حقایقی درباره قطع موقتی تنفس، هنگام خواب

آپنه خواب، اختلالی است که طی آن، فرد در خواب به وقفه موقتی تنفس دچار می‌‌‏شود.

 آکادمی آمریکایی پزشکی خواب، این اختلال را با این عنوان درنظر می‌گیرد : « بحران پنهانِ سلامت، با میلیاردها دلار هزینه. » آپنه خواب مشکلی جدی برای سلامتی است که طی آن، تنفس در حین خواب موقتا قطع می‌شود؛ ممکن است زمان این وقفه از چند ثانیه تا یک دقیقه و یا بیشتر طول بکشد و تعداد دفعات بروز آن نیز، از یکی- دو بار تا بیش از پنجاه بار در طول یک شب متغیر است.

فشارخون بالا، بیماری قلبی و دیابت، از شایع‌‌‏ترین خطرات آپنه خواب برای سلامتی هستند.

در آمریکای شمالی، بیش از سی میلیون فرد بزرگسال به این اختلال دچارند. بسیاری از افرادی‌‌‏که آپنه خواب در آنها درمان نشده، از خستگی روزانه شکایت دارند. بااین‌‌‏حال عواقب این مشکل، بسیار جدی‌تر از صرفا خستگی است ! فشارخون بالا، بیماری قلبی و دیابت، از شایع‌‌‏ترین خطرات آن برای سلامتی هستند؛ و سایر عوارض آن عبارتنداز : سکته مغزی، آسم و دیگر اختلالات تنفسی، بی‌خوابی، ناتوانی جنسی، افزایش وزن، افسردگی، اضطراب وعوارض احتمالی در دوران بارداری.

تشخیص آپنه خواب

به دلایل مختلفی، آپنه خواب اغلب تشخیص داده نمی‌شود ! پزشکان معمولا وجود این اختلال را کنترل نمی‌کنند و بیماران نیز خواب‌‌‌‏آلودگی روزانه خود را به استرس یا کم‌‌‏خوابی ربط می‌دهند. برای شناسایی این بیماری، پُرکردن یک پرسشنامه توسط بیمار کافیست و بهتر است پزشکان نیز به‌‌‏طور منظم مراجعین خود را از این نظر چک کنند؛ مثلا خُروپف، علامت شایعِ وجود آپنه خواب است و گام بعدی برای تشخیص آن، آزمون خواب در خانه یا در کلینیک‌های خواب است.

درمان آپنه خواب

زمانی که بیماری تشخیص داده شد، نوع درمان به شدت آن بستگی دارد. اگر آپنه خواب در حد خفیف یا متوسط باشد، درمان شامل این موارد است : ۱- استفاده از دستگاهی در دهان، که مانع انسداد راه‌های هوایی هنگام خواب شود، ۲- جراحی گلو،۳- استفاده از دستگاه CPAP  « ماسک‌های هوایی مخصوص »

درصورت شدید بودن این مشکل، تنها چاره استفاده از دستگاه CPAP یا جراحی است.

پیامدهای آپنه خواب

همانطور که دربالا توضیح داده شد، پیامدهای آپنه خواب برای سلامتی شامل میلیاردها دلارهزینه است. البته کاهش بهره‌‌‏وری درمحل کار و افزایش بروز خطرات در محیط کار به علت خستگی، یا افزایش احتمال تصادفات رانندگی را نیز باید به این هزینه‌‌‏های بالا اضافه کرد.

درواقع، هرچه افراد کمتری از مشکل آپنه خواب رنج ببرند، مشاغل بیشتری از نتیجه نهایی نفع خواهند برد؛ زیرا این به‌‌‏معنای : بهره‌‌‏وری بیشتر، مرخصی‌‌‏های کمتر، و کارکنان شادتر و سالم‌‌‏تر است.

مثلا، حوادث زیادی اتفاق افتاده که به‌‌‏علت خواب رفتن راننده‌های قطار بوده است و بعدا مشخص شده که این افراد، دچار این اختلال بودند. چنین وقایع مرتبطی، هشداری برای جدی گرفتن این مشکل و عوارض حاصل از آن در مشاغل مختلف است، به‌‌‏خصوص در صنعت حمل‌‌‏ونقل زمینی، دریایی و هوایی.

درواقع، هرچه افراد کمتری از مشکل آپنه خواب رنج ببرند، مشاغل بیشتری از نتیجه نهایی نفع خواهند برد؛ زیرا این به‌‌‏معنای : بهره‌‌‏وری بیشتر، مرخصی‌‌‏های کمتر، و کارکنان شادتر و سالم‌‌‏تر است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *