۶ دشمن پوست را بشناسید

شما هنوز می‌توانید از محصولات مراقبت پوست موثر استفاده کنید. اگر مراقبت درست از پوست را فراموش کنید، تاثیر همه این مواد را به سرعت نابود می‌کنید. اگر مایلید زیبا و سالم پیر شوید باید با عادت‌های ناسالم خداحافظی کنید.

۱٫ نور خورشید

۹۰درصد علائم پیری پوست ناشی از اشعه خورشید است. اگر مایلید زیبا پیر شوید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید. از سال‌ها پیش استفاده روزانه از کرم‌های ضدآفتاب حتی در روزهای ابری و در فصل زمستان توصیه شده زیرا اشعه UVA از ابر و شیشه نفوذ می‌کند و از این طریق می‌تواند در تمام طول سال تاثیر مضر داشته باشد و پوست شما را پیر کند. نتایج یک مطالعه جدید نشان داده استفاده روزانه از ضدآفتاب SPF 30 حتی پیری پوست ایجادشده را کاهش می‌دهد، بنابراین همیشه باید از کرم ضدآفتاب استفاده کرد.

۲٫ سیگار

هر کسی می‌داند سیگار کشیدن چقدر برای سلامت مضر است، اما بسیاری افراد از تاثیر سیگار کشیدن روی پوست آگاه نیستند. به شما اطمینان می‌دهم که بلافاصله با دیدن پوست فرد می‌توان متوجه شد که آیا او سیگاری هست یا نه؟ سیگار کشیدن باعث ایجاد اختلال در جریان خون به پوست می‌‌شود.

قشر سلول‌های مرده پوست ضخیم‌تر می‌شود و به‌موجب آن صورت خاکستری و رنگ‌پریده‌تر به نظر می‌رسد. همچنین پوست زیر چشم با توجه به کاهش جریان خون تیره‌تر می‌شود. سیگار کشیدن نه‌فقط موجب بروز خطوط واضح چین و چروک در اطراف دهان می‌شود، بلکه در قسمت‌های دیگر صورت نیز چین و چروک ایجاد می‌شود. با سیگار کشیدن پوست کلاژن و الاستین خود را از دست می‌دهد و افراد سیگاری چین و چروک‌های عمیق‌تری را تجربه می‌کنند. همچنین سیگارکشیدن یک توقف بزرگ در ذخیره آنتی‌اکسیدان‌ها در پوست است.

۳٫ استرس

استرس نیز عکس‌العمل خوبی روی پوست ندارد. هنگام استرس میزان هورمون استرس (کورتیزول) در بدن افزایش می‌یابد و می‌تواند باعث بروز جوش شود. علاوه بر این، سطح کورتیزول مزمن بالا می‌رود و این عمل پوست را بد‌تر می‌کند بنابراین، رطوبت بیشتری از دست می‌دهد و به آرامی خشک و مات می‌شود.

پوست همچنین می‌تواند با سوزش، التهاب و قرمزی واکنش نشان دهد. علاوه بر این، استرس مزمن (طولانی‌مدت) پیری پوست را سرعت می‌بخشد چون بدن با افزایش کورتیزول مواجه است که کلاژن را در پوست از بین می‌برد. سطح بالای این هورمون روی پوست تاثیر می‌گذارد و سبب تغییر رنگ و بروز التهاب در آن و در نتیجه از دست دادن زیبایی و طراوت پوست می‌شود.

۴٫ کم‌خوابی

کمبود خواب نیز موجب افزایش سطح کورتیزول می‌شود. کمبود خواب باعث کاهش تولید ملاتونین می‌شود و این هورمون از پوست در بازسازی و تشکیل کلاژن جدید حمایت می‌کند. ملاتونین یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است. سعی کنید خواب کافی داشته باشید و اجازه دهید پوستتان استراحت کند.

۵٫ قند و شکر

شکر باعث چین و چروک می‌شود. شکر در کلاژن و الاستین پوست مستقر می‌شود، در نتیجه به پوست آسیب می‌رساند. طبق نتایج مطالعات، شکر همچنین می‌تواند آکنه را تشدید کند. مصرف بیش از حد، نان سفید و شکلات سطح انسولین را افزایش می‌دهد، در نتیجه آندروژن بیشتر ساخته می‌شود که به‌نوبه خود باعث افزایش تولید سبوم و جوش بیشتر خواهدشد.

مقدار شکر مصرفی نباید بیشتر از ۱۰ درصد کالری روزانه باشد. هرچه بیشتر شکر مصرف کنید، بیشتر به پوست خود آسیب می‌رسانید. در واقع، مصرف زیاد شکر

مساوی است با شفافیت کمتر، چروک بیشتر و بدتر شدن مشکلاتی مانند آکنه و روزاسه.

۶٫ آلودگی هوا

آلودگی هوا (در قالب ذرات معلق) زمینه ساخت رادیکال‌های آزاد و عوامل التهابی را در پوست فراهم می‌کند. آلودگی هوا همچنین با تخریب کلاژن، تشکیل رنگدانه و تولید سبوم تغییریافته در ارتباط است. آلودگی هوا در افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی می‌تواند باعث تشدید بیماری پوستی شود. اگر مایلید زیبا پیر شوید، از پوستتان نه‌تنها دربرابرتابش مضر اشعه خورشید، بلکه در برابر آلودگی هوا، به‌ویژه زمانی که در شهری با هوای آلوده زندگی می‌کنید، محافظت کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *