانی‌مدت روی صندلی‌های گرم‌کننده اتومبیل بپرهیزید. از پوشیدن لباس‌های تنگ با جنس الیاف مصنوعی خودداری کنید. جنس‌های کتان و نخی را انتخاب کنید. انجام برخی از ورزش‌ها را محدود کنید. لپ‌تاپ را روی پاهایتان قرار ندهید. استفاده طولانی‌مدت از تلفن‌های همراه به سلامت‌ شما‌ آسیب می‌زند و احتمال پدر و البته مادر شدن را کاهش می‌دهد.‌

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *