خطرات ناشی از عدم مصرف میوه و سبزی

خطرات ناشی از عدم مصرف میوه و سبزی

افزایش خطر ابتلا به سرطان یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات به کاهش خطر ابتلا به سرطان به واسطه وجود آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین ای، ویتامین ث، کاروتنوئیدها، و … کمک می‌کند؛ آنهم با حفاظت از سلول‌های سالم در برابر رادیکال‌های آزاد. مواد مغذی به نام کاروتنوئیدها، می‌تواند رشد تومور را در سرطان سینه کاهش دهد. کاروتنوئیدها در هویج، اسفناج، کلم پیچ، گوجه فرنگی، فلفل، سیب زمینی شیرین و سبزیجات دیگر، یافت می‌شود. در مقابل پرهیز از مصرف کافی میوه و سبزی و مصرف بیش از حد چربی‌ها و مواد غذایی ناسالم، با افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها در ارتباط است.

افزایش وزن:

مصرف کم میوه‌ها و سبزیجات مساوی است با افزایش مصرف غذاهای با چربی و کالری بالاتر. یک مطالعه که توسط محققان کالج پزشکی آلبرت اینشتین انجام شد، نشان داد که افزایش خطر چاقی و اضافه وزن در آندسته بزرگسالانی که میوه و سبزی کمتری مصرف می‌کنند، بیشتر است. میوه‌ها و سبزیجات کالری کمتر و فیبر بیشتری دارند و مصرف آنها با احساس سیری طولانی مدت و سرعت بخشیدن به کاهش وزن همراه است.

احتمال ابتلا به دیابت:

از آنجا که اضافه وزن و چاقی با خطر ابتلا به دیابت نیز همراه است، پس زمانی که شما غذاهای با چگالی بالا را به جای میوه و سبزیجات انتخاب می‌کنید، خود را در معرض خطر ابتلا به دیابت نیز قرار داده‌اید. این در حالی است که مصرف سبزیجات حاوی برگ‌های سبز با کاهش خطر ابتلا به دیابت همراه است.

افزایش فشار خون:

رژیم غذایی سرشار از سدیم و بدون در نظر گرفتن میوه و سبزی، منجر به افزایش فشار خون می‌شود و این در حالی است که اتخاذ یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم، منجر به کاهش سطح سدیم در بدن و در نتیجه کاهش فشار خون خواهد شد.

افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی:

فیبرهای موجود در میوه و سبزیجات به کاهش سطح کلسترول در خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی کمک می‌کنند. مطالعات محققان دانشگاه هاروارد نشان داده کسانی که روزانه بیش از هشت وعده در روز میوه و سبزی مصرف می‌کنند، درمقایسه با کسانی که این میزان مصرف در آنها 1.5 وعده بیشتر نیست، 30 درصد کمتر به بیماری‌های قلبی، و یا سکته مغزی مبتلا می‌شوند.

ابتلا به افسردگی:

محققان در حال بررسی تأثیر آنچه می‌خوریم در بروز حالات افسردگی هستند. این در حالی است که بنا به مطالعات محققان اسپانیایی، افرادی که از یک رژیم غذایی سرشار از غلات کامل، میوه و سبزیجات بهره می‌برند، از اثرات محافظتی این رژیم در برابر افسردگی نیز سود خواهند برد. در مقابل کمبود مواد مغذی مانند اسید پانتوتنیک، و ویتامین ب 6 احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش خواهد داد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *