خواص درمانی و دارویی انگور

 

انگور یکی از میوه‌‌‌‌‌‌‏های مقوی و بسیار لذیذی است که خواص درمانی و دارویی زیادی برای سلامتی بدن دارد. دانه‌های سبز یا قرمز انگور خواصی جادویی دارند و در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثرند.

انگور طبیعتی گرم و تر دارد.

خواص درمانی آن

انگور، مقوی و مغذی است. قلب را تقویت می‌کند، ادرارآور است، ترشح کبد را زیاد می‌کند، اعتدال دهنده اخلاط است، بدن را در مقابل خستگی یا سوء تغذیه محافظت می‌‌‌‌‌‌‏کند، برای سینه و ریه مفید است. می‌‌‌‌‌‌‏تواند در درمان انسداد مجاری طحال، تب‌‌‌‌‌‌‏های مزمن، سردرد و رماتیسم نقش مفیدی داشته باشد.

خوردن انگورفراوان به جای صبحانه، شیر به زنان شیرده را زیاد می‌کند.

اگر چهل روز به جای صبحانه، انگور سبز بخورید و تا ظهر هیچ چیز دیگری نخورید، وزن بدن و مقدار اسیداوریک خون کم می‌شود و در رفع سموم بدن و درمان کم‌‌‌‌‌‌‏خونی موثر است.

فشار خون را پایین می‌آورد، برای کنترل تشنج‌‌‌‌‌‌‏های عصبی و امراض روانی مفید است. می‌‌‌‌‌‌‏تواند از خونریزی ریه جلوگیری کند. درد معده، ضعف معده و سوءهاضمه‌‌‌‌‌‌‏ حاصل از پرخوری را برطرف می‌کند. در رفع نفخ شکم و یبوست معده موثر است.

کودک را کم کم به خوردن آب انگور عادت دهید. می‌‌‌‌‌‌‏تواند از راشیتیسم یا « نرمی استخوان » بچه‌ها جلوگیری کند.

هر روز دولیوان بزرگ آب انگور بنوشید، یک لیوان بین صبحانه و ناهار، یک لیوان هم بین ناهار و شام. به درمان ورم و درد شصت پا که ناشی از نقرس، رماتیسم یا هموفیلی باشد، یا دیر بند آمدن خون‌‌‌‌‌‌‏ریزی‌‌‌‌‌‌‏ها کمک می‌کند.

در حمام خود را بشویید، بعد مدتی در وان آب گرم بنشینید و بعد از بیرون آمدن از وان، تفاله انگور را به بدن بمالید و مدتی صبر کنید، بعد آنها را بشویید. به کاهش درد کمر تا زانو، که ناشی از عصب سیاتیک باشد، کمک می‌‌‌‌‌‌‏کند.

دوبرابر آن را با روغن زیتون مخلوط کنید و روی آتش ملایم بجوشانید و دایما هم بزنید تا به‌‌‌‌‌‌‏مرور آبِ آن تمام شود و فقط روغن بماند؛ آن را هر روز بر پوست بمالید. برای چین‌‌‌‌‌‌‏وچروک پوست صورت تاثیر خیلی خوبی دارد.

آب آن را در دهان قرقره کنید. از خونریزی لثه جلوگیری می‌کند.

توجه داشته باشید انگور گذشته‌‌‌‌‌‌ ‏از خواص درمانی فراوانی که دارد، عوارضی نیز دارد : برای گرفتگی کبد و نفخ کلیه مضر است. آب آن برای معده‌‌‌‌‌‌‏هایی با مزاج سرد و تر مضر است، زیرا گاز و نفخ ایجاد می‌‌‌‌‌‌‏کند. اسراف در خوردن آب انگور، می‌‌‌‌‌‌‏تواند باعث سنگ کلیه شود. لذا مصرف‌‌‌‌‌‌‏کنندگان، موارد فوق را باید درنظر بگیرند.

برگرفته از کتاب گیاهان دارویی، تالیف احمد حاجی شریفی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *