خواص دارویی گل مغربی

گل مغربی

گل مغربی

گل مغربی با نام عمومی  که در عربي حشيشه الحمار ناميده مي شود، گياهي است دو ساله به ارتفاع حداکثر تا 5/1 متر که برگ هايي بزرگ، ساده، دندانه دار و با کناره موج دار دارد. اندام هوايي اين گياه پوشيده از تار است. گل ها درشت، قيف مانند و به رنگ زرد روشن هستند که چهار کاسبرگ دارند.

يکي از ويژگي هاي اين گياه آن است که هر گل چهار پرچم کوتاه و چهار پرچم بلند دارد و ديگر اين که کاسبرگ هاي گل به گلبرگ ها نچسبيده اند و به سمت پايين خميدگي دارند. همچنين ريشه ي اين گياه، گوشتدار و به رنگ قرمز مي باشد.

گل مغربي احتمالا از آمريکاي شمالي به ديگر نقاط دنيا راه يافته است و چون گل ها هنگام غروب شکفته مي شوند، به گل مغربي معروف شده است. قسمت مورد استفاده ي گياه اکثرا ريشه و دانه ي آن است. دانه ها حدود 20 درصد روغن دارند که به روغن گل مغربي مشهورند. اين گياه دارویی در ايران نمي رويد، ولي محصولات روغن آن در فرآورده هاي مهمي استفاده مي شود.

ترکیبات گل مغربی

دانه های گل مغربی حاوی ۱۴ درصد روغن ثابت به نام “اوی نینگ پرایم روزاویل” یا OEP است. این روغن ۵۰ تا ۷۰ درصد سیس لینولئیک اسید و ۷ تا ۱۰ درصد سیس گامالینولنیک اسید(GLA) در خود دارد. گل مغربی در شرایط سنی و آب و هوایی مختلف دارای مقادیر مختلفی از  GLA است. همچنین در این گیاه ترکیب سیس ۶ و ۹ و ۱۲ اوکتاتری انولیک اسید وجود دارد.

ترکیبات دیگر گل مغربی شامل مقادیر کمی اولئیک، پالمتیک و استئاریک اسید، استروئیدها، کامپسترول و بتاسیتوسترول می باشد.

خواص درمانی گل مغربی

– روغن گل مغربی (گل پامچال) همانند ویتامین C جالب ترین کشف در زمینه طب پیشگیری است. این ماده شامل ترکیب های فنیل آلانین بوده که باعث کاهش درد می شود و به طور فزاینده ای در درمان سردردهای مزمن استفاده می شود.

– روغن گیاه گل مغربی ، دارای اثرات ضد التهابی ویژه است و برای کاهش درد مفاصل و درمان بیماری آرتریت روماتوئید میتوان از آن به صورت موضعی استفاده نمود.

– مطالعات مختلفي نشان مي دهند که مصرف بيش از سه ماه EPO تأثير مطلوبي در بهبود آرتريت روماتوئيد دارد و سفتي عضلات را در هنگام صبح کاهش مي دهد. همچنين در بعضي موارد مصرف همزمان آن با داروهاي ضدالتهاب باعث کاهش مصرف اين داروها شده است.

– درمان و پیشگیری از برخی ناتوانی‌های جنسی در مردان و معالجه نازایی زنان از دیگر خواص روغن گل مغربی است. GLA موجود در این روغن، به مواردی از درمان ناتوانی جنسی در مردان که ناشی از اختلال های جریان خون در اعضای تناسلی است، کمک می کند.

– استفاده از گل مغربی به تنظیم هورمونی بدن کمک کرده یکی از نتایج استفاده از این قرص بهبود سلامت بافت پستان است و به طور کلی در پیشگیری از ایجاد سرطان پستان موثر است.

– استفاده از گل مغربی در درمان بیماری‌های ناشی از کم کاری کبد تاثیر دارد.

– ذخیره زیاد اسیدهای چرب ضروری در روغن گل مغربی با کاهش التهاب ناشی از اختلال های پیش رونده عصبی مفید واقع می شود.

– درمان کاهش حافظه ناشی از آلزایمر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *